is er een gevaar aan spierontspanners?

Toegevoegd na 20 minuten:
ik hoorde nl. dat de hartspier hierdoor minder goed zou werken (omdat die ook "ontspant")

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Doorgaans worden er een tranquillizer uit de groep benzodiazepinen gebruikt en daar kun je haast geen kwaad mee doen. De hartspier is wel een spier maar heeft een heel andere aansturing dan je skeletspieren, zeg maar een eigen zenuwstelseltje.

Die middelen werken wel iets dempend op de ademhaling maar dat is alleen bij mensen van belang die ernstige hart- of longproblemen hebben. In principe kun je ervan uitgaan dat jonge, gezonde personen aardig wat van dit spul kunnen verdragen zonder echt risico's te lopen. Dat wil overigens niet zeggen dat ze geen nadelen hebben.

Het bekendste voorbeeld van een benzodiazepine is diazepam, met name bekend onder de naam merknaam Valium. Andere voorbeelden van merknamen zijn Dantrium, Dantrium IV, Esmeron, Inhibin, Norcuron, Pavulon en Dorsiflex.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je wordt er meestal wat suf van dus beter niet gebruiken als je moet autorijden en verder treedt er ook gewenning op.
Bij juist gebruik kunnen ze toch soms een uitkomst zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je een handje vol neemt kunnen onmisbare spieren ook erg goed ontspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hart is een spier dus deze ontspant ook. Gebruik ze dus alleen op aanraden van een arts.