Hoe kan het dat mijn gewassen hand meer bacterien bevat?

op school met natuur & gezondheid deden we een test en toen moesten we onze ongewassen hand op agar gel `aaien` en dan onze gewassen hand.

mijn ongewassen hand had ongeveer 112 bacterie kolonies, maar mijn gewassen hand had er ongeveer 1079 (verdeeld in hokjes van 6 en dan hokje X 6)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Dat komt omdat je het buitenste beschermlaagje van je handen hebt afgewassen, waardoor je poriën vrij komen. Inclusief de bacteriën die zich in die poriën hebben opgehoopt.

Dit is de reden waarom chirurgen hun handen zo langdurig moeten schrobben voor een operatie. Ze moeten niet alleen de bacteriën óp de huid wegwassen, maar ook de bacteriën in de poriën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan makkelijk je had waarschijnlijk ook je handen gedroogt wat vies is of ondertussen een deurklink aan geraakt (onbewust)

Mvg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is bewezen dat je met natte handen heel veel bacterien ontvangt dus ik denk dat het daar mee te maken zal hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of je nou wat aan raakt of niet, daarom gebruik ik vaak herome, dat is een antibacteriele gel, dat noemen ze ook wel handen wassen zonder water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in water kunnen natuurlijk ook bacteriën zitten, plus het pompje van de zeep, plus de kraan, plus de handdoek. Als je volgens protocol je handen wast, zullen er waarschijnlijk wel minder bacteriën optreden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handen wassen is een ritueel dat heel veel mensen niet goed uitvoeren. Verder weten veel mensen niet dat de kranen en deurklinken viezer zijn dan bijvoorbeeld de WC bril (even ervan uitgaande dat er niet overheen is geplast....).

Men name kranen zijn een bron van bacterien, immers je draait ze open met je vieze handen, zeept je handen in, spoelt ze af met bij voorkeur koud water en dan het allerbelangrijkste namelijk het afdrogen. Daarmee verwijder je de meeste bacterien.

Uiteraard moet de handdoek dan wel schoon zijn. In publiekelijke plaatsen zijn de papieren handdoekjes het beste. Warme lucht drogers zijn ook niet echt goed omdat ze de bacterien van je handen afblazen en door de ruimte heen slingeren. Nog afgezien van het feit dat het erg lang duurt voordat je handen goed droog zijn.

Alcohol is in normale omstandigheden niet nodig en heeft alleen effect op droge handen. Zijn je handen (nog) vochtig, is het effect van alcohol minimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarnaast is het zo dat je handen na het wassen (al heb je ze nog zo goed afgedroogd) nog vochtig zijn. Bacteriën kunnen zich via water makkelijker verplaatsen dan via de lucht. Wanneer je je agar voedingsbodem aait met droge handen heb je dus minder contactoppervlak dan met natte handen.

Je handen bevatten na (correct) wassen dus NIET meer bacteriën, maar de bacteriën die nog wél aanwezig zijn kommen makkelijker in contact met de voedingsbodem.