wat kan je doen tegen enorm zenuwachtig gevoel?

Ik ben soms zo zenuwachtig dat ik ervan moet overgeven, weet iemand wat tips ofzo?
groetjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (8)

Concentreer je op de (een) ander en haal op die manier de aandacht bij je zelf vandaan.
Ook als je iets uitlegt of een presentatie moet houden is dat de formule. Vraag je niet af wat je allemaal fout doet, maar vraag je af of het voor de ander informatief en leuk is.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer je voor dat je iets gaat doen waar je zenuwachtig van wordt je op iets anders te concentreren bijvoorbeeld een boek of een leuk gesprek met iemand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak je niet te druk.
denk aan andere dingen.
en probeer niet alleen maar met het gene wat je moet doen bezig te zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je moet jezelf toch uiteindelijk rustiger krijgen.

Neem even je tijd door op je gemakje even iets te doen waar je rustig van wordt. Drink een rustgevende thee, luister een lekker muziekje, maar het allerbelangrijkste ten alle tijden is om gewoon rustig adem te halen. Zeg tegen jezelf dat je het kan, niet bang bent en het straks weer voorbij is.
Als je denkt dat iets goed zal gaan, gaat het ook meestal wel goed! Dus positief denken en rustig adem halen. :)

Er zijn medicijnen tegen extreme zenuwen, maar die raad ik je zeker niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij iemand die nerveus is zijn alle zintuigen overmatig alert, waardoor iedere prikkeling een reactie veroorzaakt die groter is dan in andere omstandigheden te verwachten zou zijn. Vaak wordt er een kriebelig gevoel in de buik ervaren. De oorzaak is vaak dat men iets verwacht en daar op moet wachten. De tijd tussen dat wat men verwacht en het moment waarop men daar op gaat wachten is de tijd waarin je nervositeit of zenuwachtigheid ervaart. Sommigen ervaren dit als gezonde spanning, anderen als een naar gevoel.

Je kunt zenuwachtig zijn, terwijl je weet dat je iets kan, of dat er eigenlijk niks gaat gebeuren. Hoe bereik je dat je zekerder van jezelf wordt, dat je minder angstig wordt?
Een goede methode is: in fantasie oefenen bij de gebeurtenis die gaat komen. Ga gemakkelijk zitten en ontspan je. Stel je de situatie voor. Bedenk vragen en beantwoord ze rustig. Laat je niet in paniek brengen door gedachten als “ik kan het niet” of “ik ga af”. Probeer je te voelen zoals je jezelf tijdens die situatie ook voelt: wat zenuwachtig of een beetje angstig, maar niet overspoeld door de zenuwen. Door zo in gedachten te oefenen, voel je jezelf tijdens een gebeurtenis zekerder en ben je beter opgewassen tegen pnverwachte dingen. Je durft je dan ook te ontspannen en voor jezelf op te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leid jezelf van die zenuwachtigheid af. Bijvoorbeeld: je neemt een getal in gedachten, zeg 7, en dat ga je vermenigvuldigen met 19 en de uitkomst weer met 19 en zo verder. Daar moet je je erg op concentreren om dat uitgerekend te krijgen dus kan je je niet meer bezig houden met je nervositeit en die gaat dan ook weg of wordt stukken minder.
13 jaar geleden
Cognitieve gedragstherapie.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/cognitieve-gedragstherapie-voor-dummies/1001004004444576/index.html

Homeopathische druppeltjes slikken.
http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/passiflora_complex_druppels.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vertelt niet in welke situaties je zo zenuwachtig wordt, wanneer de zenuwen zo opspelen. Maar hoe het ook zit, probeer, als je de zenuwachtigheid voelt aankomen, even vijf minuten rust te nemen voor jezelf. Ga ergens zitten waar niemand je kan storen, sluit je ogen en concentreer je op je ademhaling. Haal zo laag mogelijk adem, dus adem niet hoog in je borstgebied maar laat je adem naar je buik gaan. Rustig inademen, rustig uitademen, terwijl je buik zich bij iedere inademing aanspant en bij iedere uitademing ontspant. Doe dit zo een aantal minuten.

In je hoofd gaan de gedachten tekeer. Laat die gedachten maar gaan terwijl je zo rustig ademt. Je zult merken dat je gedachten vanzelf rustiger worden. Als je een tijdje tot rust bent gekomen, spreek jezelf dan vriendelijk toe: "Ik hoef me nergens druk om te maken, ik ben mijn zenuwen de baas, de wereld vergaat niet, alles is goed, ik ben okee, ik ben sterk, ik kan alles aan, ik kan de hele wereld aan".

Succes!