Buiten adem terwijl je iets verteld, en hoe komt het? Is er iets tegen te doen?

Het valt me op dat als ik iets vertel, wat me dwars zit, of wat ik moeilijk vind dat ik spontaan buiten adem ben. als of ik tig keer de trap op en neer heb gelopen. vind het erg vervelend. kom dan echt adem te kort.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Wanneer je iets vertelt en het je erg tegen staat of het je erg opwindt, activeert je lichaam door de spanning aanmaak van adrenaline. Deze stof veroorzaakt dat je alerter bent, maar ook dat je lichaam in een halve actie staat komt. Dit heeft tot gevolg dat veel spieren in je lichaam zich automatisch iets gaan aanspannen en je dus minder ruimte overhoudt om natuurlijke bewegingen uit te voeren. Dit is niet alleen in je ledematen, maar ook bij je borstspieren en tussenribspieren het geval. Daardoor raak je wel lucht kwijt bij het praten, maar kun je niet meer voldoende terug inademen. Het kan dan helpen om even een moment stil te zijn en een ademhaling met je buik te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je ademt meer uit dan in door je ''drive'' om te vertellen wat je dwars zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gespannen bent, zit vaak je ademhaling hoger dan in ruststand. Ben je ontspannen, dan adem je als het ware (zo voelt het tenminste) vanuit je buik. Bij onrust ga je omhoog, zo ter hoogte van je sleutelbenen. Het is niet zo dat je dan extra veel lucht verbruikt, alleen omdat je niet voldoende ademhaalt en je longen niet vol komen te zitten, moet je vaker ademen. Vergelijk het als een doedelzak: als je die een kwart vol met lucht vult, dan kan deze maar voor een vierde deel van de tijd een noot geven in vergelijking met een volle doedelzak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet een combinatie zijn van gespannen zenuwen en verhoogde bloeddruk- en hartslag in mijn persoonlijke visie. Je hart gaat sneller kloppen, je bloed pompt sneller rond waardoor je sneller gaat ademen en buiten adem raakt. Je hersenen werken vaak ook nog eens op volle toeren, dus aan alle kanten is er druk.

Ik heb geen bron, maar probeer het puur logisch te bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik eigenlijk zelf ook wel ;) en geen dank
Als je dit weer een keer hebt - probeer dan eens vast te stellen, of je ook deze verschijnselen hebt : je transpireert iets meer, vooral in je gezicht, en je vingers tintelen. Als dat zo is, dan ben je aan het hyperventileren. Je kunt hier vast wel een medische verklaring voor vinden op Google of zo - ik zou het je alleen maar in "Jip en Janneke-taal" kunnen uitleggen. Dit is iets heel gewoons, hoor, meer dan 50 % van de vrouwen heeft het, zei mijn bedrijfsarts - mede veroorzaakt door het "buikinhouden", dat velen van ons doen, als we rondlopen. Dwing jezelf, om bij het ademhalen ook je buik uit te zetten, gewoon oefenen als je op je rug ligt, letterlijk met je handen op je buik, of rechtop-zittend. Je schouders mogen niet bewegen - alle adem moet echt je buik in.
Als je , zo ademend, je verhaal vertelt, komt het ook nog eens rustig en zelfverzekerd over, niet zo gehaast en gestressd, en jij voelt je beter, en dat is het belangrijkste!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een gebrek aan zelf-reflectie... Het lichaam en het verhaal zijn niet één, dus dan komt het lichaam wat te kort, naast aandacht is dat vaak lucht...

Vandaar dat je buiten adem raakt...

Is niet erg of verkeerd, maar als je bij jezelf kunt blijven dan is het niet meer zo dat je buiten adem raakt tijdens een verhaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer eens een keer ademhalings-oefeningen te doen .
loop je tussendoor genomen veel te zuchten op een dag,dan is ademhalingstherapie een goede oplossing.