Als je geraakt wordt door iets moois komen er bepaalde hormonen vrij .
Daar zit ook adrenaline bij.
Omdat er geen flight of fight (vluchten of vechten)situatie is , gebruikt het lichaam een andere afvoer voor de overmaat aan adrenaline en dat is traanvocht!
Doordat je de tranen in de ogen schieten, verlaagt de adrenaline in je bloed en neemt de stress af en krijgt de ontroering weer de overhand.

Soms herken je in een ontroerende scene een bepaald gemis in je leven en dat uit zich soms door verdriet, dan ontstaat de emotie dus door zoals het in jouw leven had kunnen/moeten zijn.
Het (verborgen) pijnpunt openbaart zich dan door tranen
met dezelfde functie als het eerste deel van mijn antwoord.

Er is NIETS mis mee.
Je bent een gevoelig mens. Daarvan zijn er eerder te weinig dan teveel.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bent waarschijnlijk fijngevoelig, ook wel HSP genoemd (high sensitive person).
Lees er hier meer over: http://www.hsp-consense.com/kenmerken.html

Toegevoegd na 41 seconden:
fijngevoelig=hooggevoelig

Toegevoegd na 12 minuten:
Ongeveer 20% van de bevolking is hooggevoelig lees ik in de volgende link.
Je kunt jezelf testen om te zien of je een hooggevoelig bent: http://www.praktijkbieger.nl/hooggevoelig.htm

Toegevoegd na 49 minuten:
Jouw reden van huilen staat tussen de kenmerken van hooggevoelige mensen op deze site. Misschien herken je jezelf ook in de andere kenmerken:
http://www.cheronne.nl/index.php?r=1&width=1600&height=1200&p=hooggevoeligheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soms moeten we huilen als iets ons diep raakt.
dat kan positief zowel als negatief zijn.
mooie dingen kunnen ons (gelukkig) diep ontroeren, zodanig dat we volschieten.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
gelukkig ken ik dat soort mensen niet :)
die missen dan toch heel wat in hun gevoelsleven, en zullen waarschijnlijk ook geen begrip voor anderen die dat wel hebben kunnen opbrengen.
Iets moois zien kan soms zo ontroeren dat je er van moet huilen...is heel gewoon bij gevoelige mensen.

Vooral vrouwen hebben dat en is best charmant...