Is het tijdstip van je ontlasting te beinvloeden? (zie uitleg)

De laatste tijd word ik midden in de nacht wakker omdat ik moet poepen. Daarna kan ik maar moeilijk weer in slaap komen. Nu vraag ik mij af of ik iets kan doen om dit te beinvloeden zodat ik niet meer 'snachts hoef.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Neem eens zo'n yoghurtdrankje met bacteriën die goed zijn voor je darmflora, bv 's avonds na het eten. Ik zelf moet daar vreselijk van naar de wc, al na een uur na inname.

Elke keer voor het slapen gaan poepen, zo verandert je ritme.

Je eetpatroon aanpassen. Voor het slapen gaan poepen (ff langer blijven zitten als normaal) Als je wakker wordt NIET gaan en wachten tot je op staat. Dat een paar dagen volhouden. Je kan het dus beïnvloeden maar moet het wel een tijdje vol houden.

Glas warm water en een sigaret op het gewenste tijdstip bespoedigt de doorgang.

Het tijdstip voor je stoelgang beïnvloeden is voor een deel wel haalbaar.(zie paar andere tips hier) Toch denk ik aangezien je zegt dat het om de "laatste tijd gaat" (is dit een week, weken, of maanden?) dat je meer richting oorzaak zoeken moet gaan. Elke mens heeft ook fysiek wel een orgaan die 'extra gevoelig' is. Bij de ene is dit de maag, anderen bv de keel/slokdarm, darmen, oren, ogen, nieren etc. Dor tal van oorzaken kunnen deze tijdelijk of langdurig uit hun natuurlijke balans of ritme raken. Zo kunnen alleen al factoren zoals stress. of eerdere of recentere diepere emoties al invloed hebben op je spijsvertering, of andere organen. Stel: enige tijd geleden gebeurde er iets wat je emotioneel raakte (kan ook vanuit "afstandje" zijn". Rationeel kan je dit dan wel 'verteren' maar het kan ook zo zijn dat je veel nog 'door-verwerkt' via dromen, ook al herinner je ze niet eens! Tijdens dromen kunnen in je lijf ook ineens andere functies zoals je hartslag hoger worden, je huid reageert (grootste orgaan) middels zweten, snelee ademhaling en ga zo maar door. Zo KAN ook je spijsvertering ineens sneller gaan werken, en als 'eindproduct' je stoelgang ;) Meestal is dit tijdelijk en zodra dit niet veel langer dan paar weken duurt, is er geen reden (behalve balen dan ;)) om naar je huisarts te gaan. Blijven deze klachten langer, zou ik zeker WEL naar de huisarts gaan. Niet om je te verontrusten (merendeel is goed behandelbaar) maar het kan evt wijzen naar een darmziekte/aandoening zoals PDDS, Crohn en de berg aan verwante aandoeningen. Sterkte! ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100