Kunnen traumatische jeugdervaringen en opvoeding een "borderliner" creeren?

Als een kind veelvuldig mishandelt is en ook nog beide ouders verloren heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Over oorzaken van borderline valt nog weinig te zeggen. Wel zijn extra risico's bekend en deze hebben te maken met geslacht en leeftijd, met individuele kwetsbaarheid, met de omgeving, maar dus ook met levensgebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onderzoek heeft uitgewezen dat aanlegfactoren en ingrijpende gebeurtenissen een rol kunnen spelen bij het ontstaan en het beloop van de ziekte.
men denkt dat de impulsiviteit deels al bij de geboorte aanwezig is.
de oorzaak zou kunnen liggen in een gestoorde prikkeloverdracht in de hersenen.
bij ingrijpende gebeurtenissen moeten we denken aan een instabiele thuissituatie, langdurige scheiding van de ouders of mishandeling.
verder wordt een rol toebedeeld aan de individualisering van de maatschappij: het familie-, buurt- en kerkleven is minder belangrijk geworden en mensen zijn meer op zichzelf aangewezen.
van geen van bovenstaande zaken is bewezen dat dit DE oorzaken zijn; wel zijn er aanwijzingen dat deze factoren, vaak in combinatie, in meer of mindere mate een rol kunnen spelen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Dat kan de oorzaak zijn van veel (psychische) problemen, maar er zijn ook heel veerkrachtige kinderen die daar zonder kleerscheuren (althans merkbaar / hinderlijk inhet dagelijks leven) of zelfs wijzer uitkomen.

Borderline is een stoornis waar nog niet zo heel erg veel over bekend is, en die wel steeds meer voor lijkt te komen. Het is ook nog niet zo 'onomstreden' als bijvoorbeeld schizofrenie of psychosen. Ik heb het zelfs wel eens het 'verwende-prinsesjes-syndroom' horen noemen, en met aannemelijke argumenten zelfs. De therapie die voor borderline gebruikt wordt doet ook veel denken aan het opbouwen en weer afbouwen van een moeder/kind-relatie.

(quote)Mensen met borderline zijn enorm impulsief, denken vaak zwart-wit, reageren extreem.(/quote)
Dat doet inderdaad aan kinderen denken.

(quote)Als mensen met borderline ouder worden, worden hun leven en hun relaties toch wat stabieler. Hun algemene functioneren verbetert ook. Ook het risico op zelfdoding neemt af.(/quote)
Uitgestelde volwassenheid ??

Maar daarmee wil ik niks afdoen aan de ernst van de stoornis trouwens hoor ; ik denk inderdaad dat een tekort aan aandacht en teveel negatieve ervaringen in de jeugd op een dergelijke maniereen normale groei naar volwassenheid kunnen verstoren. In dat geval zou hjet antwoord ja zijn. Maar er zijn ongetwijfeld ook borderlinepatienten waar in de jeugd niet aantoonbaar veel scheef is gelopen. Vermoedelijk heeft je aanleg /persoonlijkheid daar ook mee te maken. Voor het vermoeden van een erfelijke component is er denk ik nog te weinig bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terugkijkend naar de 'Borderline' problemen met mijn zusje durf ik oprecht te beweren dat dit zeer zeker niet gerelateerd kan worden met traumatische ervaringen uit de jeugd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, het is altijd gecreëerd...

Een hond maak je vals door hem aan te halen en dan te straffen... Zo gaat dat ook met mensen...

Borderliners worden niet geboren maar gemaakt...