Moeite met slapen

Ik heb heel erg moeite met slapen.
Ik ga om kwart voor 10 naar bed en lees tot 10 uur ongeveer. en soms slaap ik pas om 23.30 en meestal nog later. de volgende dag ben ik dan heel moe, en dan 's avonds gebeurt er weer het zelfde. wat kan ik hier aan doen? dit is al weken zo.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kennelijk is je dag/nachtritme ernstig verstoord. Als dat zo is kan de oorzaak daarvan liggen in het feit dat je 's morgens te lang in bed blijft liggen. Als je namelijk te lang uitslaapt, ben je 's avonds veel minder vermoeid dan wanneer je vroeger opgestaan zou zijn. Wat je eraan kunt doen is het volgende: Je begint ermee je wekker c.a. twee uur eerder te zetten. En daarmee bedoel ik..op ongeveer kwart over vijf. De eerste dagen voel je dan wel even wat vermoeider, maar dat moet je dan maar voor lief nemen. 's Avonds ga je rond een uur of tien a kwart over tien naar bed en je leest dan niet. Je gaat in bed liggen en probeert wat te ontspannen en daarbij aan niets te denken. Kun je je gedachten niet stilzetten..ga dàn aan fijne dingen denken. B.v. aan het krijgen van een knuffel..of iets dergelijks. Zorg er in elk geval voor dat je aangenaam in kunt inslapen. Ga niet geforceerd proberen in te slapen, maar laat de slaap rustig zijn gang gaan. In het begin zul je er nog even wat 'moeite' mee hebben..maar al gauw lukt het je..wèl.. Houd dit een maand vol en je bent van je probleem af, echt waar. Ik weet zeker dat dit perfect werkt..ik heb het namelijk vroeger zelf zo met succes gedaan en het recentelijk nog toegepast bij een logeetje hier. Ook zij sliep daarna als een roosje..dus meid. Zet hem op en ga ervoor! Groet, Ton

Ga in ieder geval niet zo idioot vroeg naar bed als je toch niet slaapt. Die bijna twee uur kun je toch veel beter gebruiken voor leuke dingen? Ga een wandeling maken, neem een bad of douche, ga nog lekker een uurtje GV-en, lees door in je boek etc. Maar gebruik je bed waar het voor is; om te slapen en niet om in te gaan liggen piekeren en malen. (buiten dat je je bed natuurlijk ook kunt gebruiken om te vrijen, waar je ook erg goed van slaapt)

heb je stress? denk niet te veel dat is ook niet goed. zet een zacht muziekje op bij het slapen werkt bij mij ook goed. en idd een douche of bad .een bakje thee voor het slapen wil ook wel werken.

Hallo, het hangt er ook een beetje vanaf hoe laat je opstaat. Als je 23.30 slaapt zou je als gemiddeld mens gemakkelijk om 7.30 op kunnen staan. Maar je geeft al aan dat je moe bent. Probeer eens yoga/ontspanningsoefeningen te doen.

Tips voor beter slapen * Probeer inzicht te krijgen in uw slaapgedrag door een slaapdagboek bij te houden. Schrijf op hoe lang het duurde voordat je insliep, hoe lang geslapen, hoe laat wakker, hoe vaak wakker geweest. * Onderzoek of de slaapproblemen samenhangen met bepaalde omstandigheden, zoals vroeg op moeten, drukte thuis of op het werk, of een bepaalde televisie programma. * Zorg dat je op vaste tijden naar bed gaat en opstaat. Slaap ook in het weekend niet te lang uit. * Vermijd geestelijke en lichamelijke inspanning, zoals sporten, vergaderen of studeren, vanaf twee uur voor het slapen gaan. * Eet of drink niet uitgebreid binnen een paar uur voor het naar bed gaan Je voedsel moet volledig verteerd zijn voor je naar bed gaat. Drink 's avonds niet te veel alcohol, koffie of thee of dranken met veel suiker. * Bedenk 's avonds al wat u de volgende ochtend moet doen: leg uw kleren klaar, pak uw werktas in en maak eventueel een actielijsje. * Probeer negatieve gedachten over slapen gaan om te buigen naar positieve. Als u bijvoorbeeld denkt: "dadelijk moet ik gaan slapen en dan lig ik weer uren wakker", verander dat dan in: "heerlijk, dadelijk lig ik warm en veilig onder mijn dekbed". Dat is niet eenvoudig, maar wel het proberen waard. * Gebruik je slaapkamer niet om te werken, studeren te lezen of televisie te kijken, maar gebruik de slaapkamer waar hij voor is. * Neem, als je niet meteen in slaap kunt vallen, een houding aan van "het maakt niet uit". Sta niet op. Ook als je niet slaapt, krijgt je lichaam rust. * Ontspanningsoefeningen en yoga helpen om tot rust te komen, 's avonds, maar ook op andere momenten van de dag. Regelmatig overdag even ontspannen zorgt voor makkelijker ontspannen 's avonds. * Neem voor het slapen gaan een warme douche of een ga een eindje wandelen. Ook lezen, naar rustige muziek luisteren of een kopje warme kruidenthee kan helpen om te ontspannen. * Leg pen en papier naast uw bed. Schrijf gedachten van u af als u begint te piekeren. * Als uw partner last heeft van uw slaapproblemen, kan het u beiden rust geven apart te slapen. * Zoek meer informatie over slaapstoornissen, inbibliotheek, boekhandel of op internet. * Probeer overdag niet te slapen * Zorg voor gemakkelijk zittende nachtkleding en een comfortabel bed en kusse

Bronnen:
http://www.gezond-vitaal.nl/Slapen.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100