Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Groeien bacteriën (in aantallen) exponentieel?

Ik las bij mondwater dat het 99,9% van alle bacteriën doodt. Toen vroeg ik me af als bacteriën exponentieel groeien en ze verdubbelen bijv. elke minuut is na 10 min je mond weer helemaal vol.

Mijn vragen:
Groeien bacteriën exponentieel?
Als dat zo is wat is de verdubbelingstijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
941

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, bacterien groeien exponentieel bij de ideale omstandigheden. In je mond worden ze gedood door het mondwater waarna het wel een tijdje duurt voordat hetzelfde aantal weer aanwezig is in je mond. Dit komt door de enzymen in je speeksel. Deze enzymen zorgen ervoor dat het verteringsproces ook al in je mond begint en zo de bacterien niet alle kansen krijgen om te groeien.
Bacterien groeien trouwens snel bij een temperatuur van 30 graden, en héél traag bij een temperatuur onder 0.

De verdubbelingstijd hangt af van het soort bacterie maar kan varieren van(volgens mij) minder dan een uur tot een maand (meestal ziektes)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, bacteriën groeien exponentieel. Mits er voldoende voedingsstoffen zijn, geen afweerstoffen, en geen concurrentie van andere soorten. Zulke concurrentie kan gebeuren door chemische oorlogsvoering of door ruimte in te nemen.

De verdubbelingstijd is afhankelijk van de soort bacterie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bacteriën en exponentieel gaat samen...

Een vijver heeft een bacterie en die vermenigvuldigt zich elke dag één keer... Na een maand zit de vijver helemaal vol, op welke dag was de vijver voor een kwart vol?

Twee dagen terug dus...

De verdubbelingstijd van elke bacterie is anders, en hangt ook nog eens van andere factoren af, zoals temperatuur en voeding, zonlicht enz enz
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder ideale omstandigheden verdubbelt een bacteriepopulatie zich elke 10 minuten. Dat heet inderdaad exponentiële groei. Het is het standaardonderzoek waar een microbioloog zijn studie mee begint: bacteriën tellen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding