Word gepest maak niet uit waar

Hallo,

Ik werd vroeger vaak gepest op school, door zowel autochtone als allochtonen maak niet uit wie iedereen deed mee.

Nu ik een baan heb en werk word ik nog steeds vaak gepest, en ik begrijp niet waarom.

Ik ben nooit arrogant tegen iemand ofzo, ik doe altijd alles wat er gevraagt word. Ik ben bescheiden, en ik heb totaal geen kapsones.

Hebben jullie hier ervaring mee of kennen jullie ook mensen die hier ervaring mee hebben.

Soms krijg je echt op dat moment het gevoel om iemand wat aan te doen, maar het toch maar niet te doen. En dan denk ik lig het aan mij, moet ik mezelf dan maar wat aan doen. Waarom kan je niet in deze maatschapij functioneren zonder weg ge zet te worden als een verkeert stokkie in een bakje vol sate prikkertjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vervelend zeg, ik had precies hetzelfde.
Ik deed ook nooit echt onaardig en toch werd ik gepest, misschien omdat ik vroeger een bril droeg, misschien waren ze jaloers op mijn schoolprestaties, het slaat echt nergens op..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'meute' plaagt eerst, bijvoorbeeld met een bril, en als je verkeerd reageert, kan dat pesten worden, structureel, vernietigend 'geplaag'.
Pesten wordt verschrikkelijk onderschat omdat mensen het verwarren met plagen, waar iedereen weleens slachtoffer van is - maar de kern van plagen is dat het niet bedoeld is om je de grond in te trappen, en dat de pineut steeds iemand anders is. Bij pesten is het steeds dezelfde, als een dier dat opgejaagd wordt door een stel hongerige wolven.
flyingcrow
13 jaar geleden
beste Sateprikker,je ziet wel aan de antwoorden dat je niet alleen staat en er zijn vele goede tips bij,Ik heb het vroeger ook meegemaakt op school en op het werk,tot ik een heel ander soort werk ging doen en zo alleen als ik me vroeger voelde zo goed voel ik me nu,mijn oudste zoon precies zo.Uit die vele tips kun je halen wat op jou van toepassing is,Heel veel sukses!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik draag wel een bril maar sinds kort. Dat is het niet, en ik heb nooit een beugel gehad ofzo. Jammer dat ze die mensen meteen gaan uit proberen.

Antwoorden (15)

hé, ik herken mezelf in jou verhaal. ik ben zeer bescheiden, heb nooit iemand uitgescholden/geslagen/kwaad gedaan, maar toch ben ik zwaar gepest vroeger. hoe erg het ook is, pesters kiezen de ''in hun ogen'' zwaksten uit om te pesten. Een pestkop zal niet iemand gaan pesten waarvan die weet dat diegene een grote mond terug geeft..

In de maatschappij van tegenwoordig zijn er zoveel mensen zijn met een grote mond.. mensen met een karakter als jij moeten gekoesterd worden, zoals mijn vader ooit tegen mij zei.

Toegevoegd na 1 minuut:
een goed idee: misschien moet je wat assertiever worden, wat meer voor je opkomen. Als je dat al doet, dan heb ik niks meer te zeggen:) maar het kan helpen om een assertiviteitstraining te nemen. daar ben ik op het moment ook mee bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent maar mijn zoon (nu 25) heeft dit ook zijn hele jeugd gehad en doodgewoon omdat hij TE lief was. Hij was makkelijk klein te krijgen maar vanaf het moment dat hij zich wat assertiever ging opstellen was het over. Je hoeft echt niet arrogant of zo te worden maar gewoon niet over je heen laten lopen door uit te stralen dat jij er ook mag zijn. Ik wens je er sterkte bij want het is niet gemakkelijk om in één keer te veranderen van houding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de huidige maatschappij zoekt ieder soort een 'pispaaltje' en helaas ben jij uitverkorene.. Maar geluk voor jou is er iets aan te doen!

Je kunt beginnen met negeren.. Meestal gaan ze nog even door maar de leut is er gauw vanaf.

als dit niet werkt:

Als ze jou in je gezicht belachelijk maken met bijv: wat heb jij lelijk zeg? moet je vragen waarom. waarschijnlijk geven ze dan een reden zoals: omdat je.. dik bent (kweetniet of het zo is maar ik geef even een reden.)
en dan begin jij weer: waarom? dan geven ze antwoord en zeg jij weer: waarom? De leut van dit spelletje is dat jij nooit kan verliezen en hun uiteindelijk afdruipen en snappen dat er met jou niet te sollen valt. want elke keer als ze weer tegen jou gaan beginnen kom jij met het gouden woord: waarom

Ik werd in de brugklas gepest en dit waarom spelletje werkte super en was mijn gouden redding

en anders je laatste hoop:
het melden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi beeld in je laatste zin!

Ik werd vroeger veel gepest, en dat is voorbij gegaan nadat ik in therapie ging. Voor mij gold (en dat hoeft voor jou niet zo te zijn) dat ik na het eerste plagen besloten had me niet te laten kennen en net te doen of het me niks kon schelen. Helaas was het enige effect dat mensen me harder en vaker gingen aanpakken.
Daardoor sloot ik me nog meer in mezelf op, en kreeg ik een soort uitstraling die mensen duidelijk maakte dat ik kwetsbaar was.
Gek genoeg heb ik later ontdekt dat mensen veel minder agressief zijn als je ook eens durft te laten zien dat je gekwetst bent.

Dit kan voor jou heel anders zijn, maar wat ik wil zeggen: je speelt er zelf ook een rol in. Op de een of andere manier maak je het mensen mogelijk je te pesten.
Misschien is het een idee hulp te zoeken (voor mij hielp psychomotore therapie geweldig, juist omdat ik daar niks kon met m'n mondigheid). Want het kan wel degelijk veranderen, en dan heb je nog tijdenlang nodig om te wennen aan het idee dat mensen je niet meer opvreten/afmaken, en dan ineens ontdek je dat je vrienden hebt, dat niemand je meer pest, en dat zelfs niemand wil/kan geloven dat je vroeger zo gepest bent.

Ik bedoel maar: zoek hulp, bouw je zelfvertrouwen op, probeer te achterhalen waarom mensen jou kennelijk als 'goed slachtoffer' zien en dan kun je dat veranderen.

Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof mij bossman, jij wordt gepest omdat jij dat mogelijk maakt. Dat die hufters daar gebruik van maken is lullig - maar jij geeft ze de kans. Niet bewust, niet gewenst, maar echt, als jij verandert, doen ze het niet meer.
En het engste is dat je op een bepaald moment dan gaat merken hoe dat werkt, als je eens in een groep zit waar iemand om een bepaalde reden afwijkt. (Dat is op zich niet voldoende om gepest te worden, het gaat om hoe je op dat pesten reageert.)
Ineens merk je dat je zelf ook de neiging hebt valse opmerkingen te gaan maken tegen iemand. Je bent zelf ook een wolf geworden. Ik schrok er wel van, maar het toont volgens mij wel aan dat de neiging tot pesten ingebakken zit in de mens.
Pesten is veel minder ongewoon dan gepest worden, hoe raar dat ook klinkt. En gepest worden heb je zelf in de hand - dus grijp jezelf bij de kladden en gun jezelf een prettiger leven door er iets aan te doen.
En oh ja: dat je gepest wordt, zegt verder NIETS over wat jij waard bent, jij bent net zo goed als een ander. Alleen kun je tot nu toe niet zo goed omgaan met de sociale pikorde. Dat kun je echt leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat herken ik heel goed, wat je zegt over moeten wennen aan het idee dat mensen je niet meer afmaken. Zoals voor zoveel mensen was de gymles voor mij geweldige motivatie om na school eindelijk *niet* meer samen met andere mensen te sporten. Want sporten in groepsverband, dát was nog eens een slangenkuil. Tot ik een paar jaar later, als lid van een (niet-sport) vereniging, eens meedeed aan een vriendschappelijk potje beachvolleybal. De meest coole jongen van mijn team riep steeds 'ja, lekker bezig!' of zoiets als ik de bal raakte. Het potje was al over de helft voordat ik het me ineens realiseerde: dat was dus géén sarcasme van die jongen, het was het oprecht aanmoedigen van een teamgenoot. Het was een complete openbaring, dat iets sportiefs doen in gezelschap geen vernederende ervaring hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat effect inderdaad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooooh, gym maakt echt meer kapot dan je lief is voor houterige pubertjes... Ik herken het helemaal.
het klinkt misschien niet erg logisch, maar juist je gebrek aan arrogantie en kapsones (wat jou m.i. siert) zijn hier de reden voor. Je zegt altijd alles te willen doen voor iedereen. Dit wordt soms gezien als een zwakte. Vind voor jezelf een voor jou acceptabele balans tussen 'goedzak' en 'nietsnut' in. Wees asserteif. Er worden bij o.a. De Riagg hier uitstekende trainingen voor gegeven.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schijt hebben! Uit je verhaal is het duidelijk dat je te aardig bent. Je moet voor jezelf opkomen. Omdat je niet voor jezelf opkomt zak je meteen in. Wedde dat het helpt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al veel goede tips gekregen. Kernwoord is: voor jezelf opkomen. Dat kun je alleen als je van jezelf vindt dat jij er OOK mag zijn. En daar wil het nog wel eens aan schorten. Je kon wel eens te lief en aardig zijn en jezelf teveel wegcijferen. Dat zou je wat moet "afleren" en meer voor jezelf moet opkomen. Dat klinkt misschien raar omdat bescheidenheid op zich een prima eigenschap is. Maar in dit geval werkt het tegen je.

Hier een paar concrete tips wat je zelf kunt doen:

•Ga op een (vecht)sport die je leuk lijkt. Vaak voel je je hierdoor sterker en zelfverzekerder.
•Doe dingen waar je blij van wordt. Dat kan van alles zijn. Bijv.: sporten, skaten, schrijven, tekenen, muziek.
•Kom voor jezelf op. Als jij iets niet leuk vindt is dat reden genoeg om voor jezelf op te komen. Durf te zeggen wat je vindt zonder dat je denkt dat anderen je dan niet meer aardig zullen vinden.
•Maak jezelf sterk. Je zult merken dat als je jezelf groot maakt, je je sterker en zelfverzekerder voelt. Let daarom op je houding. Houd je rug recht, zet je voeten goed op de grond. Kijk de pester aan zonder dat je laat merken dat je bang of verdrietig bent.

En omdat je al werkt zijn de volgend tips misschien nuttig:

- Maak aan pestkoppen duidelijk dat hun gedrag je belemmert. Maak ze duidelijk dat ze te ver gaan.
- Zoek iemand die kan bemiddelen tussen jou en de dader
- Zoek iemand die niet te bedreigend is voor de pester(s) of de organisatie. Bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon of een bedrijfsmaatschappelijk werker.
- Zoek steun bij de bond of de ondernemingsraad.
- Zoek hulp om over de ervaringen op je werk te kunnen praten.
- Probeer naast je werk zo veel mogelijk afleiding te zoeken. Het werk is maar een klein deel van je leven.
Helpt het allemaal niet, dan zou je in het uiterste geval kunnen omkijken naar een andere baan. Maar neem in ieder geval geen vrijwillig ontslag zolang je die andere baan nog niet hebt. Dan verspeel je namelijk al je rechten op bijvoorbeeld een uitkering.

Kortom: neem zelf het initiatief, neem je leven in eigen hand en doe er iets aan.

Succes en sterkte.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarbij is je werkgever wettelijk VERPLICHT iets tegen het pesten te doen. Zie de link van het fnv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi satéprikkertje... mooi gezegd inderdaad. Hier ook een slachtoffer van pesten, negeren en noem maar op. Het is zo dat voor jezelf opkomen inderdaad helpt. Maar je moet ook weten waarom je dat doet! Herken het pestgedrag en vraag je af wat iemand nou eigenlijk zegt. Wat geeft hen het recht om zo tegen jou te doen? Precies, helemaal niks! Waarschijnlijk willen zij over de rug van een zwakkere (jij in dit geval) zichzelf beter voelen. Triest he? Wanneer iemand een rotopmerking maakt en je zegt iets als "zo, die zag ik niet aankomen" en vervolgens ga je gewoon verder met waar je mee bezig bent, gaan ze heel anders naar je kijken. Je reageert op een manier waaruit blijkt dat hún gedrag niet normaal is, terwijl jij wél heel normaal doet. Het liefst ten overstaan van meer mensen, zodat zij dus voor lul staan. Vraag je af waarom je wat voor een ander doet en zorg eerst goed voor jezelf. Pesten is triest gedrag en het zegt meer over de pester dan over de gepeste persoon. Zij willen zich lekker voelen over jouw rug en dat is zielig. Misschien hebben zij ook wel hulp nodig om normaal te functioneren. Ga jij lekker op zoek in jezelf naar je sterke kanten: humor, schilderen, interesses en ga daarop teren...je zwakke kanten weet je al, nu je sterke nog! Take care!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een keertje reageren, dan laat je ze een beetje 'schrikken'.
mensen die er niets aan doen, blijven gepest worden.
Je mag bescheiden zijn, maar af toe een grote mond mag bij dit soort dingen wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
trouwens die sate prikkertjes zijn wel origineel =D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb je vraag en de antwoorden gelezen en heb er eigenlijk niet veel aan toe te voegen. wel wil ik je nog meegeven dat ik het eigenlijk heel goed vind dat je de vraag hier stelt. het geeft aan dat je er wat aan wil doen en dat is de eerste stap.

bij kinderen die gepest worden heeft veranderen van school of werkomgeving vaak geen zin. vanwege de ervaringen uit het verleden en wellicht angst dat het weer verkeerd zal gaan stralen mensen die gepest worden vaak iets uit waar mensen die pesten (bewust of onbewust) op reageren.

de opmerkingen over de eigen houding veranderen (assertiviteitstraining), maar ook dat er niets mis met je is, maar dat je een waardevol persoon bent ondersteun ik helemaal!

veel sterkte, ik hoop dat je de kracht vind om er zelf een einde aan te maken op een manier die bij jou past. veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet bekennen dat ik zelf nog wel eens mensen heb gepest in het verleden. Niet eens uit boosaardigheid ofzo maar gewoon uit dom- en onverschilligheid. En niet bewust zijn van wat je iemand aandoet.

Aangezien je nu werkt neem ik aan dat je met volwassen mensen omgaat. Die kun je het beste volwassen behandelen (dus niet de hele tijd 'waarom' gaan vragen.)

Zeg gewoon eens een op een tegen iemand dat je het erg vervelend vind wat hij net zei. Dat je begrijpt dat hij een geintje maakt maar dat je er last van hebt en of hij misschien de volgende keer daar wat rekening mee wilt houden. De volgende keer dat het gebeurt zeg je alleen: 'Dat vind ik niet zo leuk dat je dat zegt'. Dan snapt hij het wel. (dat werkt bij mij in ieder geval prima)

Het is niet het eind van de wereld; sommige mensen worden vaker gepest dan anderen maar dat ligt niet aan wie ze zijn maar an gedrag. En gedrag kun je leren. (zie tips hierboven). Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op je werk gepest wordt gewoon 1x goed stennis schoppen. Een pak pudding in iemands gezicht uitwringen ofzo. FF 1x goed ruzie maken en het is voor altijd over....

Let maar op!

Toegevoegd na 1 dag:
Pesters verwachten namelijk dat je afdruipt. Dus als je opeens iets totaal onverwachts terug doet/zegt/schreeuwt/o.i.d. zullen ze even schrikken. Helemaal tijdens de lunch waar iedereen bij is. De volgende keer denken ze dus wel twee keer na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf werd ik ook gepest, overal waar ik kwam moesten ze mij hebben.
Toen ik bij een nieuwe baas ben gaan werken werd ik regelmatig gepest.
mijn chef zei je moet niet reageren, want vaak kunnen ze er zelf ook niet tegen.
Op een begeven moment heb ik ze terug gepakt, daarna nooit geen last meer.
Ze zeggen wel eens je moet kwaad met kwaad bestrijden, dat heeft op dat moment geholpen.
Na lang wikken en wegen heb ik een assertiviteitstraining gedaan dat heeft mij zelfvertrouwen gegeven.
En dat heeft mij uitstekend geholpen.
Het is de moeite waard om dat te overwegen.
En het geeft stof tot nadenken. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pesten is rot en gemeen,die pesters zijn ook laf, ze zien je ergens als makkelijke prooi!maar bijt dan eens flink van je af! desnoods schreeuw je hard hoe je je voelt,door dat gepest.door wie dan ook!maar blijf kalm en laat je niet opfokken! helpt dit niet.? dan kun je eens advies bij een goede psygoloog inwinnen,die kan je ook helpen hoe je je het best op kunt stellen tegen pesters, veel sterkte,je kunt het!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die twijfel is energieverslindend en moeilijk voor je. Heb je iemsnd die je vertrouwd en waar je mee kunt praten. Durf je de vraag te stellen: Hoe kom ik over op mijn omgeving of bij jou. Mogelijk krijg je een beeld van hoe een nader je ziet. De dingen die je dan hoort zoal bv. stil zijn, bepaald gedrag of uiterlijke kenmerken of wat dan ook, daar kun je dan mogelijk eens vragen of iemand je kan begeleiden om een andere uitstraling te krijgen waardoor anderen niet zo reageren. Pas als je de verantwoordelijkheid neemt voor het feit dat je zelf een onderdeel bent van het probleem, dan kun je ook in actie komen om in ieder geval jouw deel van de situatie aan te pakken. Ik vind het dapper dat je de vraag stelt en wens je een wijs besluit toe.