Hoe gevaarlijk is asbest in je woning?

Ik lees net dat er asbestgevaar is op veel scholen die voor 1993 zijn gebouwd. Ook dat er steeds meer leraren asbestslachtoffer zijn geworden die op die scholen hebben gewerkt. Ik dacht dat het alleen maar schadelijk was als je het asbest gaat breken of zagen; wanneer er dus asbestvezels vrijkomen. Bij ons is het hele dak betimmerd met asbest. Dit was al zo toen we het kochten (in 1997, daar kwamen we pas later achter omdat er toen nog geen trap was naar de vliering). Onze slaapkamers hebben gedeeltelijk schuin dak. Er zit dus nog een plafond en isolatie tussen. Hoe schadelijk is het dan nog?

Toegevoegd na 17 minuten:
Op een school is asbest ook in 'gebonden toestand'. Hoe kan een leraar daar dan toch ziek van worden? Hij/zij is daar niet de boel aan 't verbouwen lijkt me. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Zolang asbest in gebonden toestand verkeert, is er geen gevaar voor de gezondheid. Als losse asbestvezels worden ingeademd lopen zij vast in de kleine luchtwegen en longblaasjes. Daar worden de kleine vezels opgenomen door macrofagen (opruimcellen). Vezels die hiervoor te groot zijn, kunnen gaan migreren (wandelen) in de weefsels. Ook kunnen zij zich via de lymfebanen verspreiden en zo terechtkomen op plaatsen ver verwijderd van de kleine luchtwegen. Opgehoeste losse vezels en macrofagen kunnen worden ingeslikt en verlaten het lichaam via het darmstelsel.

Asbestziekten
Als gevolg van blootstelling aan asbest, kunnen verschillende asbestziekten ontstaan:

asbestose
asbestpleuritis
longkanker
mesothelioom (zowel aan longvlies, buikvlies als hartzakje)
pleura verdikking
De meeste ziekten openbaren zich pas tientallen jaren nadat de blootstelling aan asbest heeft plaatsgevonden en zijn niet of nauwelijks te genezen. In Nederland sterven volgens de Gezondheidsraad jaarlijks naar schatting zo'n 1600 mensen aan asbestziekten.

Toegevoegd na 22 minuten:
Hoe weet je dat de leraar ziek is geworden door de asbest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Volgens de deskundigen". Dit staat op nu.nl:
"Tot nu toe waren de asbestslachtoffers vaak werknemers van fabrieken of scheepswerven waar vroeger met asbest werd gewerkt. Volgens de deskundigen komen er steeds meer gevallen bij van bijvoorbeeld onderwijzers die in schoolgebouwen hebben gewerkt waar asbest aanwezig was."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op .nu staat natuurlijk niet dat je leeraar ziek is geworden door asbest op school. Heeft zijn behandelend arts dat dan misschien vastgesteld? Ik probeer de bewuste site te openen door op .nu "asbest" in het zoekvenster te typen, maar de site opent zich niet.
Kun je me de link misschien sturen? Praktisch op alle ander sites vind je geen opmerking dat gebonden asbest in huis gevaarlijk zou zijn. Daarom wil ik graag het stukje op .nu lezen. Ik las op de overheidsite dat een slachtoffer in aanmerking kan komen voor schadevergoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten is gebonden asbest ook niet gevaarlijk, maar door dat stuk op nu.nl begon ik toch te twijfelen. Je hoort wel vaker van die dingen op scholen dat plotseling het asbest uit de school verwijderd moet worden. Waarom dan? Hier het stuk op nu.nl:
http://www.nu.nl/algemeen/2422925/asbestgevaar-veel-scholen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga morgen de Zembla-uitzending wel kijken, ben nu wel erg benieuwd naar dat onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook en bedankt voor het sturen van de site. Mijn vraag blijft staan: hoe weet je dat de ziekte van je leraar is veroorzaakt door asbest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels de uitzending bekeken. Veel was mij al bekend, behalve dan de asbesthoudende vloerbedekking!! Om jouw vraag te beantwoorden; asbestkanker (mesothelioom) is een specifieke tumor die in de longen voorkomt en die wordt veroorzaakt door de inademing van asbest. Dit is dus vast te stellen.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je zelf al antwoord gegeven hebt, je moet niet aan asbest komen, het mag volgens mij ook niet nat worden, of juist wel eh? even googlen op asbest!!
als je het ooit weg wil halen: laat het door een erkend bedrijf doen, doe het niet zelf!