tijdens een bloed onderzoek op school zat er tussen de bloed cellen een raar soort beestje. wat kan dit zijn?

weet iemand wat dit kan zijn? misschien een ziektekiem of bacterie? kijk in de bijlage voor de vorm.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Lijkt me een leukocyt, een wit bloedlichaampje. Dat verklaart de wat grilliger vorm dan die van een rood bloedlichaampje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een rood bloedlichaampje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een rode bloedcel heeft niet van die uitstulpingen
Het is vermoedelijk gewoon een bloedplaatje ; de derde soort normale cellen die je in je bloed kunt tegenkomen.
Rode bloedcellen lijken een beetje op afgeplatte ballen of donuts met een dicht gat, witte bloedcellen zijn heel korrelig en onregelmatig / ruw maar wel redelijk rond, en bloedplaatjes kunnen werkelijk alle vormen hebben die je maar bedenken kunt.

Ik kon geen drie plaatjes toevoegen dus heb ze even in elkaar geplakt ; de kleuren spreken voor zich. Rood is rood, wit is wit, roze is bloedplaatje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een schitterende zwartwitfoto gevonden met alle drie de cellen op een rij ; links rood, rechts wit en in het midden een bloedplaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie plaatjes!
Het is ook maar de vraag of het preparaatglaasje schoon was, misschien zat het 'beestje' wel helemaal niet in het bloed...
(Gezien het budget van scholen is de kans groot dat ze niet steeds schone glaasjes kopen)