Meestal pijn, zwelling (soms pas na wat langere tijd) en een bloeduitstorting (zichtbaar als een blauwe verkleuring).

Kneuzing
Een beschadiging van de ‘weke delen’ tussen huid en bot.

Verstuiking
Een overbelasting (soms met scheuring) van de gewrichtsbanden of gewrichtskapsel door een geforceerde beweging (verzwikking) van het gewricht.

Actie
Koelen met een coldpack of een zak met ijsklontjes.

Ook is koelen gedurende 10 tot 15 minuten met water uit de kraan een goed alternatief.

Geef zo nodig rust en steun aan het getroffen lichaamsdeel. Oefen met een drukverband druk uit op het getroffen lichaamsdeel. Leg een getroffen been hoog, geef een arm steun met een driekanten doek.

Hoe / Tips
Leg altijd een droge doek tussen coldpack en ijs en het getroffen lichaamsdeel om schade aan de huid te voorkomen.

Laat het slachtoffer niet alleen. De combinatie van pijn en kou kan er voor zorgen dat het slachtoffer een flauwte krijgt.

Neem contact op met een arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een compres dat je in de vriezer hebt liggen of een zak diepvriesgroenten die los gevroren is. In eerste instantie is koelen namelijk nodig. Daarna een drukverband aanleggen als je dat wilt. Het verlicht meestal wel.
Kijk eens op mijn bron, daar staan diverse wikkelmethoden op en aanleggen van een mitella enz.

Toegevoegd na 18 minuten:
Je hebt dus voor je EHBO doos alleen witte watten, vette watten en cambric windsel nodig, krammetjes of leukoplast om het vast te zetten en een mitella als de
arm, hand of pols betroffen is.
amc
13 jaar geleden
Arniflor zalf van VSM, dit gaat de zwelling tegen en zorgt dat het niet zo blauw wordt.. De zalf komt na koelen en evt. consultatie van een arts..