Wat zijn nu de voor-en nadelen van een gespreksgroep?

Als in een (therapeutische) gespreksgroep meerdere personen aan een communicatieproces deelnemen kan dit positief en negatief werken.

Toegevoegd na 38 seconden:
Ten op zichte van individueel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

In een groep zijn er mensen die snel het voortouw nemen en mensen die langer stil blijven.
Als Jantje zegt dat hij zus-en-zo, dan kan Pietje aansluiten met 'Ik ook', wat het voor Pietje makkelijker maakt het erover te hebben.
Aan de andere kant, als een begeleider dit niet goed stuurt, kan het zijn dat Jantje steeds het gesprek overneemt en dat Pietje niet verder kan komen dan het mompelen van 'Ik ook'.
In een groep kan het zowel veiliger als onveiliger voelen - meer mensen horen je verhaal, maar je staat niet continu in het centrum van de belangstelling, wat je bij een individueel gesprek wel hebt. Voor sommigen is zo'n groep juist bedreigend omdàt er meerdere mensen zijn.
Dus de peut zal ook veiligheid en vertrouwen moeten creëren.

Om het meeste uit deelname aan zo'n groep te halen, zal iemand zich redelijk moeten kunnen uiten, in staat zijn anderen aan het woord te laten maar ook zelf de aandacht op te eisen af en toe, en ook besef te hebben waarom z/hij aan die groep deelneemt (anders heb je kans dat iemand er steeds bij zit met zo'n houding van 'ik hoor hier niet bij'- een goede peut weet dat wel te doorbreken, maar het kan erg hinderlijk zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord!!

Andere antwoorden (2)

Het positieve van groepstherapie is dat je vaak herkenning vindt bij anderen en je je hierin gesteund kunt voelen. Ook komt het voor dat er bepaalde onderwerpen ter sprake worden gebracht waar jijzelf niet zo snel aan gedacht zou hebben maar die toch wel belangrijk blijken te zijn. Of er komen onderwerpen ter sprake die jij nooit zou durven inbrengen maar die je nu kan aangrijpen om toch iets over jezelf te zeggen. Soms is aansluiten op het verhaal van een ander makkelijker dan uit jezelf iets moeilijks op tafel te leggen.
Een ander voordeel is dat je in de groep kunt experimenteren met nieuw gedrag.

Een nadeel van een groep kan zijn, dat niet iedereen het altijd met je eens zal zijn en dit kan best zwaar zijn. Het komt weleens voor dat de hele groep A vindt en jij B. Je moet dan sterk in je schoenen staan. Ervoor oppassen dat je jezelf niet kwijt raakt. Want als zoveel mensen hetzelfde vinden, dan heb je toch ongelijk? En dat is dus niet altijd zo. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom ze zo reageren maar als jij voor jezelf zeker weet dat je gelijk hebt, probeer dat dan vast te houden. Je moet natuurlijk in groepstherapie ook wel open staan voor suggesties van anderen. Maar als je dat echt te ver vindt gaan, moet je misschien een derde raadplegen en dan proberen erachter te komen wat je nou echt vindt en hoe je dat de anderen duidelijk kan maken. Op een rustiger moment nog een keer hun suggesties langs laten komen en erover nadenken, zit er toch iets in waar ik wat aan heb?

Maar een goede psychotherapeut houdt dit proces goed in de gaten en zal je daar ook bij helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hangt voor een deel van jezelf af, het voordeel is dat je gelijkgestemden tegenkomt en het probleem niet echt als een probleem gezien wordt maar meer een vervelende bijkomstigheid waar iedereen wel wat over kan vertellen en dat maakt het meeste bespreekbaar, en het kan zijn dat er groepsgenoten bij zitten die gaandeweg het groepsproces een hoop meer problemen lijken te hebben dan jij, daar zijn jouw problemen dan niet door opgelost maar je ziet ze wel in een ander daglicht.
Nadelen zijn er niet echt. Door de interactie tussen de groepsleden ga je jezelf ontwikkelen en leren omgaan met hetgeen waarvoor je in die groep ben gaan zitten.

Het enige nadeel zou wel kunnen zijn dat je jezelf afsluit voor deze interactie door mede groepsleden te helpen
en je daardoor niet aan jezelf toekomt of dichtklapt en ook niet aan jezelf toekomt, maar in beide gevallen is daar de therapeut/groepsbegeleider voor om dit in goede banen te leiden.