Kan je van te voren aangeven dat je geen bezoek wilt tijdens ziekenhuisopname?

Voor een zware operatie naar het ziekenhuis, en daarna dus nog een (flinke) tijd in het ziekenhuis blijven. Kan je bij iemand op de afdeling aangeven, dat je (behalve eventueel een paar mensen, de gezinsleden) niemand op bezoek wilt hebben?

Dit omdat al die mensen van tevoren gevraagd wordt of ze gewoon aub ff niet willen komen, en dan gewoon langskomen als diegene weer thuis is. Helaas wordt dit niet geaccepteerd want "jij zegt dat je geen bezoek van me wilt, maar dat zeg je omdat je het belastend voor mij vind om naar het ziekenhuis te rijden" Of dat soort dingen.
Totaal niet de reden, de zieke heeft gewoon totaal geen zin in die mensen als hij (het gaat niet om mij) ziek is en vooral rust wil.

Ik heb ook wel eens in het ziekenhuis gelegen, en daar werd niet gekeken wie er op bezoek kwam ofzo, en het lijkt me ook niet de bedoeling dat je aan een verpleegkundige gaat vragen of andere mensen behalve evt. de gezinsleden worden geweerd ofzo, die mensen hebben het al druk genoeg.
Maar is er iets anders wat er gedaan kan worden? Die mensen duidelijk maken kan blijkbaar niet, en liegen/jokken over de tijd van de opname en operatie klinkt weer een beetje te heftig. iemand tisp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ik vindt dit een goeie vraag. Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt na een zware ingreep waarna ik even geen zin had in bezoek, behalve van mijn eigen gezin.

Ik weet niet of je ook een partner hebt die dat evt. door kan geven aan mensen waarvan jij denkt dat die zomaar kunnen komen aanwippen (want de verpleging kan daar niet de hele dag op letten), maar dan zou die de mensen kunnen bellen om te vragen of ze je even weer wat rust willen geven tot je weer op krachten bent.

Helaas werkt dit niet bij alle mensen zo, want ik kreeg toen telefoontjes of het wel echt van mij kwam, of dat mijn partner dit alleen maar uit zichzelf zei. En ja, er bleven ook gewoon mensen stug langskomen...
Je hebt ook kans dat bepaalde mensen zich in de wiek geschoten voelen dat ze "niet welkom" zijn ofzo, dus laat dan ook even duidelijk maken dat dit voor IEDEREEN geldt, en niet alleen voor hun.

Een moeilijke kwestie, maar het belangrijkste is dat je echt even aan jezelf gaat denken, en niet aan wat een ander kan denken, of doet. Nee is nee. In dat geval moet je het gewoon eerlijk kunnen zeggen op het moment dat ze langskomen.

Echt doen hoor!

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik lees net dat je bedoelt wanneer iemand weer thuis is? In dat geval zorgen voor een standvastig iemand in de buurt die ongewenste bezoekers vriendelijk doch dringend afwimpelt aan de deur. Echte vrienden/kennissen komen wel terug hoor!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De enige manier lijkt mij, gewoon niet vertellen dat je (die ander dus ) opgenomen wordt. De familieleden weten het, dat is dan voldoende. Verder geen ruchtbaarheid aan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
dit is ook het minst kwetsend voor de mensen die belangstellend op bezoek wilden komen en redelijk wreed (maar geen bezoek willen is iemands goed recht hoor) worden afgewezen, in het ergste geval bij de balie pas.
Het is voor het personeel niet te doen om mensen te weren, zoals je zelf al zei.
Ik zou iedereen een mail sturen waarin je heel duidelijk uitlegt dat de persoon echt geen prijs op bezoek stelt. Dat je het waardeert dat mensen evt willen komen, maar dat de zieke er echt niet bij gebaat is en echt tijd nodig heeft om weer op krachten te komen. En dat dit de wens is van de zieke, dit voor het geval het jou wordt aangerekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je iets aan deze tip:
Een vriend van mij heeft ook een tijd in het ziekenhuis gelegen na een zware operatie en was ontzettend ziek en moe, had geen energie voor bezoek. Nu heeft hij een enorm uitgebreide vrienden- en kennissenkring, dus hij voorzag veel drukte aan het bed.

Toen heeft hij zijn beste vriendin als een soort "bezoek-coördinator" aangesteld. Als je langs wilde, moest je haar eerst even bellen. Zij stelde dan, samen met hem, een bezoekrooster op. En op dagen dat hij helemaal geen zin had in bezoek, werd er gewoon niemand gepland. Zonder onaardig te zijn, kon hij zo ook een soort schifting maken van wie hij wel of niet wilde zien.

Iedereen had hier begrip voor en heeft uitstekend gereageerd, het kostte hem geen moeite en energie en hij had het helemaal zelf in de hand als hij geen bezoek wenste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig ben en blijf je opgenomen als het helemaal niet anders kan. Dat betekent heel vaak dat je in die periode flink ziek bent. Dan is het begrijpelijk dat je niet jan en alleman om je heen wilt hebben. Daar kun je van tevoren (per e-mail is inderdaad een goed idee) al duidelijk over zijn maar het is ook handig om daarin te vermelden wie de contactpersoon voor je is gedurende die periode. Want het is ook logisch dat collega's en kennissen willen weten hoe het met je gaat. En mocht je alsnog bezoek willen dan kan dat via die contactpersoon geregeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey,

natuurlijk kun je aangeven dat je geen bezoek wilt ontvangen, als je een zware operatie ondergaat geeft de verpleegkundige ook als advies om de eerste dagen geen bezoek te ontvangen.
laat aan je familie of vrienden juist wel weten dat je geopereerd word, en geef ook bij hun aan dat je liever geen bezoek wilt hebben. ook kan dit natuurlijk bij de verpleeging aangegeven worden !

het is niet om je voor te schamen om het bezoek "af te wijzen "maar een hele normale reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen vrienden moet je dat kunnen zeggen. Voor de rest, Niet zeggen welk ziekenhuis, dus het beste kiezen voor een ziekenhuis wat niet voor de hand ligt.
En eventuele doordrammers verwijzen naar familie die e.e.a. coordineert die dan nogmaals te kennen geeft dat je geen bezoek wilt.