Is eelt wegvijlen niet pijnlijk ?

Ik bedoel, met een vijl op je huid zitten schuren. Mij lijkt het pijnlijk en gaat de huid dan niet bloeden ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Eelt is verdikte huid, dus je kunt er prima met een vijltje of een rasp (speciale eeltrasp) aan rommelen zonder dat het pijn doet.
Als het pijn doet of gaat bloeden, is het geen eelt of werk je verkeerd, waardoor je sneetjes maakt in de diepte.
Met een gewone eeltvijl kun je net als met een schuurpapiertje over de eeltplek gaan en dan komt er allemaal poederachtig spul af: het afgeschuurde harde eelt. Daar kun je ook vrijwel geen problemen mee krijgen, wat met een rasp wel kan omdat die grotere stukjes van je huid haalt.
Maar eelt vijlen is net zo pijnlijk als je haar knippen. Het knippen doet geen zeer, alleen als er per ongeluk een haar wordt uitgetrokken, voel je dat wel. Als je heel fanatiek gaat vijlen tot de hele eeltlaag weg is en je gaat dan nog door, dan ga je dat wel voelen - maar dan weet je ook dat je op moet houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, eelt voel je niet. Je kunt het vergelijken met een nagel. Je nagels knippen doet toch ook geen pijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat voel je niet. Het handigste is dat onder de douche met een eeltvijl speciaal voor de voeten. Je moet wel op tijd stoppen, ik heb wel eens gehad dat ik te ver aan het vijlen was en dan wordt het wel een beetje pijnlijk, maar dat was dus dommigheid van mijzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eelt is niet te vergelijken met normale huid.
huid is levend, eelt is dode verharde huid.
er zal dan ook zeker geen bloed vrijkomen.
het kan juist pijnlijk worden als je eelt niet verwijderd.
Rieneke1
13 jaar geleden
Nee,
bij het wegvijlen van eelt voel je hoogstens iets kriebelen.eelt is een verdikking van dode huis en er zit dus geen gevoel in.
Je voelt er wat van als je te ver doorvijlt,maar je vijlt nooit tot bloedens toe.
heb tot 2 x dik eelt onder mn voet gehad en heb het beide keren pijnloos weggevijld (en geraspt met een eeltrasp - ziet eruit als een klein kaasraspje met kleine gaatjes)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook andere hulpmiddeltjes om eelt van je hiel bijvoorbeeld af te halen. Niet alleen een vijl. Ook een raspje of een schuurblokje.

Eelt is extra, verdikte huid. En af en toe moet je dat even weghalen. Met aandacht weghalen want anders ga je te diep. Maar bijvoorbeeld met z'n schuurblokje voel je er helemaal niks van. Daarna de voet even lekker insmeren met een frisse voetencrème. Voelt dan weer zo lekker verzorgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe mijn voeten altijd deels met een dremel. Werkt perfect.