Is roken op je 14 erg ? een vriendin doet het namelijk, ze zei het me gisteren ik wist niet hoe ik moest reageren :$

Een vriendin kwam me gister een geheim vertellen dat ik aan niemand mocht zeggen maar tg zit ik er mee, z kwam namelijk zeggen dat ze rookt ... Ze is 14 en jha... kwist nie hoe te reageren en ben weg gelopen ...
ze doet nu ontzettend raar en vraagt of k het ook gaa doen ik wil het niet maar wil ook niet dat zij het nog langer doet wat moet ik nu doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (12)

Dat zou wel het stomste zijn wat je kunt doen, iets doen omdat je vriendin dat wil. Ja, natuurlijk is het slecht voor iemand van 14 maar ook voor iemand van 54, voor elke leeftijd is het slecht. Dus gewoon niet doen en je vriendin proberen over te halen om ook te stoppen, dan ben je pas echt een vriendin. Je krijgt er onherroepelijk spijt van als je nu begint. Volhouden hè, succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is wel niet goed voor haar!Mijn neef rookt ook (15)maar hij is nu verslaafd en kan niet meer stoppen!Zeg je vriendin dat ze moet stoppen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, roken op je veertiende is erg. Het is namelijk een vervelende, dure, verslavende gewoonte.
Als ze er weer over begint, of als je moed hebt, spreek je haar zelf aan, zeg je dat je er door werd overvallen dat ze het zo vertelde.
Ga er in geen geval in mee door ook te gaan roken. Wijs haar niet af, maar kies je eigen koers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken is op elke leeftijd slecht. En als je verslaafd bent is het voor de meeste mensen erg moeilijk om er vanaf te komen. Als je het erg vind dat ze rookt moet je haar inderdaad proberen te overtuigen om niet meer te roken. Uit je vraag maak ik op dat je niet wist dat ze rookt en dat ze het doet om stoer te zijn/erbij te horen. Omdat je het niet wist zal ze het nog niet zo lang doen (anders ad je het wel gezien of geroken.) en is er dus een kans dat ze eigenlijk helemaal (nog) niet verslaafd is en dus nog makkelijk kan stoppen. Vertel haar dat en dat het absoluut niet cool is om te roken en dat het stinkt(en zij als ze heeft gerookt ook). Als ze nog moet stoppen als ze wel verslaafd is kan het nog een hele opgave worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
En laat je natuurlijk niet overhalen om mee te gaan doen met het roken. Ik rook zelf ook en kan je vertellen dat je er net snel vanaf komt en het zoals hierboven genoemd word ook een dure 'hobby'is. Buiten dat het ook erg slecht is want dat weet iedereen tegenwoordig wel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Want in de laatste regel is maar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een uur in de wind wilt stinken, vooral uit je mond, je groei wilt belemmeren, verslaafd wilt raken totdat je je op je vijfenveertigste af begint te vragen of je wel zo gezond bezig bent en tegen die tijd een halve ton aan euro’s armer bent moet je zeker het advies van je vriendin opvolgen. Nu kun je nog kiezen. Als je er eenmaal aan toegegeven hebt wordt dat met iedere sigaret die je rookt een stuk moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JE MOET NIET MEE DOEN!!!

Laat mensen op google zien hoe ze zijn geworden toen ze gingen roken. Werkte ook bij Spangas met die ene zonnebank :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken is ALTIJD slecht. Of je nu 14 of 41 bent! En laat je in godsnaam niet overtuigen door je leeftijdsgenoten die het wél doen. Dan maak je dezelfde fout die vele andere mensen ook op die leeftijd maakten. Ze dachten dat ze hoorden te roken om erbij te horen en nu, jaren later, hoesten ze van 's morgens tot 's avonds, hebben ze geen uithoudingsvermogen meer, stinkt hun adem en geven ze elke maand honderden euro's uit aan tabak!

Als jij erin slaagt de druk te weerstaan en niet te roken, ben je sterker dan je leeftijdsgenoten die het wél doen en die over een paar jaar allemaal met dezelfde problemen opgescheept zitten die ik hierboven beschreef. Daar kan je dan gerust trots op zijn. Als je nu sterk bent, zal je jezelf daar later zéér dankbaar voor zijn, geloof me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor iedere leeftijd is roken, slecht. zelfs buiten de medische gevolgen gezien, is het al slecht voor je portemonnee. begin er dus niet mee ;-) ,
Bezint eer ge begint!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil je een echt wijs advies geven, begin er niet mee.
Ik zelf ben 13 jaar, rook (tabak) nog maar weinig, ben van tabak naar wiet gegaan met roken, maar als ik je een advies wil meegeven, begin niet met roken.

De 1e keren is het sowieso nooit leuk, hoesten, hoofdpijn waarschijnlijk, en nog wel meer dingen.

Je vriendin komt er later ook wel achter dat ze beter kan stoppen, meestal dit nog voor haar 18e. Veel van mijn vrienden willen ook stoppen en probeerden het ook, dit zal uiteindelijk ook wel tot haar doordringen. Trouwens, als ze alleen zit te roken ergens, is het ook stuk minder leuk dan met vrienden eromheen. Je zou dus niet bij haar kunnen staan als ze rookt..

Maar wil je haar echt helpen, laat haar zelf de keuze maken, je zou met haar kunnen praten over de risicos, maar vooral ook niet alleen de negatieve kanten in beeld brengen, dit maakt de discussie subjectief en ze kan daardoor de interesse erin kwijtraken.

Roken is niet het einde van de wereld, maar het beste doe je het niet..

Tevens maakt het uit of ze rookt omdat ze het af en toe gezellig vindt of leuk, of omdat het is omdat ze verslaaft is.

Als je weet hoeveel ze rookt.. je zou onder de 4 sigaretten per dag nog net geen verslaving kunnen noemen, als er wel dagen bij zitten dat ze niet rookt zonder problemen.

Conclusie:
Beter praat je even met haar, vertel je dat jij het niet leuk vindt, maar dat ze het verder zelf mag weten, maar dat je het echt spijtig zal vinden als ze nog langer ermee doorgaat. Je zou ook een afspraak kunnen maken van bijvoorbeeld x aantal sigaretten in een week bijvoorbeeld. Of als ze veel rookt om te minderen.

Dat ze het geheim houd, kan zijn omdat ze het zelf nog spannend vindt, en dan kan ze het nog willen ''ontdekken'' verder. Pas als je weet dat ze rookt om een verslaving in stand te houden, kun je goed reageren, als ze af en toe rookt voor de gezelligheid, zou ik dat haar ook weer niet afnemen...

Ik neem aan dat je haar ook geen rotgevoel wilt geven, aangezien het een vriendin van je is.

Heb je nog vragen, PB of zet maar reactie;')

Groetjes

Toegevoegd na 1 minuut:
Mij lijkt het, gezien haar leeftijd en omdat ze het geheim wilt houden waarschijnlijk, of het nog spannend vindt, meer een ontdekkings-fase (soortvan), echter, rookt ze al lang (meer dan een jaar, gezien haar leeftijd), dan is het wel handig er dus even een goed gesprek over te hebben..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de middelbare school vertelde men mij dat de meesten die gaan roken, dat tussen 12 en 14 doen...
(ik schrok daar behoorlijk van)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is dat ook maar van tijdelijke aard, hier begonnen ook mensen opeens te roken, en sommige rookten al vanaf de basisschool..
Hoe weiger je een sigaret?

Zeg duidelijk dat je niet rookt. Biedt iemand je een sigaret aan, dan zeg je bijvoorbeeld: 'Nee, je weet toch dat ik niet rook.' Laat je niet overhalen, je weet waarom je niet wilt roken.

Je kunt iemand die een sigaret aanbiedt ook negeren. Besteed er geen aandacht aan en praat door over een ander onderwerp. Na een tijdje komt de boodschap wel over.

Je kunt ook gewoon weglopen. Als jij geen zin hebt om te roken of om in de rook van iemand anders te staan, ga dan gewoon weg. Je kunt ook meelopen met iemand die weggaat. Misschien gaat de roker dan ook eens nadenken over het roken.

Misschien vind je het moeilijk om iemand te negeren of om weg te lopen. Je kunt dan ook op een grappige manier een sigaret weigeren. Zeg bijvoorbeeld: 'Nee dank je, ik rook alleen chocolade-sigaretten.' Als iemand blijft aandringen, maak dan op een serieuze manier duidelijk dat je niet rookt.

bron: http://www.stivoro.nl/Voor_jongeren/Gezondheid_en_roken/Waarom_roken_mensen_/index.aspx

En lees dit, dan weet je waarom jij niet wilt gaan roken en je vriendin moet stoppen! (laat het haar dus ook lezen!):

http://www.stivoro.nl/Voor_jongeren/Gezondheid_en_roken/Wat_doet_roken_met_je_lichaam_/index.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg, erg, ach, het is vooral erg stom.
Op die leeftijd heb je namelijk nog helemaal het inkomen niet om je een dergelijke - dure! - gewoonte te kunnen permitteren, en na pak hem beet een jaar gaat al snel al je zakgeld er aan op. Het is maar of je het er voor over hebt.

Een paar vriendinnen van mijn dochter roken, bijna altijd van die dure kant en klare sigaretten (liefst ook nog een duur merk, alsof het geld niet op kan) en inderdaad, ze zitten eigenlijk altijd op zwart zaad.

Dus zeg maar gewoon tegen haar : "gefeliciteerd, maar jij liever dan ik. Ik kan mijn geld wel beter besteden. " En er verder ook geen woorden aan vuil maken. Jij bent niet degene die haar hoeft te vertellen hoe ongezond het is of dat ze er mee moet stoppen ; dat moet ze helemaal zelf bepalen. En je hoeft al helemaal niet zelf te gaan roken omdat zij dat wil. Als je vriendinnen wilt blijven, zullen jullie dat over en weer van elkaar moeten accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord;)+
Roken is op je 14e en op je 60e erg. Begin er niet aan.
Op je 14e is erger omdat je nog in ontwikkeling bent. Het kan je groei vertragen. Ik ben zelf ook een roker, maar als het me zou lukken om te stoppen was ik het jaren geleden al niet meer. Je wordt er moe, lusteloos van. Smaak wordt minder. chagrijnig ook vaak. Het roken neemt je leven in bezit, jij bepaalt niet meer wat je wil, maar je sigaret.

Dan daarbij roken is ontzettend DUUR.