wat betekent het als iemand de hele tijd links naar beneden terwijl je een gesprek hebt

omdat ik iemand niet helemaal vertrouw in wat hij zegt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K
Annswers
13 jaar geleden
Kijkt?

Antwoorden (7)

Zijn blik kan van alles betekenen, jouw gevoel echter wijst je de weg, luister daar naar.
13 jaar geleden
Zoals al werd gezegd kan het meerdere dingen betekenen.
Desintresse; onderdanigheid; schaamte; maar ook het zoeken naar een leugen kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mensen die anderen niet recht in de ogen kijken, wordt vaak aangenomen dat ze liegen. Het niet aankijken
van de ander is een teken van onzekerheid. Het kan echter zijn dat je te maken hebt met een verlegen persoon, dat hoeft niet te zeggen dat hij liegt.
Anders is het wanneer hij je normaal wel altijd aankijkt als je hem kent. Het wegkijken bij dit specifieke onderwerp kan je aan het twijfelen brengen of hij wel de waarheid spreekt.
Let eens op of die persoon vaker zijn hand naar zijn mond brengt in het gesprek of (subtieler) zijn neus steeds aanraakt. Dit is een onopvallender manier dan kinderen nog doen als ze liegen. Zij doen dit nl. om de leugen tegen te houden die ze uitspreken.

Het is trouwens zo dat je elkaar niet aan blijft kijken in een gesprek. Meestal kijkt degene die spreekt slechts 40 % van de tijd naar de gesprekspartner,de luisteraar doet dit 75 % terwijl de ander spreekt.
Wanneer iemand schichtig kijkt, dus je aankijkt zonder zijn hoofd naar je toe te keren en direct wegkijkt als je hem aankijkt, dan wordt vaak gezegd;'ik vertrouw hem niet, want hij kijkt je niet recht in de ogen.

Het is ook nog eens mogelijk dat je met een autist te maken heeft. Die kijken je ook niet aan en kunnen wel de waarheid spreken op dat moment.

Bij twijfel, laat de waarheid in het midden als je niet aan kan tonen dat alles wat hij zei gelogen is. Is je intuïtie altijd goed, luister dan daar na en houd afstand.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ik heb niet direct een bron omdat ik graag boeken lees over met name dit soort dingen, het menselijk lichaam, de hersenen enz. Kijk eens op Google en typ dan lichaamstaal in. Moet je kijken wat je te weten komt!
als je iemand niet helemaal vertrouwt, kan dat inderdaad gaan over een soort buikgevoel. dan zou ik objectief nagaan wat er aan de hand is...
het nadeel van een vooronderstelling is dat je dan alles gaat interpreteren als "bewijs", dus ook het "naar beneden kijken". Terwijl dit ook met andere dingen kan te maken hebben, en gepatenteerde leugenaars kijken je recht in de ogen zonder schaamte...
Het "niet vertrouwen" is dan ook een veel meer belangrijke kwestie. Is het zo dat je die persoon helemaal zou willen vertrouwen, maar anderzijds dat niet kan door één of andere reden? is het belangrijk dat je hem/haar vertrouwt, ik bedoel : zou je het beter vinden mocht je hem/haar wel kunnen vertrouwen? Dat je zijn/haar gedrag ontleed, doet me dit vermoeden.
Waarom is het belangrijk? Omdat je iets bepaalds met of van hem/haar wil? Omdat jullie een deal over iets willen maken? Nog iets anders?
Een buikgevoel heeft altijd een reden, al kan het soms ook "je eigen angst" zijn die je projecteert op de ander. Bv. als iemand erg bang is dat hij bedrogen wordt, gaat hij soms heel snel denken dat iemand niet te vertrouwen is.
Aan jou om uit te maken wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien lag daar wel iets heel interessants/smerigs/moois... vul zelf maar in;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik heb moeite om de mensen recht aan te kijken maar dat komt omdat ik onzeker en het moeilijk vindt mensen aan te kijken als we in gesprek zijn. Werk er wel heel hart aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een gesprek met iemand hebt moet je altijd een open houding aannemen maar het is hierbij dan ook van groot belang dat je niet constant iemand recht in de ogen blijft kijken.
Als iemand regelmatig wegkijkt, dan is dit een kwestie van desinteresse of juist van fatsoen.

De spreker hoort zo nu en dan weg te kijken en de luisteraar blijft je aankijken.