Hoe kan ik van een deel van mijn lichaam het gewicht bepalen?

Stel ik wil weten hoe zwaar, bijvoorbeeld, mijn rechterbeen is tov de rest van mijn lichaam, hoe kan ik dat wegen (zonder amputeren)?

Als je een kuip met water weegt en je laat daar het been in zakken tot een bepaald punt dan zal de bak met water toenemen in gewicht (het water loopt niet over), maar het toegenomen gewicht is niet het gewicht van je been, toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26.5K

Het beste antwoord

Voor een normaal geproportioneerd lichaam zonder overgewicht zijn daar verschillende tabellen / formules voor, die weinig onderling verschillen. Ze worden vooral gebruikt door bodybuilders, die dat blijkbaar heel belangrijk vinden om te weten. Hier is een willekeurige geknipt/geplakt/vertaald :

hoofd 7%
torso 43%
elke bovenarm 3.5%
elke onderarm 2.3%
elke hand .7%
elke dij 11.4%
elk onderbeen 5.3%
elke voet 1.8%

Zodra er echter sprake is van overgewicht, is de verdeling niet meer evenredig omdat vet niet bij iedereen evenredig verdeeld is ; de één heeft het meer op de buik, de ander op de heupen, de derde op de borst. Ook krijgt de torso dan een groter percentage van het geheel.

De losse onderdelen van de torso verschillen zoveel, dat ik daar niet eens gemiddelden van heb kunnen vinden, plus, hoe ver 'snij' je door ? Kijk, mijn borsten is makkelijk die kwak ik zo op de weegschaal, maar andere lichaamsdelen zijn moeilijk 'los' te wegen.

Je rechterbeen weegt dus ongeveer 5,3 plus 11,4 plus 1,8 % (dij, onderbeen, voet) van je totaal lichaamsgewicht, 18,5 %. Als je 80 kilo weegt, weegt elk been dus bijna 15 kilo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

door een bak met water tot de rand te vullen, en dan je been erin te steken. Er gaat dan water over de rand, en die hoeveelheid is gelijk aan de massa van jouw been (dus: 1l=1kg en 1 ml=1gr) zo kan je uitrekenen hoe "zwaar" je been is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afsnijden, wegen, terug aan naaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een dergelijk antwoord had ik ook in mijn hoofd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja jij wel maar 3 anderen niet haha
Het lijkt me nagenoeg onmogelijk om het gewicht van een deel van je lichaam te wegen. Zelfs je spieren kunnen invloed hebben, als je je spieren spant, dan zal het gewicht van dat bepaalde deel net iets minder zijn, omdat de neerwaartse druk van een gespannen lichaamsdeel minder is dan van een "dood" lichaamsdeel.