Hoe ziet oorsmeer er uit?

Je hoort vaker oorsmeer dan eh...droog oorsmeer. Ik heb mijn hele leven nooit natte oorsmeer gehad.
Gewoon droog wit gruis zeg maar.
Is dat normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Steenuiltje
13 jaar geleden
Gruis is mij ook onbekend. Oorsmeer dient als bescherming van je trommelvlies, het houdt het trommelvlies soepel en gaat uitdroging tegen. Wat doet gruis dan.......?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja geen gruis, maar eigenlijk schilfers zoiets als roos.
Wat mariejosje omschrijft dus.

Het beste antwoord

Nee, oorsmeer (ook oorwas of cerumen) is de stroperige vloeistof in de gehoorgang en bestaat uit een mengsel van keratine, collageen, haartjes en talg uit huidschilfers. Het wordt gemaakt door oorsmeerklieren, waarvan er 1000 tot 2000 in het menselijk oor voorkomen.

Doorgaans is oorsmeer van het vochtige type. Bij ouderen en mensen uit Azië (specifieker van Mongools-Aziatische afkomst) is oorsmeer droog en korrelig. Deze eigenschap, omdat het vastgelegd is in de genen, wordt soms gebruikt door antropologen om migraties van mensen uit deze regio te volgen.

Oorsmeer heeft bij het droge type doorgaans een grijze kleur; bij het vochtige type is de kleur licht-bruin, honingachtig. Hoe ouder het oorsmeer, hoe donkerder bruin het wordt. In het oorsmeer bevinden zich onverzadigde vetzuren, die door contact met de lucht geoxideerd worden en dat heeft een diepere kleur bruin tot gevolg. Bij oren die niet regelmatig worden gereinigd, kan de kleur zelfs bijna zwart worden, als gevolg van de opname van stof, dode cellen, afbraakproducten van bacteriën en haarfragmenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb Indische ouders. Dus daar zou de link kunnen liggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar blijft de + angelaW ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja geen fris verhaal, maar het hoort nu eenmaal bij ons.
Weer wat geleerd.

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, maar het kan ook zijn dat het al flink uitgedroogd is tegen de tijd dat je het ontdekt of erbij kunt.
Ik had als kind altijd 'looporen', die overmatig veel drab produceerden, dus ik ben niet anders gewend dan dat ik minimaal elke dag even een een propje wc-papier door m'n oren moet halen (nooit wattenstokjes, daar duw je het meestal alleen maar verder mee naar binnen!), en dan zit daar gore, kleverige gele derrie aan.
Maar als het bij jou al je hele leven droog is en je hebt nergens last van, zou ik me vooral geen zorgen maken ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier een plaatje, op het af te raden wattenstokje: http://www.doof.nl/plaatjes/user/oorsmeer.jpg