Hoe voelt een epileptische aanval?

ik zou wel eens willen weten hoe dat voelt, want heel af en toe beweeg ik wel eens en dan krijg ik langzaam controle terug, en dan merk ik dat ik ineens op de grond lig ofzo, hetzelfde als je te snel opstaat.

Toegevoegd na 12 minuten:
edit: kan dat ook in combi zijn met micraine, dat heb ik wel een tijdje gehad.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sowieso is deze klacht een reden om naar de dokter te gaan. Ik heb zelf epilepsie, met grote aanvallen, tegenwoordig alleen nog in m'n slaap. Maar vroeger kreeg ik ze ook wel overdag, en wat ik er zelf van meekreeg was het aura dat eraan voorafging (teken dat er al van alles op tilt is in je hersenschors maar je bent er nog wel genoeg bij om dat te ervaren), en het bijkomen achteraf, met spierpijn, misselijkheid, een kapotgebeten tong, hoofdpijn. Wie klassieke grote aanvallen heeft, merkt zelf niets van de eigenlijke aanval. Maar er zijn ook andere soorten aanvallen. Wat je beschrijft, kan inderdaad best met migraine te maken hebben, maar ook met veel andere dingen - zit er een ritme in? Kun je het linken aan bepaalde dingen? (Ik weet van mezelf dat het risico op een aanval bij mij groter is als ik erg moe ben en als er net spanning van me af gevallen is.) Wat zeggen anderen dat je doet als je 'weg bent'? Hoe voel je je achteraf? Merk je iets vóóraf? Probeer die vragen te beantwoorden en ga dan met je huisarts overleggen.

Een aanval kan zich op verschillende manieren uiten. Dit is afhankelijk van het gebied van de hersenen waar op dat moment de overmatige ontlading plaatsvindt en hoe groot dat gebied is. Iemand kan vallen, schokken, vreemde bewegingen maken, iets vreemds ruiken of even afwezig zijn. Er zijn veel verschillende soorten epileptische aanvallen. Wanneer er geen aanval is, functioneren de hersenen van iemand met epilepsie meestal net zoals die van ieder ander. Er is dan niets aan hem of haar te merken. Epilepsie kan op iedere leeftijd voorkomen en ontstaan, maar in ongeveer 70% van de gevallen begint het voor of rond het 20e levensjaar. Een aantal vormen is leeftijdsgebonden. Dat wil zeggen dat de aanvallen in een bepaalde leeftijdsperiode voorkomen en met het ouder worden weer verdwijnen. Veel vormen van epilepsie worden echter veroorzaakt door aanleg, een hersenziekte of een hersenbeschadiging. Die aanvallen verdwijnen zelden spontaan. Lees hier meer over epilepsie: http://www.epilepsie.nl/informatie Toegevoegd na 5 minuten: De video (flash) in de link legt heel goed uit wat een epileptische stoornis kan veroorzaken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100