Gevoelens die er zijn, maar niet durven te uiten en meer..

Beste Goeie-Vraag leden,

Ik heb jullie hulp, advies, reacties of wat dan ook nodig.
Ik val dus meteen maar met de deur in huis.
Officieel mag ik dit niet zomaar in het openbaar stellen, maar omdat dit ongeveer anoniem is. Roep ik toch wat hulp op.
-----
Ik ben vroeger veel geopereerd, toen ik nog klein was.
Ook ben ik vroeger, in klas 6, 7 en 8 gepest door 3 mede-klasgenoten.
Ook ben ik door hun bedreigd door een mes.
Dit deden ze vooral om stoerigheid en waardoor ze zichzelf heel wat voelden.

Ik heb hieraan een angststoornis overgehouden, hoewel, dat denken ik en mijn ouders. Het heeft in ieder geval heel wat impact op mijzelf gekregen, waardoor ik nu met de gevolgen moet leren leven.

Ik ben nu 15 jaar, maar zoek nogsteeds naar mijzelf. Hoe ik mij precies moet voordoen op deze leeftijd enzovoort. Ik kan mijzelf blijven, maar dan voel ik me meer buitengesloten.

Ik zelf denk dat dat ik mijn meningen meer leren durven te uiten enzovoort.

Mijn probleem is nu;

Ik voel een soort van achterstand.
Elke jongen van 15 zit zichzelf nu uit te sloven voor meisjes enzo.
Hun gedachten is meer zo van : "Stoer doen, feestjes, disco's, meisjes, drank).
Tenminste, dat denk ik.

Ook hebben hun heel wat meer haar om hun lichaam en zitten meer te denken aan het opmaken van zichzelf etc. (Hiermee bedoel ik: Deo, parfum enzovoort).

Ook speelt er soms bij mij zelf dan heel wat jaloezie als ik een meisje met een jongen zie lopen enzo.

Wat moet ik hiermee?

Mvg,
Ruben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (15)

He Ruben,

begrijp ik het goed als je zegt: ik gedraag me anders als andere jongens van mijn leeftijd, en ik wil weten wat ik wel en niet moet doen?

Je lijkt je te vergelijken met andere jongens, maar elke jongen is anders.
Probeer niet te voldoen aan verwachtingen van anderen, maar probeer jezelf te zijn.

15 is een moeilijke leeftijd, of je nu gepest en geopereerd bent, of niet. Maak het niet moeilijker dan het is, ga gewoon naar school, doe je best, en de rest komt later wel...
Als jij nu nog niet bezig bent met luchtjes opdoen, dan geeft dat niet. Sommige mensen geven er nooit om.

Ik wens je veel succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ey ruben

ik werd ook gepest maar dan door 30 leerlingen
best klote dus

maar laat et gewoon achter je
wees je zelf en vraag eens een keer een meisje mee uit et helpt geloof me had bijna precies het zelfde

Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Ruben,

Dat je gepest bent is heel erg en ik begrijp dat je daar nog last van hebt. Zeker als je in de pubertijd ben, dan staat je leven sowieso al op z'n kop en ben je zoekende naar je identiteit. Als daar ook nog bij komt dat je 'angstig' bent, dan kun je jezelf wel eens verliezen.

Bedenk wel dat je nu aan het puberen bent. Dan komen gevoelens dubbel en dwars aan. Je bent dan hypergevoelig. Eigenlijk zou je in deze fase van je leven niet te diep moeten graven in het verleden. Praat jezelf ook geen stoornissen aan.

Je zegt dat je een soort achterstand voelt. Waar meet je dat aan? Ik durf te wedden dat iedere jongen van jouw leeftijd dit zegt. Iedere puber kampt wel met onzekerheden.

Blijf gewoon wie je bent. Dat wil zeggen, ga jezelf niet veranderen om er bij te horen. Dat is geen goeie basis om je identiteit te vinden.

'Ik ben nu al 15 jaar, maar zoek nog steeds naar mijzelf'... zeg je.
Nou Ruben, ik ben nu al 44 jaar en ik zoek ook nog steeds naar mijzelf. Een mens is nooit klaar met de zoektocht naar zichzelf. Dat heet leven!

Maak je niet druk, volgend jaar kun je zomaar de populairste jongen uit de klas worden. Er gaat nog zoveel veranderen in je leven.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha die Ruben; door het gepest zijn ben jij beschadigd. Dat heeft soms best een tijdje nodig om te herstellen. Maar je komt er vast wel overheen. Maak van jezelf geen kopie van een ander, jij ben jij, en zo je bent mag je wezen. Ik ben ook beschadigd door mijn verleden en toch door te worstelen en te vechten en gewoon te willen zijn die ik ben kwam ik er doorheen. Verder had ik het op mijn 15 jarige leven ook moeilijk en ik denk dat heel veel jongens dat herkennen. Maak je niet te grote zorgen en durf te zijn wie je bent. Ik weet niet of je christelijk ben maar zelf heb ik mijn leven lang veel aan mijn God Die mij in alles helpen wil. Hartelijke groet, Cor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je deze vraag het beste aan een psycholoog kan stellen. Klinkt heel eng, is het niet. Een psycholoog is iemand die gestudeerd heeft om dit soort problemen op te lossen samen met jou. Ik denk echt dat je er goed aan zal doen in ieder geval eens een kennismakingsgesprek te maken met zo iemand! Succes ermee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ps. Je hebt nu je naam genoemd, maar dat hoeft niet hè! Zeker gezien jou geschiedenis, maar met andere vragen ook is het goed om anoniem te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie. Maar ik heb al zoveel tests, trainingen enzovoort gehad..
En uiteindelijk ben ik degene die het moet doen. Hun kunnen me alleen maar toe praten en ik ben weer de enige die het moet gaan doen ;(
Ik vind het heel dapper dat je deze vraag hebt 'durven' stellen én dat je je naam erbij hebt vermeld. Jij ziet het als wanhoop; ik zie het als enorm veel moed. Natuurlijk ben je beschadigd door het gepest van vroeger. Maar dit is te herstellen hoor. Je zit nu idd in de puberteit. Door je gierende hormonen kun je qua gedachtengang in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Praten met een therapeut of een ander 'kundig' iemand lijkt mij heel zinvol voor jou. Dit om je terechte gedachten en gevoelens te onderscheiden van je 'hormonale' gedachten. Ik heb dit ook (in mindere mate) als ik ongesteld ben. Dan ben ik veel meer geneigd om te piekeren en dingen negatief te zien. Dan maak ik snel pas op de plaats, moet je leren, en wordt mijn realiteitsbesef een stuk rationeler. De ene situatie is de ander niet, maar ik hoop dat je toch iets nuttigs uit dit (stukken van) antwoord hent.
Ik wens je veel succes en zie de toekomst toch écht zonnig in voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Ruben. Ten eerste, dat je zoekende bent is heel normaal voor een jongen van jou leeeftijd. Het pesten heeft jou mogelijk wel onzekerder gemaakt. Probeer voor jezelf op te schrijven wat je leuk vindt aan je zelf en wat je minder leuk vindt. Werk aan je minder positieve dingen en koester je positieve dingen. Zoek mensen op die in jouw lijn liggen en blijf jezelf. Je hoeft niet per se te drinken en stoer te doen om erbij te horen. Doe wat je zelf het prettigste vindt. En bedenk:een mens heeft maar 1 vriend nodig. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He Ruben
Ik ben het wel eens met de andere mensen dat 15 en verwarrende leeftijd is, voor jongens én voor meisjes. Nu zijn meisjes soms nog iets openen over hun gevoelens dan jongens dus dat jij eigenlijk geen jongens om je heen kent die er open voor uitkomen dat ze met van alles worstelen is niet echt gek, maar ze zijn er wel.

Ik had ook willen zeggen, zoek toch wat hulp, misschien ben je de nare ervaringen dan sneller te boven maar uit je reactie begrijp ik dat je dat al hebt gedaan.

Dan denk ik dat je nu iets LEUKS (en liefst actiefs) moet gaan doen, een hobby of en sport, waar je je echt op kunt storten en kunt uitleven. Dat geeft je ook gelijk een soort doel en dan worden de vragen vast minder. Als je er in slaagt iets te vinden waar zowel meisjes als jongens aan meedoen, gaat het vinden van je houding vrijwel vanzelf.

Als je (alleen maar een voorbeeld) op korfbal zou gaan, ontmoet je zowel jongens als meisjes en tijdens het spelen van een wedstrijd heb je als het goed is geen tijd om te piekeren of je wel de juiste huiding hebt etc

Tot slot, iedereen is anders, er zijn zelfs meisjes die niet van make-up houden en (gelukkig voor de meisjes) zijn niet alle jongens stoere uitslovers
amigo
13 jaar geleden
Hoi Ruben, wat moedig dat je deze vraag durft te stellen!
Dat je gepest bent is verschrikkelijk, jij weet er over 20 nog alles van en die pestkoppen waarschijnlijk allang niet meer. Het is ook vaak zo dat ze het doen om zelf stoerder te lijken.
Allereerst zou je je angststoornis aan moeten pakken want dat werkt remmend op je verdere ontwikkeling en je wilt toch geen bang vogeltje zijn/worden.
Misschien zou je op een sport kunnen gaan, judo ofzo iets, een vechtsport. Daarmee maak je jezelf weerbaarder en straal je na een tijd ook iets uit, zo van niemand doet me wat.
En dan de meisjes, de geurtjes, de drank... dat komt allemaal vanzelf, als je dat wilt.
Als je een andere, zekere uitstraling hebt dan trek je andere mensen aan.
Maar het is niet zo dat als je niet drinkt dat je er dan niet bij hoort, maar jongens van jouw leeftijd gaan op den duur wel een biertje pakken, maar dat ligt ook aan de vrienden die je hebt.
Sommigen vinden drank namelijk niet lekker.
Wat wel lekker is, is een geurtje op te doen, beetje deo is nooit verkeerd, meisjes zijn daar toch gevoelig voor.
Ik wil ook wel tegen je zeggen dat je dicht bij jezelf moet blijven en je niet mooier voor moet doen dan je bent maar je hebt nu wat moeite met jezelf, dus heb je waarschijnlijk niks aan dit cliché.
(zoals je zelf ook al aangeeft)
Ik zou in elk geval een sport uit gaan zoeken waarin je je goed voelt, dat geeft je een kick.
Echt Ruben, thuis zitten lost niks op, je moet er wel wat voor doen.
Ik wens je heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He Ruben, gefeliciteerd! je hebt ongeveer dezelfde vragen en onzekerheden als andere jongens van jouw leeftijd.
Het lijkt er dus op dat je de ellende al een beetje achter je hebt gelaten.
Veel jongens voelen het zelfde als jij en zoeken naar een houding. Deo, uitsloven voor meisjes, drank, daarmee creeren ze dan een houding. Daar hoef jij niet aan mee te doen, probeer sporten of lees de Kijk.
De zoektocht naar jezelf, dat maakt iedere puber mee. Jij ook. Al het gepest en al die operaties hebben je dus niet kleingekregen. Het is zelfs zo: ondanks die ervaringen maak je een normale ontwikkeling mee. Dat is toch tof.
Je hebt last van angst - zoek daarvoor samen met je ouders een geschikte therapeut.
Maak je geen zorgen over lichaambeharing, dat is voor ieder lijf anders. Ook het tempo waarin het tevoorschijn komt, verschilt van persoon tot persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent nog druk aan groeien, mentaal en fysiek, maar je verhaal klinkt een beetje alsof je veel meer van jezelf verwacht dan er nu is. Alsof een kind dat net leert lopen al gelijk de marathon moet kunnen doen.
Je verhaal klinkt deels ook heel helder, alsof je het goed op een rijtje hebt, maar nu tegen de gewone puberonzekerheid aanloopt en dat deels wijt aan je verleden. De vraag is of dat wel zo is - misschien voelen die andere jongens zich net zo en verstoppen ze dat een beetje door zich uit te sloven, een soort overcompensatie.
We zijn niet allemaal hetzelfde. Jij bent jij, en je hoeft niet te zijn zoals alle anderen.
Als je denkt dat je je mening meer moet durven uiten: probeer dat dan, eerst met kleine dingen, en dan gaat het vanzelf verder.
Je komt er wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leer nou eerst een met jezelf in het reine te komen je bent heel erg verminkt door allles het is niet zo dat je achterstand heb opgelopen nee maar ze hebben je die kanzen ontnomen wat door al dat pesten ben jij alles in zelf gaan houden je duurde niet meer je gevoel te tonen aders voelde je ook metten de pijn duswat je nu kan doen is ga een dagboek bij houden en vertel daarin wat jij voel en waarom als je dat elke dag even doet gaat het goed komen en als je verdrietig voelt gewoon huilen je moet het verwerken ik hoop dat ik je heb kunnen helpen sterkte er mee en als er wat is laat het me dan maar weten Mvg Salima

Toegevoegd na 10 minuten:
Leer nou eerst eens met jezelf in het reine te komen je bent heel erg beschadigd door alles het is niet zodat je een achterstand hebt opgelopen nee maar ze hebben je die kansen ontnomen want door al dat pesten ben jij als voor jezelf gaan houden je durfde niet meer je gevoelens te tonen anders voelde je meteen weer de pijn dus wat je nu zou kunnen doen is een dagboek bij houdenen vertel daarin wat je voelt en waarom als je dat elke dag even doet gaat het goed komen en als je je verdrietig voelt gewoon huilen je moet het ook eerst verwerken ik hoop dat ik je heb kunnen helpen sterkte ermee en als er wat is laat het me dan maar weten!! veel liefs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Ruben, ik zou zeggen ga erover praten, maar dat gaat niet zo makkelijk. Dus ga op een sport en dan vind je nieuwe vrienden, wees jezelf, iedereen brengt jou in de war, maar hoe was jij vroeger, hoe ben je nu? En als je je buiten gesloten voelt ga dan naar een ander groepje(van jongens die zig niet uitsloven maar wel in dezelfde klas) En weetje wat? Er zijn meestal maar 2 jongens die zich uitsloven, en ze trekken iedereen mee, ik als meisje, vind dat dom, jij bent tenminste geen meeloper, wees anders, iedereen is anders. En val ook een beetje op, maak een grapje ofzo. Leef joh, je leeft maar een keer, denk ik.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beschouw vervelende mensen in je leven als schuurpapier.
Ze polijsten je zodat je mooi en glad wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord heb ik al meer gebruikt, bij Goeie Vraag.
De Matrix Methode dat is de oplossing voor je, het heeft mij ook geholpen, Succes

Toegevoegd na 14 uur:
beste Ruben

Vraag aan je ouders of ze voor jou daar energie in willen steken, het is het overwegen waard.
Ben vroeger zelf verschrikkelijk veel gepest ik was altijd het pispaaltje.
En heb daar mijn hele leven mee gezeten, minderwaardigheidscomplex van over gehouden.
tot dat ik de Matrix Methode ontdekte.
En dat was voor mij de oplossing.
Heb mijn zelfvertrouwen weer terug gewonnen, nu hoor ik er weer bij.
Weet zeker dat het jou ook zal lukken.
Kijk onder MatriXmethode van Ingrid Stoop.
klik van alles open, ook de ervaring van de mensen.
Het is zeker voor jou de moeite waard .
Wens je veel succes, je krijgt een nieuw leven en je kan doorgaan met puberen.
Met vriendelijke groet Edward

Toegevoegd na 14 uur:
beste Ruben

Vraag aan je ouders of ze voor jou daar energie in willen steken, het is het overwegen waard.
Ben vroeger zelf verschrikkelijk veel gepest ik was altijd het pispaaltje.
En heb daar mijn hele leven mee gezeten, minderwaardigheidscomplex van over gehouden.
tot dat ik de Matrix Methode ontdekte.
En dat was voor mij de oplossing.
Heb mijn zelfvertrouwen weer terug gewonnen, nu hoor ik er weer bij.
Weet zeker dat het jou ook zal lukken.
Kijk onder MatriXmethode van Ingrid Stoop.
klik van alles open, ook de ervaring van de mensen.
Het is zeker voor jou de moeite waard .
Wens je veel succes, je krijgt een nieuw leven en je kan doorgaan met puberen.
Met vriendelijke groet Edward

Toegevoegd na 19 uur:
Beste Ruben

Er zal misschien best wel nog een manier zijn.
Maar dit is de eenvoudigste manier.
Misschien kunnen je ouders een PGB voor je aanvragen, dan kan je het daar van betalen.
Misschien zijn er wel andere instanties die dat willen betalen.
Als ik het goed heb, kan je worden door verwezen door de huisarts.
Gewoon bellen met Ingrid Stoop zij kan je het beste advies geven.
veel succes groet Edward