Is een orthodontist bekwaam in het trekken van kiezen?

Ik ben in behandeling bij een orthodontist die mij heeft geadviseerd twee verstandskiezen door hem te laten trekken. De man gaat echter vrij ruw te werk en dus laat ik de kiezen liever verwijderen door een kaakchirurg die ik onlangs de hand heb geschud.

Nou zijn mijn twee vragen; is een orthodontist bekwaam in het trekken van kiezen en is er iets mis mee als ik dit niet door deze man laat doen? Kan mijn voorkeur voor een kaakchirurg mogelijk tot ongenoegen leiden van de orthodontist? Gezien ik mijn beugel nog een tijd moet dragen wil ik scheve gezichten als het even kan voorkomen.

Bedankt voor de eventuele reacties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom niet bij je gewone tandarts de kiezen laten verwijderen?
Ik had het ook liever of bij tandarts of bij kaakchirurg laten doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cauli: denk je nu echt dat een orthodontist niet gewoon ook een tandarts is? http://onlinespreekuur.gezondheidsplein.nl/onlinespreekuur/bekijk_vraag/3668/hoe-wordt-je-eigenlijk-orthodontist-welk-vakkenpakket-en-welke-opleidingen-heb-je-nodig-om-orthodontist-te-worden.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel!!! Maar dat zou ik liever bij mijn '' eigen '' tandarts laten doen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat het om de kiezen in je onder- of bovengebit? De onderste zijn vaak lastiger te verwijderen, vooral als ze scheef of gekanteld zijn.

Het beste antwoord

Ja, een orthodontist is bekwaam in het trekken van kiezen want voor hij orthodontist kon worden heeft hij de opleiding tot tandarts afgerond.

"Moeilijke verstandskiezen" zijn voor de kaakchirurg en die werkt altijd in een ziekenhuis. Als ze door de kaakchirurg worden verwijderd, gebeurt dat onder 'operatieomstandigheden' dus met een groen laken over het gezicht en al.

Als de orthodontist ze bij jou wil verwijderen, zal hij dit niet voorstellen als hij het niet kan. Maar als je niet wilt dat hij het doet, kun je altijd naar iemand anders gaan; het zijn jouw tanden...