De milt is een belangrijk orgaan dat zorgt voor een goede afweer tegen bacteriën. Dit doet de milt door:
* de productie van antistoffen tegen bepaalde bacteriën;
* het filteren en verwijderen van bacteriën en geïnfecteerde rode bloedcellen uit de bloedsomloop.
Het belangrijkste risico van een afwezige milt is het optreden van levensbedreigende infecties. Het voorkómen van infecties bij patiënten zonder milt rust op drie pijlers: voorlichting, vaccinatie en antibioticaprofylaxe. En dan is het nog niet zeker dat ze geen gevaarlijke infectie oplopen. Daarom moet er altijd een ‘noodvoorraad’ antibiotica in huis zijn.
Dus door vaccinatie en antibioticaprofylaxe kunnen mensen zonder milt leven. Maar het is absoluut niet zo dat het een overbodig lichaamsdeel zou zijn!
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Soms moet de milt vanwege onherstelbare beschadiging (bijvoorbeeld als gevolg van een auto-ongeluk) operatief worden verwijderd (splenectomie). Wanneer de milt is verwijderd, raakt het lichaam een deel van het vermogen kwijt om beschermende antilichamen te produceren en ongewenste micro-organismen uit het bloed te verwijderen. Daardoor beschikt het lichaam over minder mogelijkheden om infecties te bestrijden. Mensen zonder milt hebben vooral een verhoogd risico van pneumokokkeninfecties omdat de milt een belangrijke rol speelt bij de bestrijding van bepaalde bacteriën, zoals pneumokokken. Ondanks deze problemen is de milt echter niet absoluut noodzakelijk om in leven te blijven. Andere organen (vooral de lever) compenseren het verlies door hun vermogen om infecties te bestrijden op te voeren en door het bloed op abnormale, te oude en beschadigde rode bloedcellen te controleren en deze te verwijderen.