Hoe kan het dat roken voor mij niet "verslavend "werkt?

Mijn eerste sigaret rookt ik toen ik 11 was ,maar tot nu toe ( inmiddels richting 40 )werkt het nog steeds niet verslavend ( nu is het niet zo dat ik daar op hoop hoor ;). Maar ik vraag me wel vaak af , hoe kan het dat ik , terwijl het beweerd wordt verslavend te zijn , bijv als ik uit ben 3 sigaretten rook ...vervolgens 2 dagen later een keer een sigaretje ...dan raak ik het een week niet aan en dan ineens heb ik weer zin in een sigaret.
Mensen zeggen me vaak ...maar waarom rook je die paar sigaretten wel dan !? Terwijl ik denk ...die enkele sigaret die ik rook ,daar geniet ik ook echt van , dus laat me !
Het komt ook gewoon dagelijks niet voor dat ik denk ...zoals ik andere rokers hoor ..smorgens opstaan , hups een peukje , bakje koffie peukje , na het een hups weer een peuk .
Moet er trouwens ook niet aan denken
Zou het niet meer de gewennig zijn wat verslavend is , ik zie het vaak bij mensen al seen soort opstart voor dingen die ze gaan doen .
Dus vroeg me zo af waarom het bij mij na al die jaren niet als ritueel erin is geslopen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat grappig! Kunnen we geen nieuwe mensheid kweken met jouw genen: gewoon genieten van 'n peukje af en toe en geen gezeik met verslaving? Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel . Haha ja de rokers in mijn omgeving zeggen ook dat ze graag dat zouden willen dat ze dat "konden ".
Maar vreemd genoeg is het niet eens een kwestie van "kunnen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde dus je bent tenminste niet de enige! Ik ben er blij van ook, dat ik gewoon af en toe lekker een sigaretje kan roken tijdens het uitgaan maar dat ik wel zonder kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt toch als een echte verslaving!
Misschien wel niet zo erg als anderen, maar toch…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind persoonlijk als dit al een verslaving is , mijn got , dan zijn er nog meer verslavingen als dat ik al dacht!
Dus iemand die misschien 1x per week zwemt is zwemverslaafd? En iemand die 1 a 2 x per weer bami is bami-junk?
Nee als een verslaving zie ik het totaal niet , kan ook gerust een week lang niet eens sigaretten in huis hebben , dan taal ik er niet eens naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
roken is gif. waarom zou je dit al willen? en dat je er voor geroemd wordt dat je dit kan??? dat wil niets zeggen over het feit dat je goed bezig bent. Wie wil er nou gif zijn/haar lichaam in pompen??? Verslaving tot en met dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inhaleer je, of blaas je de rook gewoon weer uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inhaleren is nog slechter!
Rook in je mond wordt ook door je klieren in je mond opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@foxesther, de vraag die ik stelde was bedoeld voor de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet ik,..
mijn reactie is ook bedoelt voor alle mensen die denken dat niet inhaleren zonder problemen kan

Het beste antwoord

zolang men niet midden in de nacht wakker word om een sigaret te roken is er geen sprake van een lichamelijke verslaving.
roken is een gewoonte maar wel een zeer hardnekkige.

de paniek als er nog maar 1 sigaret hebt een voorlopig niet kan roken is vaker groter dan wanneer je weet dat je uren achtereen niet kan roken vanwege bijvoorbeeld je werk maar een vol pakje sigaretten hebt.
roken is psychisch verslavend, maar jij doorziet dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allerlei antwoorden gelezen ,maar nog niet overtuigd dat het lichamelijk verslavend is .toch iedereen bedankt voor de antwoorden

Andere antwoorden (7)

Kennelijk behoor je tot de groep mensen (er zijn er meer!) voor wie roken niet verslavend is, wel soms een opvlamming van 'nu wil ik', maar nooit het 'nu MOET het' dat je bij verslaving juist hebt.
Misschien mis je de specifieke receptoren en stofjes die voor dat laatste zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als deze neurotransmitters (jij omschrijft het als specifieke receptoren) bij deze persoon ontbreken, dan zou de persoon geen zin/trek krijgen in een sigaret. De persoon krijgt hier wel zin in een sigaret. Conclusie de persoon is verslaaft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
what the hell is rachmaninov...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Marie Anne; Het verschil zit hem in dat roken gif is. Je Lichaam is erop 'getraind' om gif buiten te houden. Wanneer je lichaam je dus verteld; 'goh ik heb nu toch zo`n zin in een sigaret', dan mag je de conclusie trekken dat je hersenen een manier heeft gevonden je voor de gek te houden. Ik ben ook benieuwd wat rachmaninov is,.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rachmaninov was een componist: http://www.youtube.com/watch?v=oA0kXDMKiLg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sergej_Rachmaninov
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wist ik wel,..wilde weten of u het ook wist
Als je mentaal zeer sterk bent wordt een gewoonte niet snel een verslaving. Je bent veel eerder geneigd om te zeggen "ìk heb ..... (gewoonte zelf invullen) niet nodig als je sterk in je schoenen staat. Zwakte en verslaving gaan hand in hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens in je familie, komt daar vaak verslaving voor?
dan bedoel ik gokken, alcohol em drugs. (of hobbies?)
Roken is natuurlijk ook verslaving, maar voor sommige mensen is roken een manier van staan, en geen verslaving.

Als je daar op kan antwoorden dat je moeders of vaders kant daar bijvoorbeeld weinig last van heeft, kan het natuurlijk zijn dat je die genen ook hebt.

En andersom werkt het ook heel vaak, dat er meerdere generaties verslaafd zijn, of een zwak hebben aan alcohol, gokken, maar daar ben jij zelf gelukkig geen een van.

Het kan ook dat je niet gevoelig bent voor nicotine, of dat je lichaam geen verband kan zien tussen de sigaret en de nicotine.

Het trek in een sigaret kan ook alleen de beweging zijn van het ademhalen, een korte trek, diepe trek lucht, wachten, en door de neus uit, zelfs als je dat doet zonder sigaret werkt het ontspannend.

Maar ik denk dat een sigaretje voor jouw net zo is voor de meeste mensen is als iets groots ontspannends, zoals een film, avondje bar, en daar hebben de meeste mensen ook geen dagelijkse behoefte aan,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt;
'Terwijl ik denk ...die enkele sigaret die ik rook ,daar geniet ik ook echt van'

Het menselijk lichaam is erop gebouwd dat het aangeeft wanneer je gif in je lichaam krijgt. Roken is gif, dus je lichaam moet op de een of andere manier aangeven dat hij het roken niet prettig(prettig=een understatement) vindt.
Wanneer jij dan dus zegt ik geniet er ook echt van,... staat dus als een paradox tegenover het feit dat je lichaam aangeeft dat wat je met jezelf doet niet goed is.
Dit zou men dus in den volksmond omschrijven als VERSLAVINGSVERSCHIJNSELEN.

Je zegt ook;
'dan raak ik het een week niet aan en dan ineens heb ik weer zin in een sigaret'
Het zin hebben in een sigaret( goed mensen lees; het zin hebben in gif) staat dus ook weer lijnrecht tegenover wat goed voor je lichaam is.
Je geest heeft dus een manier gevonden om je te doen laten denken dat je het lekker vindt en dat je er nog een wilt.
OOK dit noemen ze in de volksmond VERSLAVINGSVERSCHIJNSELEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sigarettenrook bevat bijna 4000 scheikundige stoffen, waarvan één die verslavende is: nicotine. Deze stof is minder giftig dan vele andere die er insteken.
Waarvan ik er een paar opnoem:
Aceton (verfverwijderaar)
Arseen (mierengif)
Butaan (gas voor de aansteker)
Cadmium (accu)
Koolmonoxide (oude kachels, uitlaatgassen)
DDT (insecticide)
Formaldehyde (balsam creme)
Methanol (brandstof voor raketten)
Nicotine (bestanddeel voor bestrijdingsmiddel tegen kakkerlakken)
Fenol (toiletverfrisser)
Propyleen glycol (antivries)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm... toiletverfrisser. vandaar hebben alle rokers natuurlijk ook zo een frisse adem! :-))
Sommige mensen blijken dat te hebben. Ik kende ook iemand die op die manier rookte en kon daar echt jaloers op zijn. Soms moest hij gewoon oude sigaretten weggooien omdat hij al die tijd geen zin had gehad te roken. Nou, dat is mij nog nooit overkomen toen ik nog rookte. Later bleek wel weer dat hij veel moeite had om acohol te laten staan. Het kan dus zijn dat een andere verslaving zo de overhand neemt dat een 2e mogelijke verslaving niet zulke ernstige vormen aanneemt.
Misschien heb je iets anders waar je aan verslaafd bent?
Ik bedoel niet speciaal alcohol hoor, kan van alles zijn lijkt me. Maar als je nergens aan verslaafd bent, ben je wat betreft het roken de Grote Uitzondering op de Regel ;-)
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je jaloers zijn op iemand die gif in zijn/haar lichaam in brengt??? heel apart hoor.
Kristal
13 jaar geleden
Ja dat is inderdaad de onlogische gedachtengang van een verslaafde. Gelukkig rook ik 11 jaar niet meer en denk er ook niet meer aan in spannende tijden dus ik kan nu redelijkerwijs zeggen dat het uit mijn systeem is. Maar ik herinner me heel goed hoe verslaving werkt en dat je het verlangen kan hebben het roken niet helemaal op te hoeven geven maar dat je er ook niet aan verslaafd wil zijn. Voor mijzelf was het alleen mogelijk deze verslaving te stoppen door helemaal niet meer te roken.
ik herken dit zeer goed. ik heb periodes zelfs een pakje per dag gerookt (bv. tijdens examenstress), en nadien ben ik gewoon gestopt. Soms rook in maanden niet, en dan koop ik me een pakje en rook er enkele. De rest geef ik weg.
Nu heb ik sinds veertien dagen een sigaret in de kast liggen die ik meegenomen heb voor "thuis" na een zware werkdag (geleend van een collega) en ik heb er helemaal geen zin in.
natuurlijk kan je "zin in een sigaret" beschrijven als verslaving, maar dan zijn we op alles verslaaf. Ik heb bv. ook zin in kaas, yoghurt, ijsje, pannenkoek etc. Niet voortdurend, maar af en toe. En af en toe geef ik er ook aan toe.
Het is niet zo dat ik als ik 's avonds zin krijg in een sigaret de deur uithol om er één te gaan zoeken. Dan rook ik gewoon niet, en de volgende dag is het meestal ook weer over.
Hoe het komt, weet ik niet. In mijn familie hebben we enkele "verslaafden" (eetverslaving, alcoholverslaving...), maar blijkbaar is dat bij mij niet zo...
Verslaving is blijkbaar niet zo een rechtlijnig iets, en hangt voor een groot stuk af van je eigen aard. zo zie je maar dat de veralgemeningen dikwijls geen steek houden : iedereen is anders.
Lekker genieten van je sigaretje, zou ik zeggen.

Toegevoegd na 3 uur:
nog even verder nagedacht...ik denk dat het verslaafd raken voor een deel te maken heeft met het "waarom" van het roken. ik heb een vriendin die al vaak is gestopt, en als ze niet rookt moet ze voortdurend iets eten. Niet uit honger, gewoon vanuit een soort drang om oraal iets tot zich te nemen. Als ze dat niet ter beschikking heeft, gaat ze nagelbijten, op haar potlood knabbelen etc.
je hebt natuurlijk ook de lichamelijke verslaving, maar deze is m.i. van tweede orde. het meest essentiële is : waarom rook je, waarom ben je ooit beginnen te roken, wat geeft roken je... etc.
soms denk ik dat roken iets te maken heeft met een tekort aan geborgenheid en veiligheid, het is dan bijna een surrogaat voor de moederborst. en vermits angst (dus een tekort aan veiligheid of het gevoel van een tekort aan veiligheid) bijna te maken heeft met leven en dood, is de roker in paniek als hij/zij geen sigaret ter beschikking heeft.
roken kan ook onzekerheid verbergen, je kan dan een "rookgordijn" blazen tussen jou en de ander, en zelfs tussen jou en je eigen realiteit.
zoals gezegd, lichamelijke afkickverschijnselen zullen zeker ook een rol spelen, maar het is mijn overtuiging dat de geestelijke elementen hier doorwegen in het al dan niet verslaafd raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zullen altijd wel uitzonderingen zijn. Roken is nochtans een van de zwaarste verslaving die er is (te vergelijken met heroïne) Stoppen is voor de meeste niet mogelijk, en gaat gepaard met geestelijke en lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Velen die het konden laten zijn terug hervallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt me aan het denken gezet,bedankt. heb mijn antwoord dan ook uitgebreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wanneer je stopt met roken, dan ontstaat er in je maag een gevoel wat verward kan worden met een soort honger gevoel. gevoel van onbehagen. Je wil dan graag eten om dit gevoel op te heffen... Dit zijn de afkickverschijnselen(lichamelijke) van het roken. Wanneer je dit herkent dan hoef je ook na het stoppen met roken niet aan te komen. (muv+- 1 tot 2 kilo)
Kristal
13 jaar geleden
In feite is tabak een harddrug die wij in nederland tolereren, net als alcohol trouwens. Voor de meeste mensen geldt dus toch echt dat het lichamelijk en geestelijk verslavend is, ongeacht de reden waarom je begon te roken. De reden weten kan wel ondersteunend werken als je wilt stoppen. Maar het blijft een kwestie van doorzetten als je stopt en ook al begin je weer, gewoon wéér stoppen. Bij mij hielp het toen al die stoppogingen niet als falen maar als oefeningen zag tot ik echt kon stoppen. En dat is gelukt. Oefening baarde bij mij een leven zonder sigaret ;-)
dat herken ik heel goed. ik ben 16 en soms rook ik elke pauze met me vrienden gezellig mee, dat kan ik een week lang vol houden. maar ik kan daarna prima 3 dagen (0f langer) zonder sigaretten. dus volgens mij is het idd meer een soort gewenning dan egt een verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U weet het zelf nog niet, maar volgens mij bent u al verslaafd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij kan ik prima een week zonder dus volgens mij niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maakt niet uit, je bent nog niet Geestelijk genoeg verslaafd. Ik zou zeggen ga nog ongeveer 10 jaar door. Dan zit ook de geestelijke verslaving er lekker diep in. Moeilijker om te stoppen maar vooral een goede verhoogde kans op latere ontwikkeling van COPD. Bezoek een keer het Tikibad in duinrell. Daar hebben ze een buis gevuld met water, zwem daar maar eens doorheen op de helft van de buis wacht je een sec of 5 dan weer doorzwemmen....dit is ongeveer wat je voelt wanneer je COPD hebt (ok het is een beetje een understatement, maar het gevoel van angst en paniek van stikken komt aardig in de buurt) Wat grappig ook dat je roken gezellig vindt,.. Lekker samen met je vriendinnen gif je lichaam in gooien! Dat je 3 dagen tot een week zonder roken kunt, wil ook alleen maar aangeven dat je lichaam dit niet wilt. Dat je dan weer een keer zin krijgt dat zijn nou net de verslavingsverschijnselen. dat je nu de gevaren van het roken niet in ziet heeft mede te maken met je leeftijd. Je hersenen zijn pas op 21 jaar redelijk volgroeid en kan dan pas het langer termijn denken beredeneren. Op die leeftijd ga je ook voor het eerst een poging wagen met stoppen. Dat gaat een paar keer fout omdat het stoppen dan toch al best wel moeilijk blijkt. Je hebt nu namelijk al jarenlang getraind. Maar goed leeftijd heeft er blijkbaar niet zo heel veel mee te maken. Rokers blijken namelijk erg blind te worden en ineens niet meer te weten dat roken gif is. Vraag maar eens aan een roker(ster) die al een jaartje of 15 rookt, of hij/zij zou willen stoppen,...
Let daarbij ook op de vieze huid, de grauwe kleur van de neus wangen en lippen, de beetje voorovergebogen houding (schouders zijn wat opgetrokken en hangen een klein beetje naar voren). SEXIE
Kristal
13 jaar geleden
@Foxesther, als ik al je reacties lees denk ik: tjongetjonge wat een enórme boosheid als jij over roken praat zeg. Daar zit m.i. óf heel wat leed achter, óf je bent nooit verslaafd aan iets geweest dus veroordeel je al die "zwakkelingen", of je bent wel verslaafd aan iets en haat jezelf daarom. @MRJN, dat je het woord -volhouden- in je reactie gebruikt geeft aan dat het je al moeite kost. Dat is een woord dat een verslaafde gebruikt als hij/zij laat weten hoe lang men wel zonder roken kan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@foxesther ik woon nog al ver uit de buurt van duinrell dus ik denk niet dat dat hem word. bovendien ga ik niet 200 km op en neer voor een dom testje, bovendien rookt mijn dansdocente ook al k weet niet hoe lang, wel langer als 15 jaar dat weet ik wel. ze heeft een ontzettend goeie conditie, en gewoon een mooie rechte rug zonder hangende schouders. bovendien heeft hangende schouders niets met roken te maken. en al krijg ik COPD dan is dat toch niet jou probleem of wel soms? en wat maakt het jou eigenlijks uit dat ik rook? en misschien wil ik wel heel graag een grauwe huid. en ik ga lekker door met gif in me gooien met mijn lieve vriendinnetjes ;) enjoy!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Kristal; grappig dat je dat uit mijn woorden haalt. Maar dat is het niet hoor,..dit wel....
Roken is gewoon erg slecht. En dat mensen hier een smoes voor willen verzinnen, prima, maar houd die dan voor je. En als je die dan toch wil verkondigen, dat kan, maar ik weerleg ze gewoon stuk voor stuk. @ MRJL; u bent erg jong, 16 jaar toch? U kunt zich ook afvragen waarom u gif in uw lichaam wilt pompen ipv mij een reactie te geven. Mag hoor. Maar weet u, het interesseert me inderdaad niet of u COPD krijgt. Die kosten zijn namelijk ook voor uw generatie en die daaronder. U persoonlijk mag ook gerust de ogen sluiten voor al het kwaad die een sigaret aanricht.
Ik weerleg alleen wat mensen schrijven over de fabels van roken, dus ook het uwe!