Is het gezond om conditie of krachttraining te doen als je last hebt van je keel en verkoudheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Sporten is gezond, tot op het moment dat er koorts om de hoek komt kijken.

Koorts en sport?
Een ongezonde combinatie!

Het antwoord op een veel gestelde vraag: ja, sporten met koorts is inderdaad gevaarlijk. Koorts is een uiting van het lichaam, dat een gevecht is aangegaan met 'aanvallers van buiten'. Als het lichaam in de koortsperiode door sport of beweging extra wordt belast, vermindert het vermogen van het lichaam om zich tegen indringers te verweren. Zo is bijvoorbeeld bekend dat het poliovirus meer onomkeerbare schade (verlammingen) kan aanrichten als het lichaam in het begin van de ziekte sterk wordt belast door sporten. De indringers in het lichaam kunnen zich in alle weefsels nestelen. Zo kunnen griepvirussen en sommige bacteriën zich makkelijk in spieren inwerken. Dit verklaart onder andere de forse spierpijn die bij een flinke griep kan optreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is altijd gezond om te sporten,maar of het verstandig is als je last hebt van je keel en verkouden bent is een tweede,je zal eerder vermoeid zijn .Je levert meer inspanning denk ik als je niet lekker bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat als je iets mankeert je je lichaam de gelegenheid moet geven om te herstellen en je inspanningen dus moet beperken. Bewegen is altijd goed, maar nu even met mate dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
precies, eerst het lichaam de kans geven de virussen aan te pakken, +1
Kan geen kwaad en is niet ongezond... Maar rekening houden met de beperkingen van het lichaam is altijd raadzaam, ook als je geen last van de keel hebt of verkouden bent...