Hm, lastige vraag. Je ontwikkelt je, krijgt meer kennis en je kunt door opleiding bepaalde inzichten vergroten. In die zin groeit je IQ maar als je mate van kennisopname niet groot is zal je IQ minder snel groeien dus ik denk dat je IQ wel groeit maar niet dat je dit oneindig door kunt trekken.

Misschien kan ik beter zeggen je IQ is in basis aanwezig je leert hem alleen steeds beter gebruiken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
rose
13 jaar geleden
Maar dan wel dat i.p.v. die.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je rose, ik wou het niet zeggen...
rose
13 jaar geleden
There's no escape... ;-)
escape
13 jaar geleden
Ik reageerde op dit antwoord, niet op de vraag.

Andere antwoorden (4)

IQ is aan snelheid gerelateerd en boven een bepaalde leeftijd neemt de snelheid onherroepelijk af en daarmee dus het IQ
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk groeit het IQ naarmate je ouder wordt, maar niet onbeperkt. Een persoon heeft als kind heeft doorgaans een lager IQ dan dezelfde persoon als volwassene. Eenmaal volwassen groeit het IQ niet of nauwelijks meer. Alleen kennis kan worden vergaard, maar je kunt niet intelligenter worden (intelligentie is dan de mate waarin iemand in staat is problemen te doorgronden en op te lossen.

Ik heb dit een tijdje terug al eens opgezocht en even gekopieerd en geplakt uit wat ik toen vond:

"Jonge kinderen zijn ‘dommer’ dan oudere kinderen, die op hun beurt weer ‘dommer’ zijn dan volwassenen. Maar dat is logisch, want bijvoorbeeld zaken als rekenvaardigheid, woordkennis en technisch inzicht, nog niet ontwikkeld zijn bij kinderen. Het kind heeft nog geen tijd gehad om te leren!! Naarmate het kind ouder word, zal hij/zij ook hoger gaan scoren op een IQ test, omdat het meer te weten is gekomen. Zoals eerder gezegd, ‘groeit’ de intelligentie tot ongeveer het vijftiende jaar, met uitschieters van twee jaar. Bij de dommere mensen stopt het soms al op de dertiende, terwijl hoogbegaafde door kunnen ‘groeien’ tot hun zeventiende, soms zelfs langer. Het is dus altijd belangrijk de leeftijd te weten van de geteste persoon. Verder kunnen omstandigheden ook belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld het overlijden van één van de ouders of een traumatische ervaring. Deze dingen moet je weten, omdat dit iets zegt over de kracht en de beperking van de voorspelling van het IQ. Het IQ zakt in de loop van de tijd. Deskundigen verklaren dat rond de dertigste levensjaar het IQ iets daalt."

Ik heb de link als bron toegevoegd. Het hele artikel is best interessant leesvoer, ondanks de taalfouten die er in staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spannend... Mijn IQ is de afgelopen jaren hetzelfde gebleven en soms zelfs iets gestegen (diverse testen) en die 30 ben ik echt al wel gepasseerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Perfecte weergave van de realiteit. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt door IQ testen te oefenen wel beter scoren op dergelijke IQ testen, maar je wordt er niet echt slimmer van.
Ja en nee
Als je je blijft ontwikkelen WEL denk ik.

Maar..... ik las eens ergens dat als je 3 weken (bijv je zomervakantie) doorbrengt met echt helemaal niets doen op geestelijk gebied, je hersencapaciteit MEETBAAR is afgenomen daarna.

Dus iedereen voortaan wetenschappelijke literatuur mee naar Chersonissos
amigo
13 jaar geleden
Je IQ blijft je hele leven gelijk.
Wat je met je IQ doet en hoe je die gebruikt is een ander ding.
Iemand met een laag IQ kan leren wat hij wil maar nooit begrijpen wat hij leert of met veel moeite en tijd die stof zich eigen maken.
Iemand met een hoog IQ leert makkelijk en begrijpt dingen snel.
Je kunt een IQ test doen op 10 jarige leeftijd en dan een IQ schatten maar geef je diezelfde test aan iemand van 40 met meer levenservaring zal hij een hoger IQ hebben (volgens die test) maar in werkelijkheid heeft die persoon misschien wel een lager IQ maar meer levenservaring.