Er zijn mensen, die een dromenvanger boven hun bed hangen. Velen zeggen er baat bij te hebben.
In het kort de legende van de dromenvanger/ dreamcatcher:
Volgens de Indianen gaan de goede en mooie dromen via het web en de veren naar de dromer toe. De nare dromen
en de nachtmerries worden door het web tegengehouden en kunnen de slapende niet bereiken.
Wie weet helpt het je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn verschillende manieren om van nachtmerries af te komen. Zo kun je de nachtmerrie overdag door je verbeelding laten gaan, maar het einde veranderen. Bijvoorbeeld dat je niet in een ravijn valt, maar gewoon ernaast verder loopt.
Bij een andere methode, exposure genaamd, speel je de nachtmerrie een aantal minuten per dag in je hoofd af zonder iets te veranderen. Daardoor neemt de angst voor de droom af.
Ook ontspanningsoefeningen voor het slapengaan kunnen helpen.

Op de website Nachtmerries.org kan je je aanmelden als dat nodig is, dan krijg je een zelfhulpboekje toegestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebeurt wel eens he ;)
Behandelingen voor nachtmerries
- Zelfhulp: ontspanningsoefeningen
Mensen die last hebben van nachtmerries hebben vaak al baat bij simpele ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan. Dit zijn oefeningen die je zelf thuis kunt doen met een simpele handleiding. Mensen die gespannen zijn hebben namelijk sneller nachtmerries. Ontspanning voor het slapen gaan, zorgt ervoor dat je rustiger gaat slapen en hierdoor minder snel nachtmerries krijgt.

- Behandelingen
Er zijn verschillende soorten behandelingen voor nachtmerries ontwikkeld. Deze behandelingen zijn grofweg in drie groepen op te delen. Bij de eerste techniek worden mensen die last hebben van nachtmerries uitgenodigd steeds de angstige droom voor te stellen. Naarmate dit vaker gedaan wordt, neemt de angst af. `s Nachts wordt deze droom dan ook als minder angstig ervaren. Bij de tweede techniek gaan mensen overdag oefenen met het voorstellen van een ander einde van hun angstige droom. Een derde techniek is het werken met lucide dromen. Lucide dromen zijn dromen waarin je beseft dat je aan het dromen bent - waarbij je ondertussen gewoon verder droomt. Je kunt dan terwijl je droomt dingen veranderen. Deze techniek is er op gericht direct veranderingen in de angstige droom te laten plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook nachtmerries hebben in reactie op een traumatische gebeurtenis. Als de nachtmerries niet weggaan kun je overwegen om psychische hulp in te schakelen waarbij het trauma wordt geneutraliseerd. Dit kan met behulp van EMDR, een verwerkingsgerichte techniek. Ook kun je nachtmerries hebben wanneer je in het verleden iets mee hebt gemaakt, maar daar toen niet de tijd voor had om het te verwerken. Wanneer je dan op een later moment wel de tijd er voor hebt, of wanneer je in ruste bent (bv na ziekte), dan kan het zijn dat je lichaam de bijbehorende emoties alsnog verwerkt. Nachtmerries kunnen daar een uitingsvorm van zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas je slaapklimaat aan! Geen tv in de slaapkamer, minstens 20 minuten luchten per dag, niet te warm. Als aanvulling zie overige antwoorden.