Hoeveel kilo per week afvallen is gezond?

Ik ben maandag begonnen met lijnen en kon het niet laten om vandaag te wegen. Ben begonnen met 90,5 kilo bij een lengte van 172, ben een vrouw en vanmorgen woog ik 89,1. Ik heb het gevoel dat het te snel gaat. En wil niet weer het jojo effect, heb dat al zo vaak meegemaakt. Naar mijn gevoel eet ik niet te weinig.

Ga ik nu te snel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat valt wel mee. Het is wel belangrijk dat je op dezelfde tijd meet. Anders meet je erg veel schommelingen door vochtverlies. Meet dus altijd 's ochtends of 's avonds. Een kilo in de week is op zich prima. Je zult de eerste weken wat sneller gaan dan daarna. Het jojo effect treed op als je terugvalt in oude eetgewoontes. Probeer dus vooral te focussen op eetgewoontes. En eet ook niet te weinig (zoals je zelf ook aangeeft). Toegevoegd na 2 minuten: Ik denk dat een kilo wel het maximale is dat je per week zou moeten afvallen. Met de helft zou je de eerste weken ook tevreden kunnen zijn.

Bronnen:
http://www.gezonder-afvallen.nl/
http://www.leren.nl/rubriek/gezondheid/afvallen/

In de eerste 2weken verlies je altijd meer als daarna. In de begin periode is het wel het 'makkelijkst'omdat je gemotiveerd bent. Als je dat blijft dan zul je de weken daarna ook afvallen maar niet meer zo veel en dat hoeft ook niet. In principe is een pond per week een mooi streven. Om het jojo effect te vermijden moet je niet te streng voor jezelf zijn. Ik ben 10 kilo afgevallen in 3 maanden tijd, de eerste week verloor ik 3 kilo en de week daarna 2, die andere 5 zijn er af gegaan door minder te eten ( je kent het wel, de snaaierij laten staan.) Maar als ik echt zin had in chocolade dan nam ik wel een stukje en mijn broodje shoarma eens per week ging ook gewoon door. Je eetpatroon moet zo normaal mogelijk blijven want anders val je weer terug als je op je gewicht bent. En op je gewicht blijven is het moeilijkste. Daarom moet je ook niet overdreven aan de lijn gaan doen want je metabolisme wordt erdoor verstoord, je spijsvertering. Eens per week op dezelfde dag en tijd op de weegschaal staan is genoeg en als je je streefgewicht hebt bereikt dan blijf je dat doen. dan zie je ook dat je soms even een paar dagen weer wat minder moet eten en blijf je makkelijker op gewicht. Veel succes!

Afvallen, aankomen en op gewicht blijven is altijd een kwestie van energiebalans. Neem je meer calorieën in dan je verbrandt dan kom je aan en is dat minder dan val je af. Echter, te snel afvallen heeft een paar nadelen. Je dreigt dan niet alleen vetweefsel maar ook spieren te verbranden, hetgeen niet de bedoeling kan zijn. Ook zet je daarmee je lichaam op de spaarstand waardoor iedere ingenomen calorie eerder in lichaamsvet opgeslagen wordt in plaats van verbrand. De kunst is dus om de juiste balans te vinden. Een halve kilo per week afvallen vind ik heel mooi, hoewel het de eerste paar weken iets sneller mag gaan. Zeker met koolhydraatbeperkte methodes verlies je de eerste tijd wat meer vocht. Het belangrijkste is de manier waarop je op gewicht denkt te blijven. je moet echt blijvend minder calorieën innemen dan tijdens je overgewichtsperiode. Begin gewoon niet meer aan dat eerste koekje, dropje of snoepje. Geen frisdranken en vruchtensappen schrap alle geraffineerde koolhydraten uit je voeding. Succes!

ongeveer 1 kilo in de week is acceptabel.wil je niet gaan jojo-en zul je je voedingspatroon blijvend moeten aanpassen. ga eens bij een dieetiste langs ze kunnen je heel goed een advies geven dat speciaal voor jou wordt samengesteld. meestal als je heel veel overgewicht hebt gaan de eerste weken wel sneller met de kilo's. maar gelijkmatig en rustig afvallen is wel gezonder en beter voor je lichaam. succes met afvallen en volhouden hoor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100