Wat is de levensverwachting van iemand die nu word geboren?

Er zijn heel wat lijsten van de levensverwachtingen, maar die zijn allemaal gebaseerd op al behaalde resultaten, oftewel mensen die 100 jaar geleden geboren zijn!

Ik weet, het is koffiedik kijken om de levensverwachting te voorspellen van mensen die nu geboren worden of die nu leven, maar is er niemand die daar een voorspelling van heeft gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

"Van baby's die nu worden geboren is de levensverwachting twee tot drie jaar hoger dan voor kinderen die tien jaar geleden ter wereld kwamen.

Volgens de Landelijke Jeugdmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de levensverwachting voor jongens in die tien jaar gestegen van ruim 75 tot 79 jaar en voor meisjes van 80 naar 82 jaar."

Dit is geen voorspelling maar een verwachting!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is verschil tussen verwachting en voorspelling? ;-)
rose
13 jaar geleden
Voorspellen is zeggen dat iets gebeurt, verwachten is zeggen dat de kans groot is dat iets gebeurt.

Andere antwoorden (2)

Het CBS voorspelt dat. Als je nu geboren wordt, wordt je als man gemiddeld 78,53 jaar en als vrouw 82,65 jaar.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok dan. Dus de cijfers die ze geven geld dus voor mensen die NU geboren worden? Want ik dacht altijd dat dit metingen waren van de gemiddelde leeftijd als mensen nu dood gaan.
Volgens het CBS:

82,7 jaar voor vrouwen.
78,5 jaar voor mannen.

Verder geeft een hoger opleidingsniveau een hogere levensverwachting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees ik het nu goed? Dat iemand die NU geboren word een lagere levensverwachting heeft als iemand die al b.v. 40 jaar is???
rose
13 jaar geleden
Ja, Marius, mensen van 40 sterven niet meer aan kinderziektes. De 'kindersterfte' heeft een zekere invloed op de levensverwachting.
rose
13 jaar geleden
Wiegedood, bij voorbeeld, komt onder veertigers weinig voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, wat rose zegt: iedereen die voor zijn 40ste doodgaat, is geen deel van de statistieken voor resterende levensverwachting van 40-jarigen, en wel van de statistieken voor resterende levensverwachting van 0-jarigen. Als je vergelijkt wat de levensverwachting wás van de persoon die nu 40 is toen hij werd geboren, en de levensverwachting ís van degenen die nu worden geboren, krijg je uiteraard een ander beeld.