Wat kan je doen om na de nachtdienst op weg naar huis in de auto niet in slaap te vallen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Kauwgom kauwen houd je wakker: je hersenen blijven met iets bezig op die manier. Kies suikervrije kauwgom met een frisse smaak om een suikerdip te voorkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Bak sterke koffie voor je de auto instapt, radio hard en vooral ramen open en de kachel uit. Hoe warmer het wordt in de auto, hoe eerder je in slaap sukkelt. Dat kun je beter thuis doen.

Echter, normaliter moet het geen probleem zijn na je nachtdienst ook dat stukje naar huis rijden nog te kunnen doen, net als na een normale werkdag. Vermoedelijk sta je net effe te vroeg op voor je nachtdienst. Eigenlijk zou je het zo in je ritme moeten plannen dat je na het einde van je dienst nog een uurtje of zelfs twee meekunt. En DAN pas gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorgen dat je in "het ritme" komt. Om je daarbij te helpen kun je natuurlijk hulpmiddelen gebruiken zoals koffie,druivensuiker,energiedrank etc.. neem dit niet in vlak voor je in de auto stapt maar een halfuurtje/driekwartier daarvoor anders werkt het pas als je al thuis bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets drinken waar je van oppept, bijvoorbeeld energiedrank...en onderweg een lekker muziekje(niet te soft)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Traditioneel begonnen mijn nachtdiensten (een week lang) ooit op vrijdagavond. Ik kan je verzekeren dat een half uur doodstille autoweg op de zaterdagochtend met een klein beetje mist je dan doen geloven dat je onder je warme dekbedje ligt…

Tja, slaap stapelen werkt evenmin als slaap inhalen. Je moet natuurlijk zo uitgerust mogelijk aan je nachtdienst beginnen. Kijk eens naar je dieet. Veel koffie heeft bij mij nooit gewerkt. Ondanks dat ik altijd een koffieleut geweest ben heb ik in nachtdiensten altijd nauwelijks koffie gedronken. Het viel gewoon niet goed en wakker bleef ik er al helemaal niet van. Thee beviel me stukken beter.

Langzamerhand ben ik erachter gekomen dat ik gevoelig ben voor koolhydraten. Na het gebruik van zoetigheid of een maaltijd met veel koolhydraten krijg ik een enorme dip, waardoor ik mijn ogen nauwelijks open kan houden. Door die koolhydraten zo goed als te vermijden blijf ik wakker. ‘t Is een idee maar alle beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Verwarming laag;
- Raam omlaag;
- Muziek hard aan;
- Lekker meezingen met de muziek;

En als het echt niet lukt om wakker te blijven, geen risico nemen en stop op een parkeerplaats en doe even een dutje.. Neem geen risico!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna niets. Je bent moe of niet. Je kan aan de energiedrankjes, ramen open gooien. Verzin het maar.
Ik moest ongeveer 70 km rijden, maar parkeerde halverwege de auto op een p plaats voor een korte rust en reed dan na ongeveer 30 minuten weer verder. Een baan is leuk, maar je hebt er niets aan tegen een boom te vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat de rest zegt:

-Koffie
-Niet te warm in de auto
-Actieve muziek

Maar ik heb nog iets toe te voegen
-Als het mogelijk is carpoolen, dus met iemand anders rijden. Maar ik ben bang dat dit voor jou geen optie is.

Als je bang bent in slaap te vallen en hier continu aan denkt, dan val je vast niet in slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermijd zware of vette maaltijden in de nacht. Eet na 3 uur niet meer( even kijken hoe dit voor jou is, kan ook na 4en zijn). Stap in je auto en doe optijd een powernap. Een kort dutje van 10 a 15 minuten. Doordat je niet in de rem slaap komt wordt je weer makkelijk wakker. Bij mij hielp dit altijd. Nu fiets ik gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat kan helpen als het je een keer overkomt als je naar huis rijd en je je ogen niet meer open kunt houden is
de auto stil zetten en even de frisse lucht in 10tot 15 minuten de benen strekken en wandelen kunnen je weer zoveel energie geven dat je het laatste stuk naar huis haalt zoder tegen de slaap te hoeven vechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even parkeren en een rondje om de auto heen lopen.. Werkt vooral goed als het koud is!