Ja, dat kan. Er zijn zusters en broeders die eerst een "leven in de wereld" gehad hebben, voordat ze intreden.

Voorwaarden voor het afleggen van een gelofte zijn:
* een minimumleeftijd van zeventien jaar,
* de ongehuwde staat,
* rijpheid van karakter,
* het ontbreken van banden met andere religieuze instituten
* en een bewijs van doop en vormsel.

Je doorloopt onderstaand traject:
- Aspirant: een tijd van wederzijdse kennismaking
- Kandidatuur: je gaat daadwerkelijk in het klooster wonen.
- Postulaat: proeftijd van 3 tot 12 maanden
- Noviciaat: proeftijd van ten minste 1 a 2 jaar onder leiding van een novicemeester
- Tijdelijke professie: je legt de geloften af voor één of twee jaar tegelijk
- Eeuwige professie: minimaal 3 jaar na het afleggen van de tijdelijke gelofte, kun je de eeuwige gelofte afleggen. Hierdoor wordt je permanent lid van de religieuze orde of congregatie.

Dit traject kan wat langer duren bij wat oudere mensen, omdat die al een heel leven achter zich hebben wat e.e.a. wat complexer maakt.

Mocht je meer willen weten, dan zou ik je aanraden eens een aantal kloosters te bezoeken. Veel kloosters hebben zogenaamde meeleefprogramma's. Bovendien zijn er nogal wat verschillende smaken in kloosterland.
Er is een aantal kloosters dat ik kan aanraden, stuur even een bericht als je meer wilt weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb over minimaal 1 man gehoord, die toen zijn vrouw overleden was, het klooster inging. Kinderen wareb al volwassen en waren het hier mee eens, voor zover ik het me herinner. Dus vrouwen kunnen ook nog non worden

Toegevoegd na 35 seconden:
zou ik denken ddus, maar ik heb het verder nergens nagekeken
anneliez
13 jaar geleden
Nonnen worden bruiden van Jezus genoemd, je mag dus geen man hebben, maar dat je maagd moet zijn is me niet bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wel. Je moet gewoon de hele procedure doorlopen die een ieder die intreedt moet doormaken.
Het aantal nonnen daalt. Dus die persoon zal zeker welkom zijn.

En maagdelijkheid...ik kan me niet voorstellen dat dat nog een item zal zijn.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral is het belangrijk dat je katholiek bent, of eerst gedoopt wordt, voordat je in het klooster komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb weleens gehoord dat het kan.

Maar in een klooster, echt opgesloten, lijkt me moeilijk.
In een wereldorde lijkt me geen probleem. (voor de kinderen die moeder willen opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wel, niemand wordt als een non geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. In het verleden waren er zelfs aardig wat meisjes die ongehuwd een kind kregen en dan door hun familie in een klooster werden gestopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want je mag niet getrouwd zijn en nooit sexs hebben gehad en als je een moeder bent moet je al één of meerdere kinderen op de wereld hebben gebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. Dat noem je dan een late roeping.
Het houdt wel in dat je je aan de leefregels van de nonnen moet gaan houden en het contact met de kinderen zeer beperkt zal worden.