Hoe kan je niet goed ongesteld worden?

Ik ben 12 jaar, snap wel een beetje van de pil, maar nog niet helemaal. Ik heb al tekens gehad van ongesteldheid. Ik ben af en toe wel bang dat ik ongesteld ga worden want 1 maand geleden ongeveer kwamen er al tekens. Soms ben ik ook bang dat ik "fout" ongesteld word omdat ik elke dat een pilletje moet nemen voor mijn allergie!

Weet jij het antwoord?

/2500

Die pilletjes voor je allergie hebben niks te maken met je ongesteldheid. Ze doen namelijk niks met je hormonen. Als jouw lichaam er klaar voor is, word je gewoon ongesteld. Dat kan overal tussen je 10 en je 17 jaar zijn. Als je denkt dat het binnenkort gaat komen, kun je het beste zorgen dat je een maandverbandje in je schooltas hebt voor als het zo ver is. En vraag je moeder nog eens hoe het nou precies zit met de pil en zo, of lees de informatie op onderstaande link.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/divers...

Hallo Fransje, Maak je maar geen zorgen het komt heus wel goed. Dat je een anti allergie medicijn gebruikt doet er niet toe. Als je lichaam zover is, komt het vanzelf. Zelf was ik erg laat, al 16 jr. toen het bij mij op gang kwam en nu ben ik moeder van 2 dochters, de natuur regelt dat heel goed en leeftijd doet er niet toe.

Het is helemaal niets om bang voor te zijn : ongesteld worden. Het gebeurt onder invloed van de hormonen, die je lichaam aanmaakt : net zoals je lichaamsbeharing en het groeien van je borsten maakt je lichaam zich klaar om ooit misschien een 'moederdier' te zijn, ipv. een 'jong dier', dat je ervoor bent. Daarom maakt het ook niets uit, wat voor medicijnen je gebruikt : die groei van je lichaam gaat gewoon dóór, hoor. Je lichaam gaat elke maand een eitje rijp maken, dat via de eileider naar je baarmoeder gaat. Je baarmoeder bereidt er zich op voor, om een eitje, dat bevrucht zou worden, in te nestelen en te kunnen voeden en laten ontwikkelen tot een nieuw mensenkindje. Maar als het eitje niet bevrucht wordt, is dat vliesje in je baarmoeder dus deze maand niet nodig, dus wordt het afgebroken en afgevoerd : je bent ongesteld. En dan gaat het cirkeltje in de nieuwe maand gewoon weer opnieuw beginnen. Je kunt dus niet 'fout' ongesteld worden.... Met 12 jaar zou het wél nu binnenkort kunnen gaan gebeuren. ik zou zorgen, dat je een pak maandverband in huis hebt (misschien heeft je moeder het al wel liggen : bij mij thuis vroeger lag het, met 3 vrouwen (moeder en 2 meiden) standaard in de badkamer.... En (heel lief, vond ik altijd) mijn oma had óók een pakje liggen in een rekje op haar toilet : voor bezoekende dames, die het misschien nodig zouden hebben.... Vooral in het begin kan het een beetje onregelmatig zijn, wat de tussenliggende dagen betreft, en wat de hoeveelheid bloedverlies betreft. Het moet even 'op gang komen'. Ook kan het soms zijn, dat je een beetje kramp krijgt als je baarmoeder bezig is alles eruit te werken - wij noemden dat een 'zeurbuík'. Welcome to the club!!!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100