Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Men zegt: je hebt je kinderen te leen, zorg een tijdje voor ze en laat ze op tijd los zodat ze naar je terug kunnen komen. Is dat zo?

Ik vind het namelijk heel erg moeilijk zonder mijn kinderen en vooral in de periodes dat ze door drukte e.d. maar weinig thuis kunnen komen..

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik geef je dit gedicht van gibran.
Je kinderen zijn je kinderen niet.
Zij zijn de zonen en dochters van 's levens hunkering naar zichzelf.

Zij komen door je, maar zijn niet van je,
en hoewel ze bij je zijn, behoren ze je niet toe.

Je mag hen je liefde geven, maar niet je gedachten,
want zij hebben hun eigen gedachten.

Je mag hun lichamen huisvesten, maar niet hun zielen,
want hun zielen toeven in het huis van morgen,

dat je niet bezoeken kunt, zelfs niet in je dromen.
Je mag proberen gelijk hun te worden, maar tracht niet hen aan jou gelijk te maken.

Want het leven gaat niet terug,
noch blijft het dralen bij gisteren.

Jullie zijn de bogen, waarmee je kinderen als levende pijlen worden weggeschoten.
De boogschutter ziet het doel op de weg van het oneindige,
en hij buigt je met zijn kracht opdat zijn pijlen snel en ver zullen gaan.
Laat het gebogen worden door de hand van de boogschutter
een vreugde voor je zijn:
want zoals hij de vliegende pijl liefheeft,
zo mint hij ook de boog die standvastig is."

Je houde van je kinderen en als ze uitvliegen hebben zij hun eigen leven maar altijd in verbintenis van de liefde van hun vader en moeder. En geloof me als ze vrijuit verder ontwikkelen, dan weet jij dat het was immers ze houden ook van jouw. Koester deze gedachte maar. Addy

Toegevoegd op 11-06-2009 19:33:43
Typefout in de laatste zin lees: En geloof me als ze vrijuit verder ontwikkeln dan weet jij dat het goed was ze houden ook van jouw, Koester dit. Bij het doorknippen van de navelstreng begint hun eigen leven al. Maar er is èèn verbinding van liefde. God, de vrouw, en het kind het drievoudig snoer wat nimmer verbroken wordt. Addy
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee is net een tikje te veel...

Je hebt kinderen niet te leen, je wilde kinderen dus dan krijg je ze ook en dan mag je ervoor zorgen...

Zorg een tijdje voor ze, dat klopt dan weer wel...

Laat ze op tijd los, klopt ook weer heel goed...

zodat ze naar je terug kunnen komen, dat is dan weer niet waar, want als je ze loslaat, kan er dan sprake zijn van terugkomen? Ze zullen je opzoeken en bezoeken, maar terugkomen is dat niet...

Dus voor jou is loslaten het devies...

in alle liefde loslaten... Dat is zo moeilijk...

en vergeet niet: True love is like carelessness...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Je wilde kinderen, dus dan krijg je ze ook? Vertel dat eens tegen een vrouw die niet zwanger kan worden...
Ik vind je vandaag niet zo subtiel XiniX.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik doe dat niet, maar iedereen die kinderen wil, gaat ervan uit dat dat zo maar gaat, en dat blijkt niet altijd zo te zijn, maar dat zien ze achteraf, Dounja... Vooraf twijfelt er niemand aan...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Alstu +1 ;-)
Of dat zo is... tja, het is maar een uitspraak, een soort volkswijsheid.

Het is zo dat het altijd je kinderen blijven, of je ze nu veel of weinig ziet. En je mag altijd in gedachte bij ze zijn, absoluut geen probleem.
Wel denk ik dat je je moet realiseren (en het liefst voor je kinderen krijgt, of als ze nog jong zijn) dat er een tijd komt dat je je tijd weer zelf moet indelen en dus de zorg (je tijdsbesteding) moet afbouwen.
Mijn ex-schoonmoeder bleef zich maar met mijn ex bemoeien, vaak bellen, veel langskomen, blijven slapen. Ze bemoeide zich overal mee, met mij, de kids. Ik (en ook mijn ex) had daar veel last van. De band wordt er niet beter op.
Mijn moeder zie ik niet zo veel, maar als we elkaar zien is het altijd leuk en gezellig. We respecteren elkaar en ze vindt het ook prima dat ik een eigen leven heb en eigen keuzes maak.
Mijn dochter van 14 heeft ervoor gekozen om bij haar vader te wonen. Haar zie ik niet veel, misschien 2 of 3 keer per maand. Die momenten zijn erg leuk, omdat ik haar niet ga lopen verwijten dat ik haar zo weinig zie. We genieten gewoon van de momenten die er wel zijn.

Ik denk dat je moet zorgen dat je je eigen bezigheden hebt en zoals ik genieten van de momenten die je met je kinderen mag doorbrengen. Bedenk maar dat er genoeg ouders zijn (vaders vooral) die hun kinderen helemaal niet zien, of heel veel moeite moeten doen.

Ben blij dat je je kinderen zelfstandig hebt opgevoed, dat ze in staat zijn een eigen leven te leiden en jou niet nodig hebben. Zorg dat jij hen ook niet nodig hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Loslaten betekent niet kwijtraken. Loslaten betekent ruimte. Ruimte om je kind zelf te laten ontdekken en keuzes te maken, wat op sommige momenten erg belangrijk en zelfs noodzakelijk is. Met daarbij een ouder op de achtergrond die meteen op de voorgrond kan treden wanneer het nodig is of gevraagd wordt.

Als de band tussen ouder en kind sterk genoeg is en er is voldoende vertrouwen, zal het als een boemerang werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Loslaten is in het algemeen iets nastrevenswaardig en de essentie van het boeddhisme, waar je zelfs je ego en begeerte moet kunnen loslaten om een staat van verlichting te bereiken.

Dat geldt dus ook voor je kinderen. Persoonlijk ben ik van mening dat dit geen moment is, maar een proces. Je laat je kind steeds iets meer los al naar gelang deze de capaciteit ontwikkeld om "op eigen benen" te kunnen staan. ASls het goed is leeft je kind langer dan jij, dus op een gegeven moment is er het ultieme "loslaten". Het is goed als de overgang dan niet te groot is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
los laten.. nou er zitten wel wat vragen in mijn hoofd meteen, ligt er aan hoe oud ze zijn ed.
sommige kinderen kun je nog niet loslaten, sommige volwassenen ook niet, het ligt aan het verstand van iemand. Kinderen en jong volwassenen komen voor situaties te staan die ze misschien niet kennen of geen ervaring mee hebben. Dan kan het fijn zijn om ze de goede richting in te helpen. Mijn mening is dat je kinderen nooit los laat..ja loslaten maar dan wel met een heel klein doorzichtig bandje aan de enkel ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik hoorde het wel eens zo omschrijven:
Je kinderen zitten aan je vast met elastiek. In het begin is dat heel strak, dus zitten ze vlak bij. Met de tijd wordt het elastiek soepeler, dus gaan ze steeds verder weg. Maar het blijft er altijd.
En als er iets is waarbij jij als ouder nodig bent, dan staat het à la minute weer strak en kort..
Het lijkt me dus de kunst om het langzaam en met beleid te laten versoepelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing