Als je oor 'plopt', tijdens het snuiten van je neus, wat gebeurt er dan precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
57.5K

Antwoorden (5)

Je trommelvlies beweegt doordat er druk op komt te staan.
amc
13 jaar geleden
Als je snuit zet je extra druk op de holtes in je hoofd. Een daarvan is de beus van Eustachius, welke er voor moet zorgen dat de druk aan beide kanten van je trommelvlies (Zowel in het hoofd als de buitenlucht) gelij kblijven. Het poppen van je oor is het veranderen van druk, en je hoorthierna of veel beter (Als er onderdruk in je hoofd was) danwel slechter (Als je oor gewoon op druk was).

Toegevoegd na 1 minuut:
nr 12 is de buis van E.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen neus-keelholte en je oor zit de "buis van eustachius...een openverbinding naar de achterkant van je trommelvlies. (middenoor)
Dit moet ervoor zorgen dat de druk aan beide zijden van het trommelvlies gelijk blijft, ook met hoogte verschil en atmosferische verandering van druk.

Als dit ploppen optreedt betekent dit dat er door die buis lucht naar de binnen kant van je oor geduwd wordt, of er uit ontsnapt.

Bij verkoudheid is soms de uitgang van die buis verstopt...als die dan weer (even) open gaat krijg je ook ploppen bij het weer gelijk maken van de druk achter je oor met de buitenlucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er stroomt bij het snuiten lucht door de buis van Eustachius vanuit je neusholte naar je binnenoor.
De druk daar wordt zo hoog dat je trommelvlies naar buiten popt (wat ook kan gebeuren als je opstijgt met een vliegtuig of wanneer je een berg op rijdt). Normaal staat je trommelvlies wat naar binnen gebogen maar door de druk buigt het om zoals een paraplu in de storm omklapt van bol naar hol; en dat is de plop die je hoort.
Als de druk weer wegvalt plopt het gewoonlijk weer terug.
Hard snuiten kan schade aan het oor toebrengen (zoals hierboven reeds vermeld).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je trommelvlies beweegt,
daarna komt er druk op.
Als je daarna slikt dan kan het zijn
dat je oor open springt.
Maar ik weet niet hoe dat komt.