Waarom wenst iemand jou "sterkte" als je wat ingrijpends moet ondergaan?

Zou je ook kunnen wensen dat je er van genieten mag? of dat je alles ontspannen mag ondergaan? Waarom alleen "sterkte", is dan kracht iets dat je helpt, daar waar jij niets kunt doen? Of is het bij gebrek aan beter, dat je "sterkte" wenst? Of is "sterkte" de beste wens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeg ik ook wel eens; veel plezier, geniet met mate, of: veel wijsheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
genieten moet je toch nooit met mate doen.... wel met je maten of maatje samen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede vraag.

Het beste antwoord

Iemand die mij sterkte toewenst heeft het beste met mij voor. Hoe diegene dat doet, via een standaard zin, of met de suggesties die je zo mooi omschrijft doet er eigenlijk niet zo veel toe. Je geeft aan dat je aan iemand denkt.

Natuurlijk zou ik het wel verrassend vinden als iemand me een ontspannen behandeling zou toewensen. Dat geeft namelijk meteen een andere intonatie aan het onderwerp en geeft aan dat iemand er heel bewust mee bezig is. Dat valt op en is op dat moment leuk.

Maar als iemand gewoon "sterkte morgen!" roept als je de volgende dag een sterilisatie (of erger) moet ondergaan is dat net zo waardevol als iemand die er heel diep op in gaat. En bij sommige behandelingen wil je er ook liever niet te diep op in gaan ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dan wenst die persoon jouw kracht toe. Zowel figuurlijk en letterlijk. De kracht om hetgeen de persoon ondergaat aan te kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wenst niet alleen sterkte voor de ingreep, maar ook sterkte voor de nasleep en de emotionele context. En daarbij kun je iemand wel kracht toewensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte wensen is een uiting geven van meeleven met de ander.
Hoe beter je iemand kent, hoe meer waarden je er aan kan hechten.
Veel mensen echter zeggen het uit gewoonte of uit pure noodzaak mee te moeten doen met anderen.
Dan is het niet meer dan een niets zeggend gebaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeg ik ook wel eens; veel plezier, geniet met mate, of: veel wijsheid

Bovenstaand gaf ik als antwoord op je vraag, werd verwijderd, volgens mij stel je in de toelichting op je vraag of het ook mogelijk is of je iemand ergens van kan laten genieten of iets ontspannen kan laten ondergaan. Ik ANTWOORDDE daar op met andere mogelijkheden die je iemand kon toewensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte gebruik ik nooit. Ik hou het op "hou je haaks".

Toegevoegd op 11-06-2009 11:15:04
En is dus voor mij de beste wens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte is veel gebruikt en heeft zijn intrinsieke waarde niet altijd kunnen bewaren. Het is lekker kort, maar vaak helaas misplaatst of heeft onvoldoende raakvlakken met de situatie.
Men zegt overigens niet waar je je eigen sterkte vandaan moet halen en dus zou je het ruim kunnen opvatten. Er kunnen immers automatisch meer woorden aan vastzitten, waronder die van jou.
"Sterkte"toegewenst! En op een ontspannen wijze beleven, maar dat hoef ik niet te zeggen tegen je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken je mij dan? +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je laat je wel behoorlijk zien. Meer dan ik.....
Degene die het ondergaat kan het anders zien en voelen, dan degene die er (verder) buiten staat. Sterkte is dan een uitdrukking om toch te laten merken dat je aan iemand denkt. Ik zeg er zelf altijd bij 'waar nodig', omdat ik niet altijd kan inschatten of en waar het voor de ander nodig is.

Verder ben ik het met eddijst eens. Het heeft geen enkele betekenis wanneer je het als een loze kreet roept zonder enkel gevoel erbij.

Toegevoegd op 11-06-2009 11:19:39
Nog even een kleine correctie: ik had willen schrijven 'waar EN indien nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte of moed zijn conventionele woorden omdat elk ander woord of zinsconstructie eventueel fout zou kunnen geinterpreteerd worden. daarom uit voorzichtigheid gebruiken in moeilijke momenten telkens identieke woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze het rot voor je zouden vinden als je instort omdat je het niet aankunt. Dus wensen ze je kracht toe om het positief te kunnen meemaken en doorstaan.

Toegevoegd op 11-06-2009 11:26:18
Althans, dat is waarom ik mensen "sterkte" wens.