waarom werd slaverij geacsepteerd toen het ontstondt, en pas later negatief bekeek-en?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Slavernij was een cultuurgebonden fenomeen, en duizenden jaren geleden werd slavernij geaccepteerd omdat men slaven niet als volwaardige mensen zag, maar als bezit. Pas duizenden jaren later onder invloed van het opkomen van de verlichtingsideeen werd slavernij uiteindelijk afgeschaft. Maar de cultuur was in de loop der eeuwen drastisch veranderd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Edit: wat menno zegt klopt dus niet. Slavernij was al duizenden jaren voor Christus algemeen geaccepteerd en Slavernij is niet iets wat dooer Christenen bedacht is, alleen in stand gehouden tot op zekere hoogte. Het verhaal wat hij postte is daarom bedacht, als verklaring voor de mensen van toen waarom er slavernij was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de christenen waren er van overtuigd dat God Cham had gestraft door hem (letterlijk) zwart te maken. dus gingen de christenen er vanuit dat de zwarte mensen vervloekt waren door God en dat slavernij zeer Bijbels was. ze dachten immers dat God de zwarten onder de blanken had gesteld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cham_(persoon)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was met rooken net zo. maarja, het werd makkelijk gevonden. die mensen werden ook niet als mens gezien. maar als object. ze werke voor niks en ging het `stuk `dan kocht je een nieuwe. ( net als nu met een tv ofzo ) maar ja later werd toch ingezien dat ze toch wel met mensen te maken hadden.
ja heel simpel bekeeken, de mensen toen wisten niet beter.
dat was een slaaf, geen mens...in india gaat het nog ongeveer zo. daar werkt alles met sociaale trappen. mensen onderaan worden door de hogere ook niet altijd als mens gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slavernij is van alle tijden en bestaat dus nog steeds. Kijk maar naar de hoertjes op de wallen, de kinderen in de fabrieken (kinderarbeid), etc.
Zelfs in de huishoudens komt het voor. Als je iets moet verrichten tegen je wil in dan mag je dat slavernij noemen. Dus pas maar op, het is dichterbij dan je denkt.

Toegevoegd na 1 uur:
Slavernij of lijfeigenschap is een vorm van onvrijwillige dienst waarin een persoon wordt behandeld als het eigendom van een ander persoon. De persoon die het bezit is, wordt slaaf genoemd, naar het Balkanvolk (zie ook Slavische volkeren) dat na de oudheid eeuwenlang de belangrijkste leverancier was van slaven.

Slavernij komt over de hele wereld nog steeds voor, hoewel het vrijwel overal illegaal is. Naar schatting 100 miljoen mensen leven nog in een situatie waarin ze gedwongen worden tewerkgesteld. Een van de aspecten van slavernij is slavenhandel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
help!!ik moet de tafel afruimen van mijn auders!!! SLAVERNIJ!!!:D
nee maar het klopt wel:) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Wildelely:
Ik vindt jouw verhaal wat modieus links gebabbel en het toont duidelijk aan, dat je weinig begrip wat slavernij inhoudt.
Hoeren op de wallen is geen vorm van slavernij; zen zijn wel de zwakste partij en de omstandigheden zijn vaak duister, maar daarmee wordt je geen lijfeigenen. Want niemand 'bezit' je. Lijfeigene betekent dat je wettelijk het eigendom bent van een ander. Als je gevangen bent, ben je daarmee ook niet het eigendom van de staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik127
jij valt niet helemaal of helemaal niet onder de definitie, dus netjes die tafel afruimen...
khepput
Er zijn boeken en uitzendingen genoeg die je een goede indruk kunnen verschaffen over de hoertjes op de wallen. Als ze niet genoeg omzet hebben gemaakt worden ze in elkaar geramt door hun pooier. Daarnaast is er een enorme mensenhandel waar je misselijk van wordt.
Overigens zijn er ook vrijwillige hoeren, maar die bedoel ik even niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Badman
Ik vind je toon aanmatigend. A.d.v. mijn reactie kun jij niet beoordelen welke politieke voorkeur ik heb. En om dat aan te tonen kan ik je vetellen dat de VVD al 40 jaar mijn voorkeur geniet.
En wat de hoeren betreft.
Slavernij is een vorm van onvrijwillige dienst waarin een persoon wordt behandeld als het eigendom van een ander persoon.
Alle hoertje uit Afrika en de Balkan landen (mensenhandel ten top) verrichten onvrijwillige arbeid en worden door hun pooiers als eigendom beschouwd.
Dit is een moderne vorm van slavernij of jij dit nu vindt of niet.
Naar schatting tien miljoen kinderen werken als slaaf, hoewel ook wel schattingen van 100 miljoen worden gehoord. Kindsoldaten in Colombia en Afrika zijn voorbeelden van MODERNE slavernij. Verder werken kinderen als slaaf in steengroeven, in de tapijtindustrie in India, en op cacaoplantages in Ivoorkust. Op Haïti werken ten minste 400 duizend kinderen als slaaf, restaveks genoemd. Deze slaafjes zijn niet perse het eigendom van iemand, maar zijn volledig afhankelijk van hun werkverschaffers.
Ook werken veel kinderen in ontwikkelingslanden onder dwang in de prostitutie, met name in Zuidoost-Azië.
De Indiër Kailash Satyarthi richtte in 1992 de Zuidaziatische Coalitie tegen Kinderslavernij (SACCS) op. De SACCS voerde een keurmerk in voor niet met kinderarbeid vervaardigde producten, en voerde bevrijdingsacties uit. Dankzij felle protesten in India werden tienduizenden kinderen bevrijd. En nu niet meer van die vooroordelen ventileren. dat staat wel interessant in beginsel, maar is ook een beetje dommig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En kijk eens naar de 'werknemers' in de rijke Arabische landen, en de uitwassen die dat regelmatig tot gevolg heeft (dit is wel een extreem voorbeeld): http://www.nu.nl/buitenland/2419688/saudische-cel-in-gruwelijke-mishandeling.html
De vraag ademt een verkeerde kijk op de zaak. Slavernij komt uit het begin der tijden en waren vooral oorlogsbuit. Niemand accepteerde slavernij, het was gewoon een bijverschijnsel van de oorlog: doden of in slavernij afvoeren. In Egypte, China, Japan, Griekenland en Rome dreef de maatschappij op een zeker moment op slavenarbeid.
De slaaf werd in het verre verleden niet geminacht, alleen had hij als verslagene geen rechten. Hij kon wel opklimmen tot hoge functies.

Pas in het westen kwamen in de middeleeuwen de moderne slavernij. Mensen die geroofd werden om zonder enige beloning of recht te werken. Die slaven werden veracht, misbruikt en mishandeld. Inderdaad speelt hier de bijbelse visie op de gekleurde medemens een belangrijke rol. Zowel protestanten als katholieken waren voorstanders van het houden van slaven. De weerstand tegen de slavernij kwam uit Engeland, Frankrijk en de USA waar ook de als eerste werd afgeschaft. In het Nederlandse rijk ging de slavernij door tot 1910
De Franse revolutie(vrijheid, gelijkheid en broederschap) was wellicht de eerste aanzet tot het ontstaan van afkeer van het verschijnsel slavernij.

Kortom, het is zoals met alle slechte zaken: het sluipt er ongemerkt in en het is zeer moeilijk om het te verbannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas later zie je de gevolgen van je daden, dat geldt ook voor de gehele mensheid.

En ook voor de schrijver van een stuk met veel taalfouten, mits deze de zaak net zo overkijkt als de mensheid nu doet terzake van de slavernij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gehele?
Voor sommige nooit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met jouw laatste zin? Leg eens uit.