Hoe betrouwbaar is de nationale gehoortest op internet?

Ik kwam ergens een link tegen van de nationale gehoortest en ik dacht; leuk, even proberen. Nu hoor ik meer dan uitstekend en ook de kleinste dingetjes maar uit de test kwam toch echt twee keer dat mijn gehoor onvoldoende was en dat ik het beste naar een KNO arts kon gaan... Ik was met stomheid geslagen... Ik heb echt een uitstekend gehoor... Ik heb de test 2x gedaan omdat ik het gewoon niet kon geloven en om er zeker van te zijn dat mijn instellingen (headset) goed stonden. Nu vraag ik me af, hoe betrouwbaar is zo'n test eigenlijk? Tis teslotte via internet...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben trouwens 29

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben trouwens 29

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De test is prima, maar geeft natuurlijk alleen een indicatie. Je bent namelijk ook afhankelijk van eventuele omgevingsgeluid en de kwaliteit van je luidspreker en koptelefoon, of hoe hard je computer kan.
Maar omdat je door ruis heen moet horen, geeft het wel een redelijke indicatie. Ik scoorde dan ook de -verwachte - onvoldoende. (Hoorde vaak maar één of helemaal geen getallen).

Maar je kunt wel degelijk gehoorverlies hebben zonder dat je het weet. Ik scoor een terechte onvoldoende, omdat ik met name in het middengebied (spraak) veel gehoor kwijt ben. Maar hele hoge en hele lage tonen, ook heel zacht, hoor ik uitstekend. Ik ben vaak degene die een speld hoort vallen, of een vrachtwagen aan komen rijden, maar niet de deurbel.

Blijf je een onvoldoende scoren, dan is het toch een goed idee een keer een echte gehoortest te doen bij een audicien of zelfs de KNO-arts. Dan weet je het in elk geval zeker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het horen van hele zachte, hele hoge of hele lage tonen is geen 'bewijs' dat je gehoor dus over de hele linie uitstekend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ZO'n test is altijd leuk om uit te proberen, maar betrouwbaar heb mijn ??

Als je nu twijfelt na die test, ga naar een professional en laat ze professioneel testen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de test geeft een indicatie en kan reden zijn om naar een audicien te gaan. Mocht je gehoor dan toch niet goed zijn zul je eerst naar het ziekenhuis moeten voor een officiële gehoortest
ronron1212
13 jaar geleden
De test is ontwikkeld door het VUmc en de Nationale Hoorstichting. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat de test in elk geval iets meet en onderscheid kan maken tussen beter en slechter.

Ik heb de test ook gedaan met als resultaat "goed".

Wat we uit de test kunnen afleiden is dat er verschil is in wat wij kunnen horen en dat ik "meer" of "beter" hoor dan jij (wellicht gecorrigeerd voor leeftijd; ik ben een paar jaar ouder dan jij)

Als bij jou de uitkomst "onvoldoende" is, zou ik dat beschouwen als een indicatie. Merk je er zelf echt nooit iets van dat je minder hoort? Krijg je wel eens opmerkingen van anderen over je gehoor? Het is aan jou om te beoordelen of je hier aanleiding in ziet om een arts of audicien te bezoeken.

Een arts zal je vragen of je er last van hebt. Als dat niet zo vraag ik me af of hij veel gaat doen. Maak je ook niet al te veel zorgen. Als je de test niet had gedaan, had je nergens last van gehad. En je gaat er ook niet dood van, denk ik.

Als je nog een test bij een audicien gaat doen (die van de reclame), bedenk dan wel dat er een commercieel belang achter zit. Wat niet betekent dat ze niet kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Om via de zorgverzekering een bijdrage te krijgen voor een gehoorapparaat moet je toch eerst via de huisarts naar het ziekenhuis voor een professionele test
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik krijg nooit opmerkingen dat ik minder zou horen... Ik ben juist vak de eerste die zegt; stil es, hoor jij dat ook? en dan is het nee, die persoon luistert en zegt dan oh ja... Daarom snap ik er echt niets van... Ik zal binnenkort welleens een gehoortest gaan doen bij zo'n audicien... al is het alleen maar om mn gelijk te halen =)
ronron1212
13 jaar geleden
Lijkt me goed. Gehoorbeschadiging wil niet altijd zeggen dat je alles minder hoort maar bepaalde klanken kunnen minder worden. Bij voorbeeld het geluid van de tv