Hoe lang duurt het voor je lichaam een halve liter bloed heeft aangemaakt?

Laat ik het uitleggen. Afgelopen dinsdag ben ik voor het eerst bij de bloedbank geweest om bloed te doneren. Ze hebben een halve liter bloed afgenomen.

Ze hadden eerst wat moeite om een ader te vinden, maar uiteindelijk lukte het.
Gelijk na het geven van bloed kreeg ik het heel erg koud, mijn handen en nagels werden wat paars/blauwig (teken dat ik het echt koud heb) en mijn handen trilden ook.
's Avonds was ik nogal misselijk en duizelig.

De woensdag ben ik thuisgebleven van werk, want ik zag gelijk allemaal zwarte vlekken toen ik opstond, en ik kon slechts een minuutje blijven staan en dan werd ik weer draaierig. De gehele dag voelde ik mij wat draaierig, misselijk en had ik lichte hoofdpijn.

Vandaag (donderdag) ben ik weer aan het werk, maar voel mij eigenlijk nog steeds niet lekker.

Nu is mijn vraag, hoe lang duurt het ongeveer voordat het afgenomen bloed weer opnieuw aangemaakt is en ik mij weer beter voel?

Mijn bloeddruk was 115/70, Hb 8,2.
Lengte 1,80m, gewicht circa 65 kg.

En is het normaal dat ik hier zo lang last van heb?

13 jaar geleden
107.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er nog nooit last van gehad.
Meld dit wel even als je de volgende keer gaat, misschien hebben ze tips voor je.
Ik vermoed dat het eerder met je bloeddruk te maken heeft dan met het bloed zelf.

Het beste antwoord

Dit is geen normale reactie op het afgeven van een halve liter bloed.
In het algemeen heeft een bloeddonatie weinig effect op het functioneren. Donoren wordt wel verzocht om na de afname nog even te rusten en wat te drinken: men kan zich direct na de afname wat duizelig voelen. Ook kan men de ervaring hebben dat men zich de rest van de dag wat "flauw" voelt.
Normaal gesproken moet je daar dan verder geen last van hebben.
Dus dit moet je wel zeker gaan bespreken met de bloedbank.

Ik ben jarenlang bloeddonor geweest, het maximale aantal keren en heb nooit problemen gehad.
Ik vond het fijn dat er verschillende testen werden gedaan.

Maar misschien is het plasmadonorschap meer iets voor jou. Deze geven via een speciale techniek alleen hun bloedplasma af. De rode en witte bloedcellen en de bloedplaatjes worden tijdens deze donatie niet afgenomen.
Bij mijn bloedbank wordt je daar dan behandeld als een vip, [broodje en thee worden gebracht ] omdat de afname wel langer duurt.

Door de bloedafname is bij mij uiteindelijk een veel te hoge bloeddruk geconstateerd, waardoor ik geen bloed en geen plasma meer mocht geven. Maar anders was ik daar nooit - of veel later - achter gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ben ook regelmatige bloeddonor.
Sinds enkele jaren ben ik ook fanatiek aan het sporten. Ik doe in de zomer elk jaar minimaal 1x een 1/8e triatlon.

Toen ik in de zomer eens gegeven had, merkte ik dat ik veel minderuithoudingsvermogen had.
Ik heb toen Sanquin opgebeld en zij vertelden me het volgende:

Voor mensen die gewoon normaal leven en niet al teveel sporten duurt het ongeveer 1 tot anderhalve week voor alles weer normaal is.
Als je zo’n 6 dagen per week zo’n anderhalf uur per dag sport, dan kan het tot een maand duren voor het uithoudingsvermogen en de algehele conditie weer op peil is."

Zie ook de antwoorden bij deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/duurt-volop-kunt-sporten-bloed.12267
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aanvullen van de halve liter bloed met vocht is zo gebeurd. Het vocht wordt uit de weefsels onttrokken. Je lichaam reguleert dit snel om de bloeddruk op peil te kunnen houden. Het volume van het bloedplasma is na ongeveer 12 uur weer op het oude peil, het bloedplasma en de bloedplaatjes zijn binnen enkele dagen aangevuld, de rode bloedcellen zijn na enkele weken vervangen, en het ijzergehalte is na circa twee maanden hersteld.

Met name de afname van het ijzergehalte kan ervoor zorgen dat je nog een tijd minder lekker in je vel voelt en moe bent.

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. De rode bloedlichaampjes hebben ijzer nodig voor het zuurstofbindend eiwit hemoglobine. Als je weinig ijzer in het bloed hebt kunnen er ook minder snel bloedlichaampjes worden aangemaakt. Daarom duurt het toch nog enkele weken voor de bloedcellen op peil zijn. Mannen hebben doorgaans een wat grotere ijzervoorraad dan vrouwen en zullen mogelijk iets sneller hersteld zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk even puur en alleen naar je lengte en gewicht. Ik vermoed dat je te weinig weegt voor je lengte. Zeker als je een man bent (ik kan nu even geen naam zien terwijl ik antwoord) maar als je een vrouw bent zou je ongeveer minimaal 70 kilo moeten wegen (lengte - 110, bij man lengte -100) wellicht dat dat er iets mee te maken heeft?
of je ijzergehalte is dusdanig gedaald dat je daarom zo duizelig was. Het is geen normale reaktie, wat jij had, koude handen enzo. Wat zeiden ze bij Sanquin?
Misschien had/heb je wel een griepje onder de leden hoor en dat dat er toevallig net uitkwam, er heerst de griep momenteel. Als je je zo blijft voelen: even de dokter bellen.

Sterkte!