Hoe kamer te verwarmen zonder verwarming?

In mijn kamer is het altijd koud, ik heb geen verwarming (en mag dit ook niet, dus een antwoord als 'koop een verwarming' heeft niet zo veel zin). Maar ik zit altijd trillend huiswerk te maken van de kou. Mijn raam is altijd dicht, er staat alleen een ventilerend klein rooster open.

Wat is een goedkope manier om mijn kamer toch een beetje warm te maken/houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
34.9K

Het beste antwoord

trek een trui aan, en steek kaarsjes aan dit doet wonderen:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (39)

Ramen isoleren is een optie wel duur maar scheelt geld op de lange termijn, je kan ook een kleine verwarming bij de praxus of blokker halen als extra verwarming, deze zijn niet zo duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kleine verwarming vreet wel energie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt hele zuinige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt bij zo'n elektrische kachel met olie er in, best mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze mag geen verwarming kopen..........!!
je kan een dikke trui aantrekken.
je kan een kachel kopen.

je ouders ook overtuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom alleen maar minnetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat denk je zelf?
de vraagsteller schrijf: "ik heb geen verwarming (en mag dit ook niet, dus een antwoord als ‘koop een verwarming’ heeft niet zo veel zin)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij, weet je hoe duur die krengen zijn? dan kan je nog beter gewoon je verwarming aanzetten, dan ben je goedkoper uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verwarming op de kamer, aanleggen zal allicht duurder zijn dan zo'n kacheltje kopen (in startkosten dan).
Rondjes gaan rennen in je kamer of andere activiteiten gaan doen wat veel inspanning nodig heeft. En jij zelf wordt warm van jezelf, en je kamer wordt warm door jou. Enige nadeel is dat je kamer wat begint te ruiken, maar daar kun je weer luchtverfrissers voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In een koude kamer slapen gaat echt niet prima... ik heb ijssskouuud met slapen en kan daardoor echt niet goed slapen.....ik moet daardoor ook heel de tijd naar het toilet omdat mijn voeten zo koud hebben als ijsblokken.....
een warmte lamp! je voeten en hoofd warmhouden, want daarmee verlies je de meeste warmte..
verwarming op je slaapkamer is ook helemaal niet goed, daar wordt de lucht heel droog van en dat verbevordert je ademhaling tijdens je slaap niet echt.
maar je zou dus kunnen kijken voor een warmtelampje.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het een idee om de deur open te houden staan zodat de warmte van de rest van het huis ook naar jouw kamer doortrekt (ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jou thuis precies is). En schaf zo’n tv-deken aan, geloof dat het een snuggle heet ofzoiets. Lekker warm van fleece en er zitten armsgaten in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem twee warmwaterzakken en vul ze met heet water.
Eentje leg je onder je voeten en de ander op je stoel tegen je rug aan. Zo krijg je het lekker warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Als ik jou was zou ik in ieder geval nog de overgordijnen dichtdoen, dat scheelt ook. Overigens verkopen Blokker en Leen Bakker van die fleecedekens met mouwen erin, lekker warm en je kunt toch schrijven, die kosten rond de 5 euro. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een straalkacheltje is niet heel erg duur, je steekt hem in het stopcontact en er komt meteen een hoop warmte vanaf! Soort ventilator, maar dan met warme lucht! Heerlijk! ;)
Je kunt ook met je voeten in een warm voetenbad gaan zitten, vaak als je voeten warm zijn, warmt je lichaam ook sneller op..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't is misschien nogal genant maar doe een bind een kleed om je voeten en doe een muts op dan kan er minder warmte weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via je hoofd en nek verlies je 40 tot 50% van je lichaamswarmte. Dus zorg ervoor dat je een muts opzeg en een sjaal omdat.

Ik herken je probleem van de tijd dat ik studeerde, wens je veel succes en warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duik je bed in met je huiswerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag een elektrische deken misschien?
Niet zeer duur: ongeveer 50.-
Gebruikt maar weinig energie: evenveel als een 60Watt gloeilamp.
Kan je je lekker inwikkelen.

Toegevoegd na 16 uur:
Er bestaan zelfs verwarmde sokken, broeken, jassen en handschoenen.
http://www.gerbing.eu/Home/Medical/tabid/137/Default.aspx
Dus een deken die wat meer kan hebben bestaat vast ook wel, misschien niet voor 50,-. Het sterkere verwarmde spul is wel wat duurder.

Deze moet je ook echt ff zien:
http://www.stylink.nl/De-ultieme-warmhouder.html
(vast veel te duur)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je KUNT je niet in een elektrische deken wikkelen. Ze zijn relatief klein, en moeten goed plat liggen met nog iets er overheen, anders zijn ze zo kapot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan zelfs verwarmde sokken, broeken, jassen en handschoenen.
http://www.gerbing.eu/Home/Medical/tabid/137/Default.aspx
Dus een deken die wat meer kan hebben bestaat vast ook wel, misschien niet voor 50,-. Het sterkere verwarmde spul is wel wat duurder. Deze moet je ook echt ff zien:
http://www.stylink.nl/De-ultieme-warmhouder.html
(vast veel te duur)
misschien is het beter om je huiswerk beneden te maken in een wel verwarmde kamer? zodat je ouders zien dat het echt te koud is op jou kamer en anders als je geen warmwater zakken in huis heb limonadeflessen vullen met heet water? en die op je kamer zetten veel suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem een stompkaars, en neem dan een ouderwetse rode stenen/klei bloempot, zet die over je kaars en dat word bloedheet en straalt een hoop warmte uit.
ik kan een schipper die zet er 2 op z,n gaspitten van z,n gasstelletje en dan is z,n roef zo warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je echt geen kacheltje kopen ? En moet je wel met dat koude weer per se boven huiswerk maken ? Dat lijkt me wel een beetje vreemd, maar goed.
(Mijn dochter mag ook niet de hele dag op haar kamer zitten met de kachel aan, want dat kost klauwen vol geld, maar ze mag best in de keuken haar huiswerk maken als het ijskoud is, bijvoorbeeld).

Je kamer warm maken zonder open vuur gaat dan echter niet lukken, vrees ik. Je kunt natuurlijk proberen de boel te flessen door bijvoorbeeld een fohn of het elektrische gourmetstel te gebruiken om je kamer te verwarmen, maar dat gaan ze zeker merken aan de energierekening, en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Je kunt zo veel mogelijk proberen de kou op te vangen door een dikke trui of vest te dragen, dikke sokken of pantoffels (en liefst ook gewoon schoenen aan), en handschoenen zonder vingers, een kruik op schoot en een beker hete thee of koffie. Maar eerlijk gezegd is dat wel een beetje armoe.

Ook kun je proberen een noodkacheltje te maken, MITS je de veiligheid goed in de gaten houdt ! Daarvoor bestaan verschillende methodes, die ik hier niet allemaal uit de doeken kan doen (even googelen) maar eerlijk gezegd verwarmen ze nooit de hele kamer. Ook zijn ze niet zuinig met brandstof, en ruik je ze natuurlijk goed. Ventileren is dan ook noodzakelijk, en dan is het middel vermoedelijk erger dan de kwaal.

Ik denk dat je het best kunt overleggen met je ouders of je een elektrische radiator kunt aanschaffen voor je kamer, OF op een andere plek je huiswerk mag maken. In een koude kamer slápen gaat prima, maar om in te werken moet het toch minimaal 16, 17 graden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem een warme douche een hele warme, en trek een trui aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat vaker me pc aan als ik downloaden ben ,me kamer is dan stukken warmer als normaal .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kaarsjes een trui aantrekken fikkie stoken:P
meet weet ik niet of gewoon in een andere kamer je huiswerk maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... en wat ook kan helpen: nodig vrienden uit! Mensen zijn levende kachels :) We produceren warmte. Verder inderdaad een kacheltje kopen, kaarsen aansteken, een warme kruik onder je voeten leggen, een extra trui aantrekken, warme thee/chocomelk drinken, en vooral ontspannen. Als je ontspant word je veel sneller warm dan als je opgekropt gaat zitten bibberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vaak 24 kaarsjes aan en dan is het 24 graden.
Mijn woning is niet geïsoleerd, dus reken maar uit.

Sterkte en maar hopen dat het snel weer zomer wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je geen bijverwarming mag installeren dan wordt het erg moeilijk om de temperatuur in je kamer te verhogen.
En als je ramen ook nog op het noorden liggen, komt er ook geen zon naar binnen.
Dus wordt het klungelen geblazen.
* nodig veel vrienden uit en beging een verhit gesprek.
* koop een stoof zet je voeten er op en sla je lange wollen rok om je benen en stoof. (oud probaat middel).
* Neem een neut. (werkt tijdelijk)
* maak een flinke ruzie met degene die je verbied om bijverwarming te installeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij matig alcohol heb je geen last. We wonen toch niet in Noord Holland? Drink al 50 jaar een borrel en ga elke avond lekker warm naar bed. Oh ja, bedankt minkuukels. Ha, ha. Geen humor. Nou die ligt op straat, maar daar voor moet je wel naar buiten!
Toen ik nog elke avond mijn huiswerk moest maken, zat ik ook altijd in een ijskoude kamer.

Wat ik deed om het warm te krijgen was..een sterke bureaulamp die ik nam, die verlichtte en verwarmde mij enigszins.

Je kamer wordt daar niet echt warmer door..maar jij wèl..en om jou gaat het toch..

Een warme knuffel wil ook wel eens helpen..en dus bied ik je die bij deze aan, hahaha. Grapje hoor..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn eerste hospita stond de thermostaat beneden op 18 graden en was het op zolder (waar ik dus zat) ongeveer 12 graden. Ik mocht ook geen kacheltje. Ik mocht wel een elektrisch kookplaatje. Domme actie, want dat warmt heel goed op, maar kost enorm veel stroom.

Als je op zolder zit, kun je voorstellen aan je ouders of ze de zolder beter willen isoleren, want dat scheelt enorm. Ook in stookkosten voor het hele huis. Alle warmte uit het huis stijgt op, naar boven, dus als het goed geïsoleerd is, wordt de zolderkamer nooit echt koud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem een paar oude flessen van glas met een schroef dop vjul die met warm water uit de kraan leg er een onder je voeten wikke er een in een oude ha nd doek of ouwe sokken een neem die opschoot of onder je trjui of zo doe lekker crea bea kijmk wat je pretttig vind neem er een deken bij dan zul je zien dat je t binnen no time niet koud meer hebt zeker als je even lekker onder de dojche gestaan hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wat het is om in een koude kamer te moeten leren en geef je dan ook graag wat tips om jezelf toch enigzins warm te houden.

* Doe het ventilatierooster een uur voordat je gaat leren dicht (zet het weer open als je klaar bent met leren), het voorkomt onnodige tocht.

* Steek een uur voordat je aan je huiswerk gaat een aantal waxinekaarsjes aan op een veilige plek (let op dat er iets onder ligt, want ze kunnen schroeiplekken veroorzaken op je meubilair).

* Maar 2 rubberen kruiken of tarwezakken/kersenpittenzakken warm. Eentje wat heter dan de ander, want die gaat onder je voeten (met 2 paar sokken aan kan dat) en de ander op je schoot.
Als je voeten warm zijn, dan blijft de rest van je lichaam ook makkelijker warm. De warmte wordt trouwens heel goed via je voetzolen opgenomen en warmt je hele lichaam hierbij op.

* Kleed je aan in laagjes (bv T-shirt met lange mouw, daarover trui, daarover vest of gewoon je winterjas of skipak als je hebt) en draag 2 paar sokken (liefst een gewone paar en daarover een dik paar). Draag pantoffels.

* Gooi een of andere deken (of je dekbed) over je benen en stop het een beetje in rondom je benen.

* Knip van een paar oude vingerhandschoenen de vingertoppen af als je veel op je pc moet of bladzijden om moet slaan.

* Draag een muts. Veel van je lichaamswarmte gaat verloren via je hoofd (en nek). Ook een sjaal als je nek en hals bloot zijn.

Succes met de studie meid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt ook een kruik maken en die bij je houden. Een deketje omdoen. Zorgen dat je handen en voeten goed warm blijven. Af en toe je zelf inspannen (rondjes rennen, heel hard dansen wet ik veel). Zet er een wasmachine in, hier komt warmte vanaf. Neem zo een campingkacheltje:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere goede manier is om alle electrische apparatuur in je kamer aan te zetten. Deze zullen na een tijdje hun warmte kwijt willen raken, en daarom moet je de openingen vrij houden, zodat de warmte eruit kan. En houd natuurlijk je ramen en deuren zo lang mogelijk dicht en ook zo goed mogelijk dicht. Zo kan de warmte er niet uit, en kan er geen kou in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga water koken :) dat stoom dat er van afkomt is wel lekker warm :) ik warm mijn kamer ook op door de douche heel heet aan te zetten en mijn kamer deur :)

Toegevoegd na 2 minuten:
en vers lucht is gemakkelijker te verwarmen af en toe is het wel zo verstandig om de oude lucht er uit te laten en nieuwe verse lucht er in te laten stromen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet gember! Misschien stemgember uit een potje of een thee met gember erin. Gember warmt je lichaam van binnenuit. Of de welbekende warme chocolademelk maar dan met een snufje peper erin. Ik woon in Noorwegen en daar is het echt koud en deze trukjes gebruik ik zelf om warm te worden.
Ga ook pas naar je koude kamer als je in een andere ruimte bent opgewarmt. Of door beweging. Kleed je dan goed aan en goed kan alleen met wollen ondergoed. Merinowol prikt niet! Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop gewoon stiekum zo'n klein kacheltje bij de bouwmarkt. Kost nog geen 10 euro!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om je kamer te verwarmen steek je gewoon een aantal kaarsen of waxinelichtjes aan en dan word het vanzelf warmer in je kamer...ik heb ook nooit de verwarming aan maar wel kaarsen dat is gezellig en nog warm ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je in een koude kamer moet studeren in het jaar 2011...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg dat tegen de overheid, die vangen zoveel geld dat veel gezinnen en studenten nauwelijks kunnen rondkomen, ik woon bij mn gehandicapte moeder in en heb zelf ook jarenlang in de winter met 13 graden of minder op mn kamertje met enkel glas moeten zitten... Maar das offtopic.

Mijn topverwarmers:

Zoals veel mensen al genoemd hebben:
- kaarsen/waxinelichtjes, let wel zéér goed op veiligheid: dat ze niet kunnen omvallen, niks er op kan vallen, dat er iets onder ligt, NOOIT aan laten staan als je gaan slapen, of in slaap begint te vallen, wees ook voorzichtig met dichte ramen en veel kaarsjes aangezien ze zuurstof gebruiken die jij nodig hebt, het zal wel meevallen, maar hou hier rekening mee!

- vingerloze handschoenen, sjaals, zo'n fleece dekentje met mouwen (goedkoop te krijgen bij de action, ideaal tegen tocht), warme kleren (mocht je krap zitten met geld, haal kleren bij de 2e hands winkel, bij voorkeur zo'n kleintje, of uit zakken bij humanitas bakken, je hoeft het nooit buiten te dragen, het is alleen om warm te blijven en als je't goed wast is het prima), muts, zorg voor niet al te strakke sokken, daar knel je bloedsomloop mee af, dan kan je beter een deken om je voeten doen.

- warme lampen, gloeilampen, halogeenlampjes, wees hier wel weer heel voorzichtig mee, ze worden érg warm. Zelfde geldt voor alle andere electrische apparatuur zoals pc's enzo, helpt ook om je kamer te verwarmen.

- kijk waar de kou/tocht vandaan komt en probeer te isoleren. Warme lucht komt van onder en gaat naar boven, dus als je bijvoorbeeld op zolder woont de "tochtgaten" in de vloer lekker laten zitten maar in het plafond proberen te repareren. Ook komt veel kou door enkel glas en slechte vensterbanken, als er veel tocht door kieren bij het raam komt, haal dan een bus kit (ff kijken voor welk materiaal) bijvoorbeeld bij de action, en ff langs alle randen gaan (zorg wel voor een kitpistool, is ook de krijgen bij de action als je er niet al eentje thuis hebt, simpel dingetje is prima). Dikke gordijnen die goed aansluiten, in geval van nood vastplakken me dubbelzijdig tape aan de kant die altijd op dezelfde plek blijft. Het is af te raden om iets direct voor het raam vast te zetten, er verzamelt zich condens op het raam en kan gaan schimmelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vloer- en muurkleden (2ehands) zouden ook goed kunnen helpen en is gelijk goede geluidsisolatie.
En tochtkieren kunnen overal zitten, dus alles ff checken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het niet dat je je kamer ermee warm maakt/houdt, maar je kan dus een warme kruik of pittenzak kopen, die zijn niet zo duur en bijvoorbeeld op de plek leggen waar je het koudst hebt, het is een alternatief(je).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een waxinelicht en daarboven een plantenpot op zijn kop. Die pot wordt warm en je kunt in ieder geval jouw handen warmen en je hebt wat stralingswarmte. Doe warme sokken aan en vooral..... Drink regelmatig warme drank of een soepje om ook van binnenuit op te warmen. Voorkom dat je honger krijgt want dan is jouw eigen "benzine"ook snel op.
Succes. hopelijk heb je iets hieraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nodig een heleboel vrienden en vriendinnen uit,hoe meer mensen hoe warmer het wordt.
Draag zoveel mogelijk laagjes.
Stel je ouders voor een avondje te ruilen,jij lekker in de warme huiskamer en zij in jouw iglo,misschien dat ze dan tot de conclusie komen dat het echt niet te doen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Warmwaterkruiken.
-Gordijnen sluiten.
-Ramen isoleren.
-Als de gang warmer is dan je kamer : deur laten openstaan.
-Dekentje (fleece is heel goed : kan je rond je heen wikkelen en wat "aanspannen" zodat het blijft zitten.)
-Gezond leven : wie gezond is heeft het minder rap koud dan een zieke of toch minder gezonde persoon.
-Ik veronderstel dat een vuurtje stoken geen optie is?
-Neem een stoel met kussen ipv een plastieken en zeker een metalen.
-Kan je je huiswerk niet op je bed maken?
-Sluit dat ventilerend rooster af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een slaapzak? Zo ja, dan kruip je daarin, heerlijk warm en als je het dan nog koud zou hebben, leg je onderin een kruikenzak. Lekkere dikke trui aan en je kan er een poosje tegen.
Heb je geen slaapzak, misschien mag je er 1 kopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Een teiltje met warm water gewoon uit de kraan
* Koop een klein elektrisch kacheltje (dat is echt zo lekker warm!)
* Doe een lekkere warme trui aan waar je jezelf lekker in voelt neem geen hele warme truien die niet lekker zitten krijg je namelijk weer rillingen van!