Haai! Ik mis zelf 1 kies en heb al wat gaatjes gehad. Gaat je kaak slinken van het missen van het missen van 1 of 2 kiezen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
ik heb zelf 4 kiezen minder en nooit wat van gemerkt. Mijn overbeet is wel minder geworden, omdat alles met een beugel aan elkaar is getrokken
Ivana
9 jaar geleden
Tegen de tijd dat je 70 jaar bent ga je het merken, eerder niet hoor!

Antwoorden (1)

Nee, of in elk geval heel minimaal. Het slinken van het bot treedt met name op in een volledig tandeloze kaak. Zelfs bij een bijna volledig tandeloze kaak slinkt het bot al beduidend minder wanneer er enkele oorspronkelijke wortels behouden blijven. Bij het missen van één of twee elementen zal het daadwerkelijke effect op het kaakbot amper merkbaar zijn.

Overigens slinkt met name de onderkaak sowieso tot enkele millimeters bij het ouder worden, óók wanneer iemand geen enkele tand of kies mist. De mate waarin dit gebeurt verschilt wel van persoon tot persoon, en erfelijke factoren lijken daarin ook mee te spelen. Het is dus niet enkel het missen van de eigen tanden en kiezen dat maakt dat het kaakbot over de (tientallen) jaren heen enigszins slinkt.

Jij mist één element; dat je gaatjes hebt gehad kan natuurlijk een indicatie zijn voor de gezondheid van je gebit, maar de meeste volwassenen hebben wel eens een gaatje of een gaatje gehad. Wanneer deze goed gerepareerd worden, heeft dat geen directe invloed op het eventueel slinken van de kaak. Natuurlijk heeft een al aangetaste kies een grotere kans om op den duur niet meer gerepareerd te kunnen worden dan een volledig gezonde. Maar zolang de kies er zit, gaat het bot niet slinken. Daarbij zijn er ook bij het verlies van meerdere elementen hele goede alternatieven die het slinken van de kaak minimaliseren - al zijn dat wel prijzige behandelingen.