hoeveel tabletjes melatonine is goed voor een 14 jarig meisje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel milligram?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0.1 ;)

Antwoorden (11)

Laat dat aub je arts bepalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nul.

Een gezond kind van veertien heeft geen hulomiddeltjes nodig om te slapen ; die heeft gewoon een strak dag/nachtritme nodig, waar de ouders de hand in moeten houden. Blijf alsjeblieft zo lang mogelijk van dergelijke hulpmiddeltjes weg, TENZIJ op nadrukkelijk voorschrift / in overleg met de (huis)arts.

Toegevoegd na 55 minuten:
Na je PB :

Als je in de puberteit komt, verschuift je slaapritme een beetje. Pubers hebben weer meer slaap nodig, MAAR.......eerder naar bed gaan helpt niet. Je hebt eigenlijk die slaap in de ochtend nodig. Helaas zijn de scholen daar niet op afgestemd.

Mede daarom staan pubers er om bekend dat ze uitgerekend in het weekend een enorm gat in de dag kunnen slapen. Effe de schade inhalen nog niet eens zozeer, maar wel twee dagen lekker aan je natuurlijk slaapbehoefte kunnen toegeven.

Melatonine doet niet zo heel veel en is eigenlijk bedoeld voor slaapproblemen die te maken hebben met het verstoren van je biologische klok : ingang zomertijd/wintertijd, jetlag, nachtdienst etc).
Verder is het voornamelijk een slechte en niet erg betrouwbare vervanger voor daglicht. Als je dat genoeg binnen krijgt (en twintig minuten heen en weer fietsen naar school en de rest van de dag binnen zitten is NIET genoeg) zul je ook een beter dag/nacht-ritme hebben. En die extra beweging in de buitenlucht is ook goed om lichamelijk moe genoeg te zijn om te kunnen slapen. Met een kloteconditie ben je wel altijd moe, maar slaap je voor geen meter.

Natuurlijk kun je die pilletjes slikken (al zou ik dat alsnog doen in overleg met de huisarts, want het is nadrukkelijk NIET voor kinderen in de groei bedoeld) , maar je kunt beter proberen de oorzaak van het probleem te vinden en dat op te lossen. Niet alle genezing zit in een pilletje.
Lekker een uur of twee per dag in de buitenlicht (daglicht) en in beweging zal naar alle waarschijnlijkheid wonderen doen. Net als na het avondeten niet meer eten of suiker drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, Marleen. Melatonine heeft toch alleen maar zin boven je veertigste? Onder die leeftijd zou er genoeg door het eigen lichaam aangemaakt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook boven je veertigste kan je lichaam dat nog prima, alleen dan hebben we vaak wat meer moeite de natuur de tijd te geven haar werk te doen. Spitsuur van het leven he ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Spitsuur van het leven'. Die hou ik erin! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi zeg +
GEEN enkele!

Onderzoek heeft uitgewezen dat voor bestrijding van gewone slaapproblemen melatonine waarschijnlijk geen zin heeft.
Dat melatonine ingenomen dertig minuten - bij daglicht - voor je gaat slapen, wel effectief is. Dat kan dus inderdaad bij jetlag of nachtdiensten handig zijn.

Als je het dan toch doet:
Niet meer dan op de verpakking staat aangegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ff langs je huisarts gaan, die kan dat precies bepalen voor jouw gewicht en andere dingen die meespelen..
natuurlijk is het niet gezond om nu al aan die pilletjes te beginnen ..
misschien moet je in de middag hard lopen ofzo of een andere leuke sport om je energie kwijt te raken

Hoppelijk kan je er wat mee ;)

Succes ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat de meeste zeggen even naar de huisarts gaan die kan het je vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De andere antwoorden zijn natuurlijk zeer correct (vooral politiek correct ook) maar ik zat ook met een kind dat maar niet in slaap kon komen (vanaf zijn geboorte en alles geprobeerd, streng, niet streng, muziek, massage, warm bad, warme melk) maar hij lag regelmatig nog wakker om 23 uur. Na een vakantie met een enorme jetlag waarvoor ik zo'n potje drogist melatonine had gekocht (wat trouwens toen alleen ik heb gebruikt), mag hij nu 's avonds 3 tabletjes en slaapt prima in na een half uurtje lezen.

Dus ik zou zeggen, begin met 1, werkt het niet 2-3 tabletten. Let wel, van de spul van de drogist waar je volgens internet 25 (!!!) van nodig zou hebben, zo weinig zit er in. Hier werkt het echt!!!
Als we ze vergeten merken we dat vanzelf want dan zegt hij om 22:30 uur, mama ik ben mijn tabletten vergeten.

Hij heeft blijkbaar net dat kleine beetje nodig.

Werken dit soort hoeveelheden niet bij je dochter zou ik inderdaad langs de huisarts gaan
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze komt wel volwassen over voor een veertienjarige, vind je ook niet? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het placebo-effect doet ook bij dergelijke pilletjes trouwens wonderen. Vandaar dat soms 1 of 2 ook al 'helpt' .
(Mijn moeder gaf ons vroeger fluor-tabletjes als slaappilletje. Wérken joh ! Fantastisch. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd in overleg met je huisarts.
En kijk nooit naar tabletjes maar naar milligrammen van de stof die erin zit, deze verschillen nogal eens, zeker bij melatonine.

Bij veel jongeren wordt de aanmaak van melatonine (wat ervoor zorgt dat je slaperig wordt) verlaat.
Dus ipv dat je om 21 uur slaperig wordt, wordt je pas rond 1 uur echt slaperig. Dat is heel lastig want je moet er toch weer op tijd uit 's morgens.

Wel kan je lekker een boek lezen, ook al slaap je dan niet, je rust toch uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is slaap belangrijk, maar als het niet lukt, dan moet je wat anders. Het slikken van pillen is, zeker voor een 14 jarige geen goede oplossing, naar mijn idee.
Verder is het niet kunnen slapen vaak een periode, waarbij het ook vaak 'tussen de oren zit"....zo van, ik kan toch niet slapen en dan lukt het ook niet. Vandaar mijn advies er ontspannen mee om te gaan omdat dit meestal tot gevolg heeft dat het probleem zichzelf oplost.
nou dat ligt eraan hoeveel milligram er in zit? o,1 milligram kun je gerust nemen.is het voor het slapen?ja toch....en waarom slaap je dan slecht?je bent nog zo jong.pieker je ergens over? is er wat gebeurt, of ben je stewardess?daar ben je nog een beetje jong voor. niet te snel naar pillen grijpen,!zoek hulp iemand die echt naar je wil luisteren,die is er vast wel. doen he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon slikt 5 miligram maar dit is wel door een arts voorgeschreven omdat hij ADHD heeft. Mijn dochter slikt het in een mildere vorm. Omdat het een stof is die de hersenen nogmaal gesproken aan zouden moeten maken is melatonine niet echt gevaarlijk. Kinderen maken alleen groeihormonen aan tijdens hun slaap.Als een kind dus altijd pas heel laat in slaap valt, komt het slaap te kort en groeit het dus ook minder hard. En omdat mijn zoon klein is voor zijn leeftijd en zonder die pillen pas heel laat in slaap valt slikt hij elke avond melatonine!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon (8) kreeg 2 mg voorgeschreven, en viel hiervan als een blok in slaap. We zijn nu terug gegaan naar 0,6 mg en hierop valt hij goed in slaap. Hij sliep vanaf 2 jarige leeftijd pas om een uur of 10, 11. Na overleg met de huisarts en homeopaat hebben we besloten melatonine te proberen, en tot nu toe ervaren wij het positief.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn advies: bel met de assistente van jullie huisarts, eventueel overlegt ze met de huisarts.