voor je gaat slapen, even 15 min een wandelingetje buiten gaan maken..
dan een beker kamille thee drinken en dan onder de wol...
wedden dat je slaapt als een roos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bioritme bepaald gedeeltelijk hoe lang je slaapt, als je elke avond laat naar bed gaat zal je best moeite hebben met vroeg naar bed gaan.

Snel in slaap vallen kan je na een warme douche en een glas warme melk(met honing) grote kans dat je dan aan een stuk door slaapt en nog lekker droomt ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lekker slapend bed uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ook dat
ik ben niet van de chemische slaapmiddelen, maar zelf gebruik ik weleens valeriaan of citroenmelisse, is homeopathisch, te koop bij de natuurdrogist. of slaapthee!
eerst een lekker warme douche met lavendel douchegel.

en niet (teveel) piekeren. als je dat doet, helpt meditatie: je ademhalingen tellen, of een mooie visualisatie van een mooi bos, een strand of wat je ook maar rustig maakt. mocht je toch blijven piekeren, schrijf die dan in een dagboekje van je af, dat helpt om alles op een rijtje te zetten, te relativeren en dat maakt je rustiger.

vermijd alcohol, koffie en sterke kruiden, een spannende film of teveel lichamelijke activiteit (teveel adrenaline in je lijf!) vlak voor het slapen gaan.

er zijn ook cd met natuurgeluiden bij de bibliotheek te krijgen: tropisch regenwoud, strand geluiden, noem maar op.

een open raam met frisse lucht kan ook goed zijn. als dat te koud is, doe je dat voor je gaat slapen weer dicht.

wat je nodig hebt voor een goede nachtrust zijn stilte en een donkere niet te warme of koude goed geventileerde ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Drink iets warms (warme melk met honing), lees een boek of de krant, kijk tv of doe alle drie.

Een te hoge of te lage temperatuur verhindert het inslapen, zorg dus voor een gelijkmatige temperatuur in de slaapkamer. Als je neiging tot slapeloosheid hebt, kan alles je wakker houden, draai dus een druppelende kraan dicht, sluit een krakende deur en laat niets ritselen op de tocht.
Draag losse, katoenen nacht kleding of helemaal niets.