Kan je zonder dat je het wilt anorexia krijgen?

Zoals de vraag al zegt!
Ik vind mezelf niet echt op goed gewicht zitten, ik ben namelijk 1,42, weeg 32 kilo en probeer veel te eten, maar ik kom niet aan.

Toegevoegd na 19 uur:
Ik ben trouwens 12 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Bijna niemand wíl anorexia krijgen (bizar genoeg zijn er uitzonderingen, maar die zou ik ook niet echt geestelijk gezond noemen).

Wat jij beschrijft is alleen geen anorexia. Anorexia is een eetstoornis waarbij iemand (onterecht) denkt te dik te zijn, en daarom probeert zo min mogelijk te eten. Niet omdat diegene dat wíl, maar omdat de stoornis zo in elkaar zit.

Jij vindt jezelf te licht en probeert dus meer te eten, om aan te komen. Dat is geen anorexia, het is alleen moeite om aan te komen.

Je zegt niet hoe oud je bent, daardoor kunnen we niet weten of je echt zorgwekkend te licht bent. Voor een meisje van 15 zou dit te licht zijn voor je lengte, maar voor een meisje van 11 zou het geen probleem zijn.

Als je je zorgen maakt om je gewicht, kun je altijd even naar de huisarts voor een verwijzing naar een diëtist. Die kan dan samen met jou bekijken hoe je op een gezonde manier kan aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat de meeste mensen met anorexia die ziekte helemaal niet willen.
Als je goed eet, heb je geen anorexia - dat je misschien niet aankomt, kan hele andere redenen hebben, de een wordt bij wijze van spreken al dikker van dènken aan eten, de ander kan (tot pakweg zijn of haar 40e) eten wat z/hij wil zonder een gram aan te komen.
Als je denkt dat je echt te weinig weegt (wat ik eigenlijk betwijfel), ga dan eens met je huisarts praten of met een diëtist, kijk samen naar wat je eet en of dat voldoende is. Als dat zo is, dan ben je gerustgesteld, als je beter iets kunt veranderen, weet je ook gelijk hoe of wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
142 met 32 kilo is overigens wel ruim te weinig. Met een bmi van 18 zit je op de ondergrens van ondergewicht. Zij komt uit op een bmi van 16 en moet eigenlijk minimaal 8 kilo aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mormel, ik heb gekeken op voedingscentrum.nl, en ze zeggen dat mijn gewicht wel goed is voor mijn lengte.. of zou dat niet kloppen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste BMI-rekenmethodes zijn bedoeld voor volwassenen, als je nog heel jong bent kloppen ze niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van het Voedingscentrum is goed, die houdt rekening met leeftijd, ook bij kinderen.
Kijk hier eens en bereken of je inderdaad te licht bent: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gewicht/ondergewicht.aspx

Ik vermoed van wel. Ga, zoals voorgaand antwoord al aangeeft, even langs je huisarts. Die kan eventueel naar de oorzaak kijken en advies geven of je doorverwijzen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een te laag gewicht kan namelijk gezondheidsrisico's geven. Je hebt dan met name meer risico op botontkalking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar wat betekent botontkalking..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je botten broos worden. Te weinig kalk in je botten, zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, oké, Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Osteoporose (botontkalking) kun je krijgen wanneer er sprake is van een extreem laag gewicht in combinatie met een tekort aan calcium en andere essentiële voedingsstoffen.Wanneer je hiervan voldoende binnen krijgt hoef je echt geen botontkalking te krijgen,ook al heb je een laag gewicht.
Dat kan want als je niks eet en maar zo door gaat kun je het krijgen. Als je het hebt is het moeilijk er van af te komen want je kan niet in een keer weer eten dat is te zwaar voor je maag.

!