Wat is het verschil tussen schizofrenie en een borderline.

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat schizofrenie mensen snel wisselden tussen persoonlijkheden. Ik bedoel niet een multi persoonlijkheidsstoornis maar meer de stemmingen die wisselen.
Gevonden definitie schizofrenie:
http://www.encyclo.nl/begrip/schizofrenie

Nu hoor ik dat mensen die een borderline hebben dat ervaren; het wisselen van persoonlijkheden.

Hoe is het als je een betrekkingswaan' hebt? Denken dat anderen het over 'jou' hebben in de slechte zin van het woord.
Sire had een voorbeeld van twee vrouwen waarvan een de ander vroeg mee te gaan naar de kapper. De ander reageerde met zoiets van: oh, zit mijn haar niet goed? Bedoel je dat ik lelijk ben? Sire gaf de uitleg dat dat een borderline is. Ik heb altijd begrepen dat ze bedoelden dat je dan snel concludeert dat de ander het slecht met je voor heeft, een betrekkingswaan is.

definitie borderline:
http://www.encyclo.nl/begrip/borderline

definitie betrekkingswaan:
http://www.encyclo.nl/begrip/betrekkingswaan

Wie kan mij duidelijk uitleggen wat het verschil is en hoe de boodschap van Sire bedoeld is/was.
kan iemand mij uitleggen wat een persoonlijkheidsstoornis eigenlijk is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet het wisselen van persoonlijkheden maar van stemmingen, denken dat mensen het negatieve over je hebben hoort idd ook bij borderline, er zijn een aantal symptomen die er bij horen maar als iemand het heeft wil dat niet zeggen dat diegene ook alle symptomen heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een goeie intresante vraag :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je geen min puntje gegeven maar ben wel blij met je reactie. Die maakt me meer duidelijk dan je antwoord.

Het beste antwoord

Verschillen tussen Schizofrenie en borderline:
Bij schizofrenie zijn de symptomen talrijker, ernstiger en belastender dan bij een schizotypische persoonlijkheidsstoornis
Bij de schizotypische persoonlijkheidsstoornis zijn er geen ernstige psychotische symptomen zoals bij schizofrenie. Wel zijn er symptomen die daar enigszins op lijken, zoals magisch denken en betrekkingsideeën. Bij een betrekkingsidee denkt iemand dat een bepaalde toevallige gebeurtenis op hem betrekking heeft. Hij denkt bijvoorbeeld dat iedereen op hem let. Hij weet echter nog wel dat dat niet werkelijk zo is, in tegenstelling tot bij een betrekkingswaan.

Psychotische symptomen en wantrouwen zijn bij een borderline persoonlijkheidsstoonis een reactie op stressvolle gebeurtenissen en gaan meestal voorbij. Bij een schizotypische persoonlijkheidsstoornis zijn deze gevoelens blijvend.

Wat ik opneem na Sire's voorbeeld is dat het gewoon een kenmerk van Borderline is. Kenmerken van borderline die je hier aan kan koppelen.. achterdocht, snel geiirriteerd raken, stemmingswisselingen.

Wat is een persoonlijkheidsstoornis?
Mensen met een persoonlijkheidsstoornis denken en voelen niet anders dan anderen, maar ze ervaren hun gevoelens en gedragingen wel veel intenser of juist oppervlakkiger. Ze hebben klachten en verschijnselen die langdurig en aanhoudend aanwezig zijn. Wat zich in de regel uit in verschillende, wisselende psychische problemen zoals depressiviteit, emotionele instabiliteit en angsten. Ze lopen door deze eigenschappen vaak vast in hun persoonlijke en sociale leven. Het functioneren van mensen met een persoonlijkheidsstoornis geeft regelmatig conflicten met partners, familie, vrienden, studiegenoten en op de werkvloer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

neeee?!!! echt niet.. 2 hele verschillende dingen!! borderline is een persoonlijkheidsstoornis en schizofrenie is dingen horen of zien die er nie zijn.
als je schizofreen ben wil dat nie zeggen dat je borderline heb maar schizofrenie kan wel een symptoom zijn van borderline..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze twee ziektes kun je niet met elkaar vergelijken. schizofrenie is dat een mens een gespleten persoonlijkheid heeft zeer complex. Borderline is is een persoonlijkheidsstoornis. ook zeer complex maar echt iets heel anders. en wat je met sire bedoeld dat weet ik niet is wel een zeer simpel voorbeeld van borderline
ronron1212