heeft je longinhoud/vitale capaciteit te maken met de grootte van je longen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Nee, want longen zijn per lichaam precies op maat. Een kind heeft b.v. kleine longen, maar een kind heeft relatief ook minder zuurstof nodig want zijn lichaam is kleiner, heeft minder bloed te transporteren enz.

De vitale capaciteit van je longen heeft te maken met de gezondheid en conditie van de longen. Een gezond mens die voldoende beweegt en een optimale conditie heeft, zal logischerwijs ook een betere longcapaciteit hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het heeft met name te maken met hoeveel zuurstof je longblaasjes op kunnen nemen en de flexibiliteit van je longen en dus de kracht die je aan de luchtstroom die je uitademd kunt geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft niet zozeer met de grootte te maken, maar met hoe je je longen kunt gebruiken.
Zie hier voor een (vrij ingewikkelde) uitleg: http://www.spirxpert.com/spirxpertnl/indices2nl.htm

Mensen met bijvoorbeeld COPD hebben een lagere vitale capaciteit - niet omdat ze kleinere longen zouden hebben, maar omdat die longen niet ten volle gebruikt kunnen worden.