Hoe heet het dat als je op bed ligt en niet beweegt bv. Je voeten pijn gaan doen?

Ik heb het wel is, of dat je kont pijn doet als je lang op je rug ligt, een soort van beurse plekken en ik hoorde van m'n vader dat m'n oma het ook had toen ze in het ziekenhuis lag maar iedereen heeft het wel eens denk ik. Maar hoe heet het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

decubitus heet dat ...
ze noemen t ook doorliggen, dan krijg je pijn en kan zelfs de huid van open gaan

Toegevoegd na 16 minuten:
Decubitus is ernstige beschadiging van de huid als gevolg van permanente druk op-, en verminderde bloedvoorziening in een bepaald huidgebied. Decubitus is een veel voorkomende complicatie bij mensen die om een andere reden in het ziekenhuis of verpleegtehuis zijn opgenomen. Decubitus is een ernstige, in sommige gevallen levensbedreigende complicatie, van ziekenhuisopnames. Decubitus ontstaat meestal al in de eerste 2 weken van de ziekenhuisopname.

Hoe ontstaat decubitus?
Decubitus treedt vooral op in situaties waarin mensen langdurige bedrust moeten houden of om andere redenen zeer lang in een houding blijven liggen of zitten. De decubitus treedt op waar de huid over een relatief naar buiten stekend deel van het bottenstelsel ligt. Bij langdurig 'mangelen' van de huid tussen het bot en het bed ontstaat plaatselijk zuurstoftekort in de huid en het onderhuidse bindweefsel. Als deze toestand langer bestaat gaat het weefsel dood: dit noemt men necrose.
Het dode huidweefsel en onderliggende bindweefsel verdwijnt en een (vaak diepe) wond is het gevolg. Een dergelijke wond wordt een ulcus (zweer) genoemd.
Bekende (en beruchte!) decubitusplekken zijn de stuit en de hielen van de voeten. ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je bedoelt dat je doorligwonden krijgt? Dat heet decubitus.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het komt veel voor bij bedlegerige mensen (en daardoor vaak in ziekenhuizen en verzorgingshuizen).

Daarnaast is het een bekend probleem bij mensen die door een dwarslaesie in een rolstoel zitten: zij voelen de druk niet en wisselen daardoor te weinig van positie in hun rolstoel, waardoor de druk langdurig op dezelfde aanhoudt en decubitus kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het ziekenhuis, heb ik ervaren, lag ik op een "hard" bed. Dus een hardere matras dan thuis.Overal pijn. Steeds verliggen.

Thuis heb ik zo'n matras waar je lichaam op de zwaardere plekken lekker wat in wegzakt. Zo ontspannen en geen drukpijn.

Decubitus zijn doorligplekken waar wondverzorging voor nodig is. Soms vreselijk om te zien. Maar volgens mij bedoel je niet die ernstige mate. Dit is drukpuntenpijn. Daar waar je eigenlijk een beetje kuiltje moet hebben lig je vlak. En dat is niet een prettige ontspannen houding voor je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet beweegt, wordt de doorbloeding op de plekken waar drukpunten zijn (vooral schouders, billen of heup, hielen) minder. Ook worden de zenuwen een beetje 'verdoofd', waardoor je minder snel voelt dat gaan verliggen verstandig zou zijn.
Wat kan helpen tegen drukpijn: een betere matras, of een schapenvacht onder de zere plekken.
Als je niet kunt bewegen en er niets gedaan wordt om die drukpunten te ontlasten, kan er inderdaad decubitus ontstaan, zeker als iemand in een matige voedingstoestand is (vooral eiwitgebrek speelt een rol).
Decubitus kan variëren van roodheid van de huid (die niet snel wegtrekt) tot aan diepe gaten met rottend weefsel.
Maar het gewone gevoel van drukpijn is doorgaans voldoende als signaal om je om te draaien of te gaan verzitten/verliggen, waardoor er niets meer aan de hand is.