De piep in je oor wordt oorsuizen genoemd.
Onder oorsuizen verstaat men het horen in het hoofd van geluiden die niet van buitenaf komen. Alle vormen van geluid worden beschreven, van windgeruis tot gierende fluitketels, bellen, brommen, fluiten, rinkelen en straaljagers toe. Geen geluid is eigenlijk hetzelfde. Iedereen die het heeft, hoort eigenlijk wel wat anders. Hard of zacht, in een oor of in beide oren.

Ook zijn er mensen die geloven dat wanneer je een piep hoort, op dat moment iemand slecht over je spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mijn Opa heb ik geleerd : Hoe rechter hoe slechter - hoe linker hoe flinker - het hangt er dus vanaf in welk oor je de piep hoort......Maar als je hierin gelooft : "ze"hebben het dus wél over jou.....

Andere antwoorden (4)

Te luide geluiden in je omgeving gehad voor een bepaalde tijd, en dan heb je die piep als het geluid weg is, denk aan het uitgaan -> en dan 's avonds in bed liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VictorH heeft het waarschijnlijk over de piep, die je de hele dag in je hoofd hebt, die je niet meer hoort, als je er naar gaat luisteren. (Ik herken het wel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh? xD
In mijn geval wou ik wel dat ik wel eens géén piep-ruis-tuut-fluit-rinkel in mijn oor hoorde ; ik heb de ziekte van Meniere, en helaas is dat er één van de symptomen van. Meestal is er goed mee te leven, maar soms is het echt verschrikkelijk.

Tinnitus (zo heet het verschijnsel) is trouwens geen aandoening maar een symptoom. In mijn geval duidelijk waarvan, en het gaat in de regel gepaard met gehoorverlies. (helaas, ook in mijn geval), vandaar dat mensen het met het ouder worden vaker waarnemen. Ook na een avond in een zeer luiddruchtige omgevinf hebben mensen er wel eens last van, en inderdaad, dat te vaak doen levert gehoorverlies op.

Ik hoorde onlangs een 'mooie' theorie :
De piep in je oor zou de ' zwanenzang' zijn van die toon, dat geluid, de allerlaatste keer dat je het hoort. Daarna hoor je geluid op DIE frequentie nooit meer. Het zou zomaar waar kunnen zijn, en in mijn geval een zeer slecht teken. Ik ben al bijna 20 % van mijn gehoor verloren in pakweg twee jaar tijd.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot iemand met het juiste antwoord komt met van: Wat je nu hoort, neem ik voor het gemak aan dat het: Cavitatie in het zeer kleine haarvatenstelsel wat ik hoor. Zit nu wel constant te schudden met mijn hoofd om het weg te krijgen.
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastig als dat hebt. Er zijn talloze diagnoses op te krijgen. Overlast van te veel decibellen zoals harde muziek. Dit is een simptone die je voor het leven krijgt. Verder bestaat er een ziekte van menierre, dit gaat gepaard met oorsuisen en bellen horen. Deze ziekte gaat wel verder dan alleen de geluiden die je hoort. Evenwicht stoornisen in ernstige mate en misselijkheid horen erbij. Heel veel mensen horen suisen en vragen zich af wat het is. In de meeste gevallen is de bloeddruk wat omhoog gegaan. Het stromen van je bloed onder druk stijgt naar boven naar de hersenen, vandaar dat dit stromen het geluid veroorzaakt. Het bekende verhaal van de schelp leggen op het oor van een kind, en dan zeggen je hoort de zee. Ze vinden het prachtig maar ze horen hun eigen bloed stromen. Als je structureel geluid in de oren hebt moet je een keelneus en oorarts raadplegen. Addy