uitstellen van menstruatie

Ik vertrek binnen 2 weken op vakantie en zou normaal gezien dan mijn menstruatie moeten krijgen. Daarom nam ik op advies van mijn huisarts vanaf de 2de dag van mijn menstruatie de pil. Dat is ondertussen 17 dagen geleden en ik ben nog steeds aan het bloeden. Ik denk eraan om te stoppen met de pilinname. Mijn vraag is alleen, wat gaat er nu gebeuren als ik stop? Wordt ik dan meteen weer ongesteld of krijg ik mijn menstruatie pas binnen een tiental dagen? (ik ben op een andere manier beschermd tegen zwangerschap)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Er zijn momenten waarop de komst van de menstruatie even niet gewenst is. Dat is bijvoorbeeld tijdens een vakantie. Het is mogelijk om een menstruatie uit te stellen of te vervroegen.

Wanneer je de pil gebruikt, is het redelijk eenvoudig de menstruatie te vervroegen of uit te stellen, zonder het risico te lopen dat je alsnog zwanger raakt. Pilfabrikanten hebben allemaal in de bijsluiter uitgebreid mogelijkheden staan hoe je de menstruatie kunt uitstellen of vervroegen. Let wel op, want hoe langer je de menstruatie uitstelt, hoe groter de kans op doorbraakbloedingen. Die zijn vaak nog minder prettig dan een normale menstruatie.

Voor vrouwen die geen pil slikken, zijn er speciale medicijnen (zoals Primolut) die ervoor zorgen dat de menstruatie wordt uitgesteld of vervroegd. Deze medicijnen zijn verkrijgbaar via de huisarts. Dit medicijn bevat echter een grote hoeveelheid hormonen. Weet je ruim van tevoren dat je een menstruatie wilt opschuiven, dan verdient het de voorkeur om tijdelijk, bijvoorbeeld twee maanden, de anticonceptie pil te slikken. Je krijgt dan minder hormonen binnen en de pil heeft minder bijwerkingen.

Zonder medicijnen is er ook een mogelijkheid om je menstruatiecyclus te vervroegen. Wil je de menstruatie slechts één of twee dagen vervroegen, dan kun je soms met een orgasmestorm (meerdere orgasmen achter elkaar) de baarmoederspier stimuleren, waarmee je de menstruatie één tot twee dagen kunt vervroegen. Dit kan dus alleen die twee dagen voorafgaand aan de verwachte menstruatie. Het blijft dus een gok of het lukt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat er gaat gebeuren als je met de pil stopt is dat je niet meer beschermd kan zijn tegen zwangerschap totdat je de nieuwe strip weer een maand lang hebt geslikt.

wat ook kan gebeuren is dat je cyclus van slag raakt waardoor het onvoorspelbaar word wanneer je menstruatie komt, het geeft je dus niet de zekerheid dat je op vakantie niet ongesteld zal worden.

(dit is afhankelijk van soort de pil zelf, de hoeveelheid hormonen in de pil, waar je je bevind in je cyclus bij het stoppen van de pil, je lichamelijke gesteldheid en je eigen hormoonhuishouding, beslist geen voorspelbare factoren dus)

wat je beter zou kunnen doen is de pil blijven slikken. zijn er geen medische gronden voor het gebruik van de pil of een bepaalde pil kan je meer informatie vinden hierover in de bijsluiter. denk je dat dit een goede optie voor je kan zijn vraag dan wat je huisarts hiervan vindt.

nu is je hormoonhuishouding op hol. het duurt langer voordat je lichaam weer op de rit heeft dan dat je dit op de rit krijgt met de pil. helemaal stoppen ermee is dus niet verstandig al je de menstruatie weer voorspelbaar wil krijgen.

succes en alvast een fijne vakantie!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is erg onvoorspelbaar wat er nu zal gebeuren als je midden in deze eerste pilstrip weer stopt. Het kan dat het bloeden stopt, maar het kan ook zijn dat je direct doorgaat met de onttrekkingsbloeding die je normaal in de stopweek zou hebben.

Je kunt dit echt het beste even overleggen met je huisarts, best kans dat hij nog een andere oplossing ziet dan alleen stoppen met deze pil.