Gaan puisten en gesloten comedonen vanzelf weg als je ze niet uitknijpt?

En is het nou beter om ze uit te knijpen of te laten zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Uitknijpen heeft als risico dat je jezelf besmet met je vingers.

Laat gewoon zitten (tenzij er pus inzit, dan met een schone tissue uitknijpen).
Maak elke avond je gezicht schoon met een milde lotion. Dat reinigt wat dieper dan alleen je gezicht wassen. En smeer er Nestosyl op. Daar verdroogt het puistje van. Alleen smeren als je niet meer weghoeft want je ziet het als een witte zalf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meeste gaan vanzelf weg..
Uitknijpen is geen aanrader, dan breng je vuil erin en kan het gaan ontsteken..
Plus je kan er littekens aan over houden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kun je ze laten zitten, ze verdwijnen vanzelf. Uitknijpen geeft inderdaad kans op infectie en littekens, en een net uitgeknepen puist ziet er ècht niet beter uit dan de puist op zich.
Als je comedonen per se weg wilt halen, koop dan bij de drogist of apotheek een speciaal comedonenlepeltje (een soort lepeltje met een klein gaatje, je plaatst het op de meeëter, drukt, en de drab uit de porie komt omhoog - veel veiliger dan met je vingers gaan frutten).